Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade21
Mobilspel
Pågående21 690

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jokotai - Ej medlem längre2006-06-28 21:01
Antal inlägg: 4

Om ordprogramspel

En del använder sig av program, som hittar på ord av befintliga bokstäver. Det tycks inte gå att övevaka! Vem som helst kan ladda in det programmet från internet.

Vi finns dock, som vill hitta på orden själv. Jag vill i alla fall träna mina ordkunskaper, min snabbhet och uppfinningsrikedom utan dessa program. Nu är det emelletid så, att en som jag inte klarar mig att "tävla" med de, som hittar sina ord med maskinell hjälp. Det är inte kul i längden!

Kunde man inte tillsätta ett litet asterix (*) till de alias, som vill använda sig av dessa program, så att en som jag kan undvika dem. Eller, varför inte öppna ett helt eget rum för dessa maskinella spelare! Eller, om inte, så gör något för att få bort dessa!
 
Lyle2006-06-28 21:07
Antal inlägg: 853

Jag håller med till 100%!

Det är mycket roligare att komma på orden själv, blir trött på de som BARA är ute efter att vinna, vinna vinna.
 
gubbi2006-06-28 21:10
Antal inlägg: 2638

Jag förstår frustationen och även om tanken är god så är detta i praktiken omöjligt, eftersom de flesta som använder sig av program naturligtvis inte vill skylta med detta eftersom det helt riktigt räknas som fusk. Det går inte att påvisa på något direkt sätt, utan det enda vi kan göra är att indirekt försöka upptäcka uppenbara fuskare och uppmana folk till att inte använda hjälpmedel. Till syvende om sist handlar det om folks egna samvete och i mitt tycke har jag svårt att se varför man spelar om man utnyttjar diverse program i spelandet...
 
gubbi2006-06-28 21:12
Antal inlägg: 2638

Det finns bara ett säkert sätt att spela Scrabble om man vill garantera sig fullständigt mot olika varianter av fusk: IRL. Kolla under fliken IRL-spel och var med och spela IRL på din ort! Det går aldrig att komma ifrån fuskproblemet helt och hållet när det gäller datorspelande, men vi gör vad vi kan för att stävja och motverka det.
 
Bror Mu - Ej medlem längre2006-06-28 21:16
Antal inlägg: 921

Jag förordar att alla betaspelare måste registrera sig med namn, personnummer och adress. Sedan gör en utvald betapatrull stickprov hemma hos medlemmar. Kommer och knackar på och söker igenom datorn efter fuskprogram. De som påträffas skyldiga blir föremål för vissa repressiva åtgärder i syfte att korrigera deras oönskade beteende, för att låna fras från Grady i The Shining.
 
Adam H - Ej medlem längre2006-06-28 21:17
Antal inlägg: 14

varför inte låta alla som ni misstänker vara tvunga att lira - säg fem matcher med fjärrhjälpen visa msn så man kan titta på. Självklart kommer dom inte använda sitt prgm då, men då ser man iallafall deras rätta jag. Om folk inte vill gå med på det, tja då talar ju det för sig själv.
 
gubbi2006-06-28 21:17
Antal inlägg: 2638

:) Denna vecka är det fuskprogramspejling i Tanum, Finnflo och Aspliden. Har du inte anmält innehav av fuskprogram... etc...
 
noRnoS2006-06-28 21:29
Antal inlägg: 188

Bättre vore att införa en startavgift per konto (rejält tilltagen) som kan förverkas. De finns ju de som har en hel bunt konton. Användandet av fuskprogram går ej att spåra (jag har fått mina utbrott i main chatt men de uppsakttas normalt inte). Det förslag som Adam H föreslår är inte "vattentätt", finns ett antal sätt att gå förbi detta, utan att jag vill tipsa om det här i forumet.
 
Mandrake M - Ej medlem längre2006-06-28 21:32
Antal inlägg: 84

Jag tycker också att det är sjukt att låta nån/nåt annat spela åt en, men jag är ute efter att vinna, vinna, vinna... Men "rent".. Vore konstigt annrs? :S
 
Johnny_R - Ej medlem längre2006-06-28 21:36
Antal inlägg: 170

Det är inte alls omöjligt att stoppa fuskandet, man kan åtminstone göra ett försök genom att använda sig utav Screenshot Clients, dvs för att kunna spela så måste du ha detta "Anti-fusk" igång, och vad en Screenshot Client gör är att den tar skrämdumpar, direkt från skärmen. Dessa bilder kan sedan laddas upp på en offentlig FTP/admin-FTP för beskådning. Denna motåtgärd existerar i ett flertal onlinespel redan för att förhindra fusk.

Problemet kommer väl ligga i att medlemmarna kanske inte vill dela med sig av saker de har på skrivbordet öfr allmänheten, porrmapp någon?
 
gubbi2006-06-28 21:44
Antal inlägg: 2638

Nej, det gäller ju i det fallet att väga integriteten mot det trots allt relativt lilla problemet med fuskprogram. Jag tror det är något som vi aldrig kan utrota helt utan:

a) Låt bli att spela mot dem du misstänker fuskar
b) Rapportera misstänkta fuskare till oss övervakare
c) Börja spela IRL - där är det garantera fuskfritt...
 
Scandal - Ej medlem längre2006-06-29 01:05
Antal inlägg: 620

Betapet är skitkul men TOTALT osexigt, tyvärr. Alltså - screenshotta mig, bastards! I've nutting to be ashamed of but my hot Winamp-skin.
 
Pastor Ekman - Ej medlem längre2006-06-29 01:52
Antal inlägg: 60

Jag roade mig härförleden med att studera de främsta spelarnas rullningar under SM. Mina farhågor och misstankar mot en dröse spelare här på betapet förstärktes synnerligen. Till exempel hade mästaren själv, Radagast, ingen rullning som inte finns i min kunskapsbank (som tex BOTDAGEN). Överhuvudtaget var rullningarna under SM så att säga mänskliga. När det sedan kommer en snorunge och lägger rullningar från helvetet (och sju för mig okända femmor under en match) mot en här har jag mest lust att slå sönder datorn - i brist på att det rätta objektet är utom räckhåll.
 
Redatoon - Ej medlem längre2006-06-29 11:42
Antal inlägg: 151

Skärmdumpar upp på internet låter ju bra.
Annars är IRL spel det ända så att man vet att man slipper fusket.
 
Redatoon - Ej medlem längre2006-06-29 11:43
Antal inlägg: 151

Och för övrigt att meddela en övervakare om misstanke till fusk är helt värdelöst och slös på tid.
Man får ändå bara samma svar om och om igen.
 
gubbi2006-06-29 12:19
Antal inlägg: 2638

Vad skulle du vilja ha för svar då?
 
B-Jovi2006-06-29 14:44
Antal inlägg: 116

Jag tycker att det är sorgligt att det finns program som kan hjälpa folk att fuska. De är väl avsedda för att hjälpa folk som INTE kan stava.
Vad har jag för nytta av ett ord som jag inte kan använda i andra sammanhang än på petet ?
Fotomodeller retuscheras i datorn.
Bilar poleras innan försäljning.
En påse bilar står det bara "nu ännu större påse" Jaha, inte mer i käften då ?

Vi måste alltså se på problemen med vidare ögon, inte bra att gnälla för mycket på något som man inte kan göra nåt åt !
Nä, bruka allvar nu med att hitta på ett program som kan förutse nästa års rätta lottorader och skicka det till mig exclusive ! =)
 
Radagast2006-06-29 20:47
Antal inlägg: 782

Det finns nog de som fuskar, men det är väldigt svårt att avgöra. Också konstiga rullningar kan ju ha en naturlig förklaring - för någon som pluggat geovetenskap är kanske STROSSA och OROGENES hur lätta som helst, och botanikerna har hur många konstiga rullningar som helst att välja på.

Jag tror att jag har större erfarenhet än de flesta både av spel mot bra mänskliga spelare och av spel mot program, och det är bara några få gånger jag misstänkt att motståndare fuskar (åkte t.ex. på SNESSTÖR och en rull till mot någon väldigt lågrankad, kostade en miljard ratingpoäng). Ytterligare några gånger har jag sett rullningsstatistik som sett misstänkt ut. Jag har också blivit anklagad för fusk ett antal gånger, och det är inte så kul. Det händer dock mer och mer sällan, något som jag tror hänger samman med att spelstandarden här har gått upp.


 
jokotai - Ej medlem längre2006-06-30 02:13
Antal inlägg: 4

Jag håller med om användandet av fackorden. Det kan finnas ord, som en utanför "det facket" aldrig hört talas om.
Även det är nog sant, att många spelare har blivit duktigare genom träning här på Betapet. Man lär sig ju nya ord vid varje spel och börjar använda sig av dem , trots att kankse inte hunnit ta reda på vad de betyder. Så, det kan ju hända, att det inte alltid var ett "ordprgramspelare", som vann mig. Man måste ju kunna även konsten att förlora! Tack för intresset för min "arga" fråga!
 
ooord2006-06-30 13:08
Antal inlägg: 1089

Får väl bara säga att jag "råkat" rulla STROSSA. På Betapet har man ju 3 chansningar och jag visste ju att TROSS fanns. Prövade det möjliga trossa varvid jag slängde fram min sista bokstav S framför och se denna geologirullning blev möjlig. Så STROSSA är chansbar men ifallen OROGENES och SNESSTÖR är väl mer otroliga.
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?