Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade49
Mobilspel
Pågående18 798

Forumkategorier

Användare Inlägg  
henrik_l2010-11-15 06:39
Antal inlägg: 918

Någon som haft problem med piriformis?
Tänkte bara dra en chansning och höra om någon annan haft problem med detta elände och be om lite råd och tips.

Jag har provat, stretchning, kortisonspruta i ryggslutet, massage av muskeln, laserbehandling, gått långa sträckor, bytt skor till bra skor med inlägg, akupunktur. Inget hjälper, ok det är lite bättre men problemet kvarstår. Och blir värre när jag sitter ner längre tag.

Bettanse2010-11-15 10:44
Antal inlägg: 258

Tuppkam per injektion eller muskelavslappnande tabletter? En magnetröngen tror jag inte visar något eftersom det är i muskelaturen, men man vet ju aldrig!

Emellertid2010-11-15 14:43
Antal inlägg: 154

Jag blev hjälpt av kiropraktor och ultraljudsmassage. I mitt fall tryckte piriformismuskeln på ischiasnerven, och jag hade inge problem att hålla mig för skratt, om man säger så.

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-11-15 15:43
Antal inlägg: 1377

Ja, sitta är det värsta du kan göra med sådana besvär.

Kortison skall man försöka undvika helt. Det kan (om man har 'tur') verka som att det hjälper inledningsvis, men i det långa loppet påskyndar kortison de degenerativa processerna och gör då bara skada i kroppen.

Stretching kan du med fördel ändå fortsätta regelbundet med (helst hela kroppen) även om du inte upplevde att du fick hjälp för ditt besvär.

Ultraljud och laser finns det vissa frågetecken kring.

Fortsätt gärna gå så mycket du bara kan (och/eller cykla).

Är det ordentligt utrett hos läkaren vad ditt besvär beror på?

henrik_l2010-11-15 23:56

Tack för svaren!

Sitta måste jag göra pga arbete med dator. Jag testade att ligga på sidan och arbeta med datorn men det resulterade bara i att jag blev stel i nacken och fick akut lägesyrsel. Doktorn....tja jodå. Dom har magnetröngat skallen och ryggen tre gånger och skickat mig till uppsala några gånger för att dom trodde det berodde på slingriga blodkärl i ryggen. Det slutade med att dom trodde att det "kanske" var sätet ändå då. Tog 5 år för att komma fram till detta och höften ville dom inte röntga.

Även fast jag förklarade att jag gått emd sne höft efter en olycka i 5 år och tränat så, aldrig stretchat och gått med usla skor i 10 år eller nåt. Nädå! ämnesomsättning, diabetes och allt möjligt har dom misstänkt.

Jag: men det är som ett stort blåmärke på skinkan när jag sitter ner ibland och när jag stretchar bränner det ut i tårna och jag är skitorörlig.

En medicinare i ortopedmedecin sa detta: piriformis får skulden men det är aldrig den, och du får inte träna magen. Öhhhh

Så nu ska jag gå 5 -10 km per dag. stretcha, köpa en pilatesboll och försöka komma till en ostreopat eftersom jag kan tänka mig att vissa strukturer i höften är försvagade och behöver tränas upp.

skrabban2010-11-16 00:11
Antal inlägg: 1031

Kan det vara ischias eller diskbråck du har. Har man det har man svårt för att sitta ligga eller stå. Har du kollat om du har förslitningar i ryggen. Jag har problem med inflammation i sittmuskeln men brukar få en kortisonspruta i muskelfästet nere vid höften. Jag har börjat på gympa och det hjälpte mig så att jag inte har så ont utan jag klarar mig. Jag lever på tabletter men man helst försöka låta bli att ta tabletter men ibland är man tvungen. Hoppas de hittar felet på dig.

skrabban2010-11-16 00:16
Antal inlägg: 1031

Jag har inflammation i ischiasnerven och diskbråck. Har du gått till sjukgymnast.

henrik_l2010-11-16 00:20

Diskbråck är det inte, dom har magnetröntgat hela ryggen och inte hittat nåt fel alls på diskar. Riktig ischias kommer från en disk i ryggen medans den falska kommer från muskeln piriformis som går genom eller brevid ichiasnerven. Jag har inte ett dugg ont i ryggen som tur är och förra gången jag var till kiropraktorn sa han att den var skitbra. :) Jag har väl inte direkt ont, jag kan leva med detta. Det som stör lite är att jag har domningar i fötterna och lite kasst med kraft i benen när jag ska springa. Sen vore det ju lite roligt att träna fotboll och bandy istället för att stå på den förbaskade crosstrainern hela vintern. Känns lite som ett Ilandsproblem detta men ändå....

Har du testat sprayen S 101 istället för tabletter?

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-11-16 00:36

TS. Det låter jobbigt.
Själv har jag sluppit sånt där, men jag tror jag kan tänka mig på ett ungefär hur besvärligt det måste vara.

Du ska ju aldrig stretcha så att det gör ont.
På biblioteken brukar det finnas _massor_ med olika böcker om stretching, och faktiskt kan instruktionerna på töjningar skilja sig ganska mycket åt beroende på vilken bok i ämnet man läser.

Jag har läst igenom ett antal och minns särskilt en bok som hade några övningar som jag faktiskt inte såg i några andra. Det var speciellt någon töjövning för höftens sidomuskler som jag tyckte var intressanta (ja, jag vet att dina besvär inte sitter precis där - i dom muskler, men dock...det kanske kan vara värt att töja och balansera upp alla muskler just i dom regionerna).
Får du lust någon dag, så kan du ju söka boken på biblioteket och har de inte den i din bibla så kan de ta hem den från någon annan.

Hur som, boken var skriven av Katarina Woxnerud.
Titeln, "Stretching - töjövningar för hela kroppen".
SISU idrottsböcker.

henrik_l2010-11-16 00:39

lillsyrran: toppen! Tack för svaret! Det är just det spåret jag är inne på. Att balansera upp höften för att kanske på det viset få piriformis att sluta "hjälpa till". Det är ett långskott men värt ett försök! Jag har köpt en bok som heter "relief is in the stretch" som ska vara jättebra men din är säkert bra den med! Det är nog värt att testa lite olika!

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-11-16 00:47

Toppen! Lycka till.

henrik_l2010-11-16 01:23

Thanks, det kan nog behövas :)

Emellertid2010-11-16 15:32
Antal inlägg: 154

Om du har ischias så gör det inte ont i ryggen, utan just i benet, ända ner till hålfoten. "Domningar i fötterna" låter precis oms om ischiasnerven kommit i kläm. När jag hade det kunde jag inte gå i trappor, för foten släpade liksom efter.

Sotfinger2010-11-16 16:50
Antal inlägg: 22361

Det låter som att du själv är inne på en tänkbar orsak till besvären: en olycka som gjort dig lite sned. Det låter väldigt rimligt. Snedbelastning av kroppen kan ge precis såna besvär, ena sidans muskulatur får jobba i ett förkortat läge och andra sidans i ett lite uttöjt läge. Kan ge irritation och på sikt en inflammation i muskelfästen. Stretch av piriformis kan vara bra (ligger du på rygg, drar knäet mot magen och vrider underbenet utåt?), men även alla övningar som sträver efter balans och liksidighet i kroppen - sträckningar, rotationer och simning till exempel.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?