Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 40 |
Mobilspel
| Pågående | 18 738 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| EweH | 2010-11-11 09:20 | |
![]() | Släktforskning Okej... Kort och gott; är det någon här som ägnar sig åt släktforskning och vet vad ett prästbord är för något? MVH Ewelina | |
| magga | 2010-11-11 09:46 | |
![]() | aforum.genealogi.se/...10 97100570 | |
| Savi | 2010-11-11 09:51 | |
![]() | Prästbordet är all mark som hör till kyrkan,men jag tror att de använder det ordet mest uppåt i landet. | |
| EweH | 2010-11-11 10:11 | |
![]() | Magga; Man måste ju vara medlem för att skicka in frågor, Vet du om det kostar pengar? Savi: Innebär det att man jobbar åt kyrkan då också? | |
| Bitte - Administratör | 2010-11-11 10:13 | |
![]() | Prästbord prästbol, mensa ( lat. bord ), medel, oftast avkastning av jordegendom, som skulle försörja sockenprästen. P. betecknar också själva jordegendomen ... | |
| Savi | 2010-11-11 10:20 | |
![]() | Jag är inte jätteinsatt,har hjälpt min farmor lite bara kring hennes släktforskning,hon är helt besatt. Så på den vägen har jag hör om Prästbord. Jag tror även att det kallas Prästbol,och att det är nån sorts avkastning som skulle försörja prästen på nåt sett. | |
| Savi | 2010-11-11 10:20 | |
![]() | HA!!! Jag hade rätt,ser jag över nu =) | |
| sheol - Ej medlem längre | 2010-11-11 10:26 | |
![]() | Min släkt skulle antagligen vara apa bara några steg nedåt- eller de som uppfann hjulet, vågar inte chansa. | |
| magga | 2010-11-11 10:40 | |
![]() | EweH, ingen aning, inte medlem.. Men tänkte mer att du skulle få dina svar genom att läsa det som redan skrivits.:) | |
| EweH | 2010-11-11 10:40 | |
![]() | Bitte: Vilket menas? :) Savi: Du är ju duktig :) Fanns det någon anledning till varför man bodde där? Jobb, fattigdom, eller släckte? - Fastnade på detta igår när jag satt och forskade... Under två timmar hittade jag inget.. Är det någon annan här som forskar i sin släkt? | |
| EweH | 2010-11-11 10:45 | |
![]() | magga; Jo jag satt igår och skummade igenom... Dock blir det lite problem när det är så Krongligt skrivet, på grund av att jag har lässvårigheter, tyvärr. Lätt ska det vara ;) | |
| sheol - Ej medlem längre | 2010-11-11 10:50 | |
![]() | Rädd för att du blandar ihop begreppen forska och googla, busig frisyr dock. | |
| dinodog | 2010-11-11 10:56 | |
![]() | Troligtvis bodde din släkting på kyrkans mark. Och din släkting fick då dela med sig av sina grödor till prästen. Såvida din släkting inte var självaste prästen :) | |
| magga | 2010-11-11 10:59 | |
![]() | Hur släktforskar man? På Island har de en släktsida för alla islänningar många många generationer tillbaka ända till typ 900-talet. Bara att gå in där och trycka bland namnen i släktträden. Går även att skriva in ett namn och se på vilket sätt man är släkt. Typ alla är släkt där. img7.imageshack.us/i...nd inga.png img714.imageshack.us...di nga2.png img834.imageshack.us...di nga3.png img59.imageshack.us/...di nga4.png | |
| EweH | 2010-11-11 16:55 | |
![]() | Sheol: Absolut inte. jag har hållt på med släkt forskning i två tre år, så jag vet vad jag håller på med! Dinodog: Ja... Det verkar lurt, nej.. han var inte bräst han var bonde. Och inte heller är det min släkt, jag hjälper en annan :) På tal om det, vad har man svenska lärare till jo för att fråga; fick svaret direkt! Jo, så här ligger det till. Ett prästbod var från början en bit mark som prästen hade att tillgå. Han hade den som någon typ av försörjning. Man skulle med dagens termer kanske kunna kalla det för en bonus till prästen. Innan 1800-talet verkar det heta prästbol istället för prästbord. Efter 1800-talet går marken över till att också gälla fastigheter, tillslut ser det ut som det bara gäller fastigheter och inte som från början, enbart mark. Att det från början hette prästbol 'bol' sägs bottna i att det är ett gammalt nordiskt ord som fritt översatt närmast kan sägas betyda 'jordegendom'. ~tack för berömmet av håret~ ds | |
| Emollas | 2010-11-11 17:07 | |
![]() | Här har du en bra sida om du är intresserad av släktforskning www.domboksforskning.se/ | |
| EweH | 2010-11-11 18:44 | |
![]() | Tusen tack! | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-11-11 19:19 | |
![]() | Åh, jag släktforskade lite för något år sedan men jag har glömt vad sidorna hette.. gratis var det. Inte någon jättekul info mest bara födelsedatum och så. Den enda jag kommer ihåg är ellisisland.org typ men det var för att jag visste att min farfars far emigrerade till usa som många andra svenskar. Hittade honom där i något handskrivet register ^^ | |
| DennisPlz | 2010-11-11 19:27 | |
![]() | tinyurl.com/24xhrn4 | |
| EweH | 2010-11-11 20:30 | |
![]() | Delicious; Jasså? Vad roligt! hur långt tillbaka kom du då? | |