Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 907 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| sanni_girl | 2010-10-11 21:38 | |
![]() | Brott och Straff Hej alla interligenta betapetare! Jag tänkte att jag ikväll skulle öppna en forumstråd där alla vi fritt kan disskutera Dostojevskijs brott och straff. Jag läser den nu och tänkte om ni som också läser/läst den har några tankar om budskap eller hur man kan koppla den till nutid. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-10-11 22:25 | |
![]() | jymden var är du? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-10-11 22:26 | |
![]() | nej, bj olle var det ja! | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-10-11 22:27 | |
![]() | :) Har du en inlämningsuppgift? | |
| sejmårr | 2010-10-11 22:41 | |
![]() | Jag försökte läsa B&S en gång i tiden, men började må riktigt riktigt dåligt av den! Antagligen är den så väl skriven och lyckades fånga in mig i huvudpersonens tankevärld, men jag orkade inte med att läsa vidare. Så tyvärr...jag har inget att komma med där....och tänker inte försöka läsa den igen heller... | |
| goran69 | 2010-10-11 22:47 | |
![]() | Jag gav också upp. Jag är nog inte så interligent. | |
| Miss_jk | 2010-10-12 06:33 | |
![]() | Jag har väl inga djupare tankar mer än att den var riktigt bra. Gillade den skarpt och skall läsa den igen. Har däremot försökt mig på ytterligare två av hans böcker, men det går helt enkelt inte. Alldeles för många namn och på tok för sega. | |
| Drejo | 2010-10-12 08:28 | |
![]() | Länge sedan jag läste den, men som jag minns den: boken har flera grundfrågor. Har man rätt att offra människoliv, eller skapa lidande för ett fåtal, för att det i längden gagnar ett högre syfte? Finns det människor som är bättre än andra, och som därmed inte behöver ta hänsyn till samma (moraliska) regler som andra? Huvudpersonen Raskolnikov försöker först vara en "övermänniska"; eftersom han kommer att bli en stor man, är det okej för honom att slå ihjäl en gammal tant för pengar. Han är ju mer värd än hon. Men till slut kommer han fram till att man INTE har en sådan rätt; även om hela världen kunde räddas genom att man offrar ett enda litet barn så är det fel att göra det. Detta kan ställas mot utilitarismen (som företräds av bl.a. Torbjörn Tännsjö), som hävdar att det avgörande är om de positiva effekterna av något är större än det samlade lidandet. Dvs, om man kan rädda livet på många genom att offra ett fåtal så är det rätt. Tanken om att bättre "övermänniskor" inte ska begränsas av samma lagar och regler som andra känns igen i fascismen och nazismen. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-10-12 08:38 | |
![]() | Tyckte den var riktigt seg och trist. | |
| bj-olle | 2010-10-12 09:07 | |
![]() | fookin änklien! *high 5 med ramsay* | |