Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 981 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| tavi | 2010-10-21 18:07 | |
![]() | Tråden för algoritmisk talteori Här diskuterar vi endast algoritmisk talteori, relevanta algoritmer därtill samt primtalstest. *När började Du intressera dig för detta? *Anser Du att Solovay-Strassens test är bättre att tillämpa än Miller-Rabins test? *Har Ditt intresse för talteori förändrat ditt sätt att spela Scrabble? Utveckla gärna! Låt diskussionerna flöda fritt! | |
| mok | 2010-10-21 18:08 | |
![]() | Vad tycker du själv? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-10-21 18:09 | |
![]() | Jag blev intresserad när jag läste Fermats gåta av Simon Singh. | |
| JosephV | 2010-10-28 02:06 | |
![]() | *När började Du intressera dig för detta? Det är faktiskt en ganska rolig historia, men första gången jag fick upp ögonen för sannoliksbaserade metoder var 1999 när Volker, i Tyskland, tilldelades Kantormedaljen. Jag var egentligen där på grund av en stor jaktmässa som ägde i rum i samma lokaler. Volker-evenemanget hölls senare samma kväll. Det bjöds på alkoholhaltiga drycker och innan jag visste ordet var jag med vid utdelningen av Kantormedaljen. Efter 8-9 stora friska starka var det dags att besöka herrarnas, och när jag öppnar ett av båsen sitter just Volker på toaletten och gör sitt bästa. Efter ett gott långt skratt berättar jag mitt öde och han sitt. Den konversationen, i det toalettbåset, togs min algoritmiska talteori-oskuld... *Anser Du att Solovay-Strassens test är bättre att tillämpa än Miller-Rabins test? Nej, Miller-Rabins är en förbättring av Solovay-Strassens - punkt slut. Har Ditt intresse för talteori förändrat ditt sätt att spela Scrabble? Utveckla gärna! Visst, jag ska inte sticka under stolen med jag vid något tillfälle drömt bort om att stokastiska variabler har förändrat mitt sinne för Scrabble. Men det en svår fråga. | |
| Sen045 | 2010-10-28 06:26 | |
![]() | Talteori är inte mitt område egentligen, men Miller-Rabins primtalstest är en av de vackraste algoritmer jag vet, och TALTEORI är tillika en elegant rullning :) | |
| Rullarjämt | 2010-10-28 20:57 | |
![]() | vad är algoritm? | |
| le-lou | 2010-10-28 20:59 | |
![]() | tentar just nu i den skiten. det är ju fan så tråkigt tråkigt, hur kan ni med att skapa en tråd i eländet?? | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-28 21:03 | |
![]() | Jag gillar den här tråden. Rullarjämt, här får du mitt svar på vad en algoritm skulle kunna vara. Här är alltså mitt lilla recept. Man tar det viktigaste talet. Tal nummer ett. Sedan adderar man det viktigaste talet med det heltal som är en våning sämre än just det viktigaste talet. Det talet man får fram gör man samma sak med. Om och om igen tills man når oändligheten. Det blir en mycket intressant talföljd som ser ut som ett av de viktigaste namnen på Betapeten. Jag börjar misstänka att solgudarna är inblandade. __1__ __1__ __1__ __1__ __1__ | |
| Rullarjämt | 2010-10-28 21:11 | |
![]() | Fantastiskt! Algoritmen själv har svarat:) Tusen tack. | |
| Rullarjämt | 2010-10-28 21:17 | |
![]() | Algoritmen anger de enskilda steg som ska tas för att problemet ska lösas. Den kan t.ex. beskrivas med ord, med matematiska symboler eller med ett flödesschema. En viktig fördel med en algoritmisk lösningsmetod är att problemet lätt kan datorbehandlas. Ett datorprogram kan ses som en algoritm, uttryckt i ett programspråk. Så står det i mitt uppslagsverk. | |
| Rullarjämt | 2010-10-28 21:23 | |
![]() | -1-: du talar på ditt speciella sätt, om en procedur inom aritmetiken för att bestämma den största gemensamma delaren till två naturliga tal A och B. Division av det större talet, exempelvis A, med det mindre, B, ger resten R1; B divideras sedan med R1, varvid resten R2 erhålls; R1 divideras med R2, vilket ger resten R3, osv. Processen fortsätts tills resten noll erhålls. Eller nåt. | |
| le-lou | 2010-10-28 21:29 | |
![]() | eller så kan man se det som en begränsad mängd väldefinerade instruktioner för att lösa en uppgift. i princip kan man säga att ett matrecept kan vara en algoritm. | |
| Rullarjämt | 2010-10-28 21:35 | |
![]() | men talar om det i huvudsak i matte. | |
| le-lou | 2010-10-28 21:38 | |
![]() | nje inte riktigt | |
| Rullarjämt | 2010-10-28 21:41 | |
![]() | ok, i vilket ämne läser du det? varför är det så tråkigt? | |