Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 62 |
Mobilspel
| Pågående | 18 806 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-11-09 12:00 | |
![]() | Barn aktiviteter hur många aktiviteter kan eller är det bra att en 10 åring har i veckan?kan det bli för mycket?vad tycker ni? | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2010-11-09 12:03 | |
![]() | Det beror ju helt och hållet på barnet. | |
| wildcard | 2010-11-09 12:05 | |
![]() | Ja, det kan bli för mycket! Vad är det för aktiviteter? Är de sent på kvällen? Tar de lång eller kort tid? Det finns många frågor här innan man kan ge vettiga svar. Min tjej är tretton år. Hon rider ett par gånger i veckan och funderar på att börja dansa igen. Hon har i princip inga läxor så kvällarna KAN tas upp av aktiviteter om de inte slutar för sent. Hon brukar vilja ha helgerna relativt lugna... möjligen någon ridtur eller så... | |
| wildcard | 2010-11-09 12:07 | |
![]() | LadySol: där har du också en poäng, det beror på om ditt barn vill och orkar hålla igång mycket eller lite. En del blir stressade av för mycket aktiviteter och en del av för lite och en del går inte att stressa upp öht. | |
| wildcard | 2010-11-09 12:10 | |
![]() | Nu tycker jag mycket, känner jag... men om du utgår ifrån läxor, sängående, hinna med kompisar och familj så lär du nog märka hur mycket man kan "klämma in". Man måste inte göra allt, samtidigt, heller. Vi har hållt oss till ridning som bas, sedan har det tillkommit och fallit ifrån en del annat som pyssel i kyrkan, dans, sång mm men aldrig för mycket samtidigt... kanske _max_ fyra kvällar i veckan i 10-års åldern. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-11-09 12:10 | |
![]() | inga läxor ? mina ungar har läxa 3 dagar i veckan,min10 åring går på jujutsu söndag, måndag,juniorer,tisdag kör,och scauter,han har nyss slutat med fiol och ska börja på gitarr ,han är ganska driven och har valt allt själv,han åker ochså scatebord så fort han hinner | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-11-09 12:13 | |
![]() | mina barn gör läxorna måndag, tisdag och onsdag. sen gör de vad de vill. rider och hänger i stallet torsdag t söndag ofta. men det är ju eg en aktivitet som tar en hel del tid. de har dansat balett och jag tyckte att två aktiviteter var nog för dem. nu har dock hästintresset exploderat och dom har inte tid för annat. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-11-09 12:15 | |
![]() | det låter mkt titti men så länge han har tid och fokus på skolan så är det väl all god. även vuxna är ju extremt olika aktiva. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-11-09 12:19 | |
![]() | ja barn är olika min 13 åring har ingen ting just nu,får lixom ingen fart på henne,men det hör nog till åldern | |
| wildcard | 2010-11-09 12:20 | |
![]() | ttiittii: Jag har faktiskt koll, hon har inga läxor om hon inte har varit slö i skolan och gjort ingenting, då måste hon så klart arbeta ikapp. Hon går på en skola som bedrivs på intraprenad, de tycker inte att man ska läsa en massa på kvällarna om man inte behöver det. Eleverna på denna skolan har utmärkta resultat, "massor" av tid avsatt för hjälp om de behöver det, en timme extra varje morgon, innan skolan och på söndagarna(!) inför prov men de ska i normalfallet lära sig det de behöver under dagarna så att de kan idrotta och annat på kvällarna. Det verkar som om de satsar på kvalitet i utbildningen i stället för kvantitet! | |
| wildcard | 2010-11-09 12:21 | |
![]() | ttiittii: Ja, all övrig tid går åt till tupplurar! Jag minns att jag sov all ledig tid mellan 13-14 års ålder också... eller har jag drömt det? =) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-11-09 12:25 | |
![]() | wildcard jag misstror dej inte på något sett,det är olika på olika skolor,i 7,an har dom läxa varje dag på denna skola och det kan dom inte välja bort ,jag tycker skolan ärlite väl generös med läxa | |
| wildcard | 2010-11-09 12:28 | |
![]() | nej, jag bara märkte att det kunde tolkas som om jag blev lurad... hehe Läxa för läxans skull är galet, bättre att lära för livet i skolan och lära av livet hemma! | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-11-09 12:30 | |
![]() | jag håller inte med. läxa är nödvändig träning för att lära sig studieteknik och kunna studera vidare i livet. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-11-09 12:31 | |
![]() | jag menade inte alls så ,förlåt om det kunde misstolkas | |
| wildcard | 2010-11-09 12:36 | |
![]() | ramsay: Ja men enligt min svägerska så är det på väg att ändras. Hon pluggar pedagogik just nu och läxorna är på väg bort mer och mer... Angående studieteknik:Jag tror mer på att snabbläsa texten innan en föreläsning, då orkar jag hänga med ett par minuter längre i taget under föreläsningen, hajjar bättre vad de pratar om och kommer bättre ihåg det än om jag läser på i efterskott istället. ...men det gällde ju mig... och inte alls vad tråden handlade om. Jag tror på att man ska hålla koll på vad de små liven verkligen orkar med, alla är som sagt olika! | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-11-09 12:42 | |
![]() | ska du läsa tex juridik handlar inte pluggandet om att läsa texter inför föreläsningar (självklarheter) utan om struktur opch extremt mkt, pluggande, skrivande. medicin är också tunga studier. mina barn ska ha förutsättningar att bli vad de vill, även om det skulle vara att rymma m cirkusen. apropå pedagogiken så vet jag att utbildningen ses över. väldigt slappt vad jag vet. sen betyder det ju inte att man inte kan ta igen studietekniken på gymnasiet men det kan bli väldigt hårt. | |
| devilseye | 2010-11-09 12:47 | |
![]() | Är nog med Ramsay här. Jag vet att läxornas varande eller inte är på tapeten bland många pedagoger. Men både i högre studier och i tex mitt yrke så måste man plugga på sidan om. Och då är det inte helt fel att mer eller mindre ha tvingats till att plugga läxor. Annars tror jag att övergången från grundskola/gymnasium och högskola kan bli...överrumplande..för många. | |
| wildcard | 2010-11-09 12:53 | |
![]() | Fortfarande helt OT ramsay: jag förstår hur du menar men anser inte nödvändigtvis att du har rätt. Pedagogiken som jag pratar om är den allra senaste. Jag tänkte först som du när svägerskan pratade om det och blev väldigt upprörd när jag hörde att det invanda, gamla var på väg ut. Hur ska jag kunna hålla koll på att hon kan det hon ska om hon inte har med sig skolarbete hem osv? När jag hade tänkt igen och dessutom fått bevis från skolan som min dotter går i som tänker likadant, så fattade jag grejen! De lär sig ju massor, det finns kanske inte bara ett sätt att lära sig saker? Nu ber jag TS om ursäkt för störande inlägg i debatten och återgår till att det verkar som om din son har många aktiviteter men om han faktiskt orkar med det så är det väl inget problem? Problemet är kanske om han tycker att aktiviteterna är så roliga att han inte vill larma om det blir för mycket? Håll koll på humöret och allmäntillståndet så går det nog bra! Sedan är det ju inte så många av aktiviteterna som kräver mycket engagemang och övning de andra kvällarna, precis som med ridningen, den utövar man när man är där och aldrig annars. Instrument måste man öva på men scouterna "kräver" bara att man är där när man ska, inget annat. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-11-09 12:55 | |
![]() | jag har just pluggat juridik och där är upplägget som det måste och bör vara. annars skulle juristlinjen vara på 12 år. pedagogik är en annan femma. tyvärr kan jag tycka. | |