Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 521 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| gnill | 2010-10-23 17:26 | |
![]() | spökig skattjakt - tips? Jag ska ha ett halloweenparty här för 9 barn i åldrarna 7-11 år. Tänkte göra en skattjakt utomhus. Tänkte mig sex olika "stationer" där man kan få ledtrådar till olika kartdelar, när barnen fått alla delarna får de pussla ihop kartan och leta rätt på skatten. Nu har jag kommit på en "station" där en förälder står utklädd till monster, barnen måste gissa rätt på 3 gåtor och sen får de en kartdel, en annan "station" finns bokstäverna till ett ord i en burk, ordet bildar ledtråd till var kartdelen finns. Nu behöver jag fler tips på "stationer". Jag har två vuxna till som kan klä ut sig. | |
| Lill-IT | 2010-10-23 17:35 | |
![]() | Gör en slajmkräm med uppkokt vatten, grön karamellfärg och potatismjöl. Lägg slajmet i en bytta eller burk med en nyckel i botten till ett skrin du har brevid med en ledtråd i. Någon modig måste sticka ner handen och ta upp nyckeln:) | |
| L887 | 2010-10-23 17:36 | |
![]() | Nu har du två tankestationer, det vore ju kul om det var någon mer fysisk station. Någonting som dom måste sammarbeta på. hmm. hm | |
| gnill | 2010-10-23 17:36 | |
![]() | bra idé! Tack! Fler tips? | |
| gnill | 2010-10-23 17:37 | |
![]() | ja, men det är lite svårt med fysiska grejer utomhus i snöslask... fast om nån kommer på något tar jag tacksamt emot sådana tips också. Det finns ett "berg" där vi ska vara som man kan klättra upp på. | |
| Lill-IT | 2010-10-23 17:42 | |
![]() | Vid en station kan du ställa barnen i en tät ring. Be alla blunda och sträcka in båda sina händer i mitten av ringen. Alla ska ta tag i två händer. En med varje egen hand. Sen får de öppna ögonen. För att få ledtråden ska de nu trassla upp armtrasslet så att de blir en stor ring med barn som håller varandra i hand.. utan att släppa taget om de händer de håller i. Brukar bli jättekul:) Ibland blir det två ringar. | |
| L887 | 2010-10-23 17:44 | |
![]() | Kanske göra någon sorts hinderbana på en viss tid.. eller bara att alla måste komma i mål. man kan knyta ihop dom tre och tre eller något. jag vet inte. | |
| miaurora | 2010-10-23 17:50 | |
![]() | Fysisk station kanske kan vara att alla barnen ska ställa sig i alfabetisk ordning vad gäller namn utan att prata med varandra? Inte så jättefysisk men några fotsteg.. ;) Eller kanske hänga upp en massa lappar i ett träd, kanske 15 stycken utan ledtråd och en med ledtråd, så pass högt att de måste hoppa lite för att få tag på dom? Eller att de kommer fram till en station där de måste dansa lite med spöket/monstret/vadnudenv uxnaväljerattvara och när de dansat en liten stund väljer spöket/monstret/vadnudenv uxnaväljerattvara ett barn som får svara på någon fråga/gåta om dans/musik, svarar de rätt får dom ledtråden! | |
| miaurora | 2010-10-23 17:52 | |
![]() | Lill-IT, jag tänkte också på den! Dock kan den vara lite svår att göra med barn, har jag märkt. Hehe. Men absolut värt det, den är så rolig! | |
| Gunilla _ | 2010-10-23 17:54 | |
![]() | Kommer det vara mörkt ute? Isf kanske en reflexjakt? Häng upp ett gäng i några träd och utrusta varje barn med en ficklampa. När de hittat alla får de ledtråden. | |
| numsan | 2010-10-23 18:00 | |
![]() | Det brukar vara jätteroligt (och ganska läskigt) att de får känna på olika saker. Precis som Lill-IT skrev så kan man göra slajm ganska enkelt själv, sen är slajmiga coctailbär superbra för att kännas som ögon, kall spagetti känns som häxhår, chokladpudding kan vara bajs osv.. De ska såklart känna utan att se det de känner på. | |
| Minta | 2010-10-23 18:21 | |
![]() | När jag var barn fick barnen känna på saker med förbundna ögon, t.ex. en hand med stearindropp. Det kändes jätteäckligt och kusligt, och barnen som frivilligt stearinade sina händer var tåliga. | |
| witchgame | 2010-10-23 18:29 | |
![]() | man kan koka pasta och låta kallna och ha i en hemlig låda liknande förslaget med slimet men de ska inte se vad det är bara kunna känna och det är ju lite läskigt, känns som kalla maskar typ ;) och så klart ha någon typ av ledtråd där i a la fångarna på fortet . | |
| witchgame | 2010-10-23 18:31 | |
![]() | oj ursäkta... hade ju nästan samma tips som numsan, blev lite ivrig och läste inte allas tips, f'låt ..... | |
| Tess 08 | 2010-10-23 18:38 | |
![]() | Vi körde "Fångarna på fortet" här hemma på ett kalas. Jag hade såna där billiga IKEA-backar som jag la ett styvt papper samt en sopsäck över. Dessa ställde jag på rad på ett bord, borde funka ypperligt utomhus på tex trädgårdsbord/stenmur el likn. Sedan var det bara för barnen att stoppa ner händerna i dom för att få upp något. Vi hade godis, men det funkar med ledtrådar också :) Överkokta makaroner/spagetti med olja (så de inte klibbar ihop alltför mycket), stoppning till kuddar eller liknande, mjöl/gryn/havregryn el liknande, sågspån med några stenar i, sand och vatten i en "sörja"mm... (tipset med vatten och potatismjöl var bra!!) Det behövs egentligen inte något äckligt, det är spänningen och förväntan som gör mycket :) | |
| Tess 08 | 2010-10-23 18:39 | |
![]() | Ja, så går det när man håller på för länge med ett inlägg... Jaja, det var ett tips från mig :) | |
| gnill | 2010-10-23 20:47 | |
![]() | tack för många bra tips, ser fram emot några till! | |
| gnill | 2010-10-24 08:17 | |
![]() | Jag bumpar den här tråden lite... eller nej, det gör jag inte för man får ju inte bumpa trådar :-) Men jag skulle så gärna vilja ha lite fler idéer och tips idag eftersom jag måste planera hela grejen idag... | |
| Tess 08 | 2010-10-24 11:47 | |
![]() | Terrängbana i mörkret... Alla får ta med sig en ficklampa till festen och så hängs reflexer upp utefter hinderbanan. Så får alla gå efter reflexer och ta sig över, under och förbi diverse hinder! | |
| gnill | 2011-10-16 14:29 | |
![]() | Okej, jag fick bra tips i denna tråd som jag använde förra året. Och spökskattjakten blev otroligt lyckad. Nu är samma barn med i år igen (fast nu 8-12 år då) så jag kan inte köra precis samma koncept. Jag vill ha nya idéer på en spökig skattjakt! | |