Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 18 819 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| salty | 2010-11-16 19:16 | |
![]() | Hur hitta hantverkare? Vad gör man om sak efter sak i ens hyreslägenhet går sönder? När jag flyttade in i min lägenhet tidigare i höst hängde vasken i badrummet löst från väggen och den lutar nu så mycket att man inte kan lägga något på den. Den går heller inte att stänga av helt. Lampan över köksfläkten är också sönder och går inte att byta bara genom att skjuta undan en lucka som brukar vara fallet, utan det är en fastsatt skiva. Jag är inte tillräckligt händig för att lista ut själv hur/om man kan byta den själv öht. Idag skulle jag byta lampa i badrummet och då sprack keramikfästet man skruvar in lampan i vilket gör att jag nu har ett kolsvart badrum också. Direkt vid inflyttningen mailade jag och frågade värden om hon kunde fixa en hantverkare men hon sa att hon inte kände till någon men att jag själv skulle hitta en och sedan skicka fakturan till henne. Men mitt problem är att jag inte känner till någon hantverkare, vem kontaktar man för sådana här ärenden? Jag är mycket tacksam för hjälp! | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2010-11-16 19:17 | |
![]() | vilken stad? | |
| salty | 2010-11-16 19:17 | |
![]() | Lund! | |
| SkySpy_ | 2010-11-16 19:20 | |
![]() | Alltså fastighetsägaren är skyldig att åtgärda liknande problem. Du hyr ju lägenheten och betalar för att allt ska fungera. Du ska inte behöva fixa hantverkare själv. | |
| skogstorparn | 2010-11-16 19:20 | |
![]() | nej nej nej!.. du skall INTE vare sig behöva ordna hantverkare eller ligga ute m pengar om du bor i hyresrätt.. | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2010-11-16 19:21 | |
![]() | aj, sorry. känner ingen där. finns det inget bygg gymnasium där? borde vimla av sistaårselever och lärare med kontakter. | |
| SkySpy_ | 2010-11-16 19:22 | |
![]() | Tycker det verkar konstigt. Fastighetsägare brukar ju själva vilja anlita personer som han har god kontakt med och vet vilka det är. | |
| salty | 2010-11-16 19:26 | |
![]() | Jaa, jag vet ju det egentligen men problemet är att det inte kommer att hända något, det är ett par månader sedan jag flyttade in och två av de här sakerna var trasiga redan innan jag flyttade in, så dem känner hon väl till att de verkligen existerar och inte bara är någon överdrift från min sida. Det är dock lite kris nu för jag ser ingenting varken i badrummet eller när jag ska laga mat och vågar knappt tvätta händerna i badrummet så jag känner lite att jag hellre tar tag i det själv än väntar tills vasken lossnar ;) Men vad kontaktar man för någon? Har man fel på rören ringer man rörmokaren, men vem kontaktar man när fattningen till en antik glödlampsvariant pajat? Argh.. | |
| salty | 2010-11-16 19:28 | |
![]() | Jaa, och det hade hon säkert gjort, men det här är en person som är på resande fot för det mesta och hon beklagade att hon inte kände till någon nuförtiden då "hennes" hantverkare lagt ned. Krill_master: det var en bra idé faktiskt, dock tror jag närmsta bygg-linje ligger i Malmö och vet inte hur benägna de är att fara ut ur orten men det skulle kunna gå.. Tack för välviljan. | |
| Nyrakad | 2010-11-16 19:31 | |
![]() | Någonstans i din närhet måste det väl finnas en elinstallationsfirma! De tar hem en ny armatur och installerar den åt dig, skicka sedan fakturan till hyresvärden. Gör helst upp med elfirman innan om faktureringen, så att du inte står där och får betala allt själv. Men som sagts tidigare, detta skall hyresvärden fixa åt dig. | |
| SkySpy_ | 2010-11-16 19:32 | |
![]() | Ring till din fastighetsägare och säg att det är stor risk för en allvarlig vatten skada. Skulle vasken lossna finns det stor risk att rören under böjs och ev börjar läcka. Om hon inte reagerar på det så har hon antingen väldigt gott om pengar eller inte riktigt funtad. Annars ring bara till hyresgästföreningen och förklara. Det är absolut inte din sak att ta tag i problemet. | |
| salty | 2010-11-16 19:33 | |
![]() | Nyrakad: Aha! Elinstallationsfirma... Det låter som helt rätt grej det. Skall googla mig vidare och se vad jag kan hitta. Och... detta med handfatet.. Är det VVS? :) | |
| Nyrakad | 2010-11-16 19:33 | |
![]() | Känner du ingen som är händig? Få fast handfatet är nog inte så svårt, om man bara är lite lite händig. | |
| salty | 2010-11-16 19:35 | |
![]() | SkySpy_ : Jag inser ju själv att det inte är riktigt vettigt... Hur som helst så skall jag kontakta henne igen imorgon men troligtvis också diverse firmor för att få lite fart på lagandet här hemma. Tack för dina råd! | |
| salty | 2010-11-16 19:39 | |
![]() | Nyrakad: Nej, gör tyvärr inte det. | |