Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-10-12 14:34 | |
![]() | Diskutera tabubelagda ämnen! Att diskutera tabubelagda ämnen tenderar till att spåra ur, det är naturligt utifrån att många människor hamnar i skyddsmekanism när dom försöker ta in allt det hemska. Vilka tabubelagda frågor är det vi inte klarar av att hantera på internet? Ett exempel är självmordstrådar. Ett annat är antalet döda i pågående krig. Har ni några mer exempel? | |
| ordvägraren - Ej medlem längre | 2010-10-12 14:38 | |
![]() | h3r4kl31t0s, homosexualitet, pedofili, sexturism och fetma... separat eller i kombination. | |
| nettan23 | 2010-10-12 14:38 | |
![]() | Den här tråden kommer ju oxå raderas.... E det verkligen du som skriver eller har det här kontot oxå hackats in på? ;) | |
| Guldplate | 2010-10-12 14:41 | |
![]() | Jag skulle nog säga att vi har svårt att hantera trådar om invandring och trådar om vissa sexuella läggningar. I alla fall när folk vågar lägga in en kritisk synvinkel på det. | |
| nettan23 | 2010-10-12 14:42 | |
![]() | Hmm...ja som att man stödjer Sverigedemokraterna, det e nog klassat som tabu? | |
| Guldplate | 2010-10-12 14:43 | |
![]() | Nettan23: Varför skulle denna tråden raderas. Det är ett är faktum att vi via nätet inte klarar av att diskutera vissa frågor på ett civiliserat sätt. Detta gäller inte enbart betapet utan på alla forum där det diskuteras. Att ta upp detta för en diskussion tycker jag är helt rätt. | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2010-10-12 14:45 | |
![]() | Det är tabu att diskutera modereringen på Beta. | |
| nettan23 | 2010-10-12 14:46 | |
![]() | Guldplate: Vad du tycker är rätt och vad betapetvärdarna tycker är två skilda saker Som jag upplever det så raderas det mesta på betapet som motsätter sig värdarnas förträfflighet | |
| Guldplate | 2010-10-12 14:51 | |
![]() | Det är en skillnad att hålla sig till sakfrågor och att börja dra in enskilda händelser, personer och dylikt och börja värdera detta utan att ha full koll på vad man pratar om. När detta sker så tenderar trådarna att börjar spåra ur och då förtjänar de många gånger även att avbrytas och ev raderas. | |
| nettan23 | 2010-10-12 15:02 | |
![]() | Det får stå för dig, tycker personligen tråden ska vara kvar och personer som inte beter sig blockas eller får sina inlägg raderade, blir ju kollektiv bestraffning annars | |
| delta9 | 2010-10-12 15:25 | |
![]() | Jag instämmer litegrann med Nettan i det att det blir som kollektiv bestraffning annars. | |
| nettan23 | 2010-10-12 15:27 | |
![]() | Delta: :) | |
| anka_i_potta - Ej medlem längre | 2010-10-12 16:00 | |
![]() | Det är lätt att saker spårar ur när man inte har någon som helst konsekvens i tillämpningen av redan utsatta regler. Jag säger inte att det är en lätt uppgift att utföra men personer som tagit på sig detta och påstår sig kunna klara av det gör inte alltid det. Jag säger inte att jag klarar av det, för jag vet att jag inte gör det. Önskar fler hade såpass mycket självinsikt, men trenden pekar snarare på att man kör sig eget race och de gånger någon reagerar försöker man hitta en undanflykt i regelverket. | |
| Urek | 2010-10-12 20:22 | |
![]() | Jehovas vittnen. Fanns en tråd här men nån Jv klaga och vips var tråden borta. JV vill ju inte ha nån kritisk granskning men jag trodde inte att beta skulle svälja det. Tyckte JV att nåt var fel kunde de ju gått i svaromål. Så: Att kritisera JV här är tabu. | |
| nettan23 | 2010-10-12 20:23 | |
![]() | Obehagliga typer de där | |
| _abc_ | 2010-10-12 20:50 | |
![]() | Jag är jättenöjd med modereringen här då det till skillnad från FB inte överöses med rasism och dylikt pga att ordet är 100% helt jävla fritt. Diskussioner hålls därför på en mycket högre nivå här enligt mig, pga dessa regler betapet har och att moderingen utförs. NI har redan nämnt de flesta tabubelagda ämnen. VARFÖR dessa diskussioner spårar ur är dels för att moral, som det handlar om, är högst subjektiv. Det som en annan anser är vedervärdigt är politiskt korrekt i någon annans ögon. Dels kan ett forumtroll inte hitta bättre trådar i att provocera fram känslor hos folk, det krävs inte mycket politisk inkorrekthet för att snabbt få någon att brusa upp och bli helt galen framför datorskärmen. Hade alla haft samma moraliska syn, dvs objektiv, och om det inte fanns forumtroll, då hade sådana trådar inte spårat ur. | |
| _abc_ | 2010-10-12 20:51 | |
![]() | Men detta är såklart omöjligt så jag förväntar mig att grisar kan flyga innan tabubelagda trådar inte spårar ur. | |
| Urek | 2010-10-13 17:47 | |
![]() | abc, jo det är väl hyfsad nivå här men man vet ju aldrig hur länge en tråd får vara kvar.... | |
| gnill | 2010-10-13 17:53 | |
![]() | sannerligen, pottränad. Liksom att lyfta frågan om varför ämnen ska diskuteras i ett år gamla (eller ännu äldre) trådar bara för att det finns en sådan tidigare. Om det finns en aktuell i samma ämne skapad senaste veckan kan jag förstå det... men annars? Andra "laddade" ämnen som vi väl iofs diskuterat hyfsat här (och som jag varit inblandad i) är t ex feminism. Där tycker folk lika olika som om religion, politik etc men det har inte varit några regelrätta påhopp eller utflippningar i de trådar i ämnet jag deltagit i. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-13 18:10 | |
![]() | Kannibalism är svårt eftersom det förr eller senare slutar i recept på människa. | |