Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 877 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mållan | 2010-10-14 18:39 | |
![]() | Fotoutbildning Någon med fotoerfarenhet och gärna fotoutbildning som kan ge tips på en bra fotoutbildning. Sonen som är 23 år gammal vill gärna gå en bra grundutbildning inom foto. Det finns ju mängder av utbildningar men jag antar att vissa har bättre rykte än andra. Han är redan utbildad inom data så den erfarenheten har han. Kul om någon kan ge ett tips. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-14 18:44 | |
![]() | Hur mycket får det kosta? | |
| Mållan | 2010-10-14 18:48 | |
![]() | Vi har förstått att vissa utbildningar är dyra t.ex Kulturama kostar ca. 40 000 / termin. Det är väl ungefär vad man får räkna med. Vi hittade en utbildning på Göteborgs universitet den kostade bara material. Det är tydligen väldigt olika. | |
| lightningpaw | 2010-10-14 19:01 | |
![]() | www.gotland.fhsk.se/...;I temid=46 här gick jag för att sedan söka vidare till fotohögskolan i göteborg och konstfack, det är ju nu 20 år sen(!) men tycks ju vara ungefär lika | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-14 19:15 | |
![]() | En sak som är bra att komma ihåg är att det inte räcker med utbildningen. På min skitdyra fotoskola, som jag satsade ett år på blev en och en halv profisonell fotograf. Vill du bara att han ska förkovra sig i foto kan en billigare lösning till att börja med vara bra. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-14 19:17 | |
![]() | Tjänar du pengar på dina foton Ljushandflatan? Hur många av dina studiepolare är fotograf idag? Väldigt nyfiken. :) | |
| bebba_64 | 2010-10-14 19:21 | |
![]() | Bra tips är Gamleby Folkhögskola. En av Sveriges mest renommerade skolor för foto, har jag hört. Reklam och magasin. Utbildat många duktiga fotografer i många år. Vet bara för att jag bor i närheten. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-14 19:26 | |
![]() | Gamleby har gott renome, likaså Nordens fotoskola, men det är/var KY utbildningar och lite svårare att komma in på. Men väl värt ett försök, jag tror att det finns en rolig skola i Ångermanland, Kramfors med fokus på dokumentärfoto. Sedan finns ju alltid fotoskolan STHLM. Vet inte så mycket om den. Vilken skola som är hippast varierar med åren. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-14 19:29 | |
![]() | Menar du förresten högskolan för fotografi på GBGs universitet. Den bör man ha föräldrar som är etablerade konstnärer, alternativt gått en förberedande utbildning för att komma in på. | |
| Mållan | 2010-10-14 19:32 | |
![]() | Han är nog inne på att hitta ett annat sätt att försörja sej på än att jobba med nätverk. Har också hört att Gamleby folkhögskola har ett bra rykte. Som mamma är man väl lite skeptisk på om det finns några jobb för fotografer. Men det är ju praktiska mamma det :) | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-14 19:35 | |
![]() | Ska du betala, eller är det studielån som gäller, förbrukningsartiklarna är rätt dyra, och nödvändiga. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-14 19:38 | |
![]() | Jag omsätter mellan 50 till 150 tusen per år vid sidan av mitt vanliga jobb, nått jag inte skulle kunnat gjort om jag inte lärt mig att fota på en fotoskola, sen var det jävligt roliga år. Härligt pretantiöst och överlägset trevliga fyllefester. | |
| Mållan | 2010-10-14 19:42 | |
![]() | Nej jag ska inte betala :) utan han har en del sparat och så får det bli studielån som för alla andra. | |
| Mållan | 2010-10-14 19:44 | |
![]() | Utbildningen i Göteborg tror jag var en KY utbildning. | |
| lightningpaw | 2010-10-15 11:23 | |
![]() | __1 : jo fotohögskolan i Göteborg tänkte jag alltså man kunde söka efter Gotland, det var så jag gjorde typ fem gånger innan jag kom på att jag kunde söka till Konstfack och gick där sen. Nej, jag har inte tjänat många kronor på mina foton, men mitt mål var att bli konstnär mer "allmänt" (som det är för de flesta som väljer konstfack) och har också jobbat en del med ljud och video, men jag fick aldrig fart på någon karriär vilket man ju heller inte kan räkna med i den här branschen... om man med mina studiepolare räknar alla jag gick samtidigt med på foto på Konstfack så är det en som har en riktigt hyfsad karriär, och en som har en halvhyfsad, sen har två andra "vanliga" jobb men ställer ut regelbundet (de med hyfsade karriärer jobbar också förstås, konstnärer som lever på sin konst enbart är ju inte så vanliga (understatement...), särskilt inte om man inte målar eller så..). En jobbar som fotograf... ibland. Av de jag känner som gått fotohögskolan i GBG är en fotograf, en brevbärare och en mättekniker... Tre av dem jag fortfarande har koll på från Gotland är yrkesverksamma fotografer. Men att så få blir fotografer från både Konstfack och Fotohögskolan är nog just för att de satsar mer på den "konstnärliga" linjen. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2010-10-15 11:40 | |
![]() | Som redan nämnts har Gamleby och Nordens Fotoskola fått bra recensioner i många år. Även Sundsvall (Mitthögskolan) har jag hört gott om. Här finns de flesta i Sverige samlade i alla fall. www.grafisktforum.or...ph p?t=3733 | |
| Mållan | 2010-10-15 12:50 | |
![]() | Tack så bra sammanställning | |
| 945LTT - Ej medlem längre | 2010-10-15 13:23 | |
![]() | En fotograf tjänar ju inte så mycket, enligt min svåger som jobbar med reklamfoto, så det gäller att räka på kostnaderna innan man bestämmer sig. | |
| Mållan | 2010-10-15 14:07 | |
![]() | Sonen har nog bestämt sej för vad han vill och datajobben finns väl antagligen kvar. Om man har en dröm ska man kanske följa den men man måste väl vara lite praktisk också. Eller är det bara tråkiga morsor som tycker det. Jag tror att studier på en folkhögskola är roligt och att man utvecklas mycket socialt eftersom man är så nära varandra både dag och kvällstid. Skolan i Gamleby verkar helt ok. och tydligen har den ett gott rykte. Så kul att ni har velat tipsa oss och gett oss lite fler infallsvinklar. | |
| gullefjun90 - Ej medlem längre | 2010-10-16 11:42 | |
![]() | Någon som kan svara vilka inställningar på en kamera man bör använda när man fotar en tv-skärm? De blir bara störande ränder på skärmen typ :-) ? | |