Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade37
Mobilspel
Pågående19 393

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SylviaPlath - Ej medlem längre2010-11-23 13:59
Antal inlägg: 31064

Låt Hästmannen behålla sina hästar!
Hej. Detta är en tråd om den fantastiska människan Stig-Anders Svensson, känd som "Hästmannen", som bor i Råskog i Småland och vars egensinniga liv skildrats i en underbar dokumentär. (Har ni inte sett den, gör det!)

Stig-Anders brukar jorden på ett mycket ålderdomligt sätt och lever i symbios med sina djur. Länsstyrelsen vill nu ta ifrån Stig-Anders sina hästar (om de inte redan gjort det), så jag vill uppmana er alla att engagera er för att Stig-Anders får behålla dem.

Maila länsstyrelsen i Jönköping (jonkoping@lansstyrelsen. se) och protestera. Mer info finns på följande Facebooksida:

www.facebook.com/#!/...73 20169250

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-11-23 14:07

Över 14000 människor stöttar uppropet på Facebook redan, det är rörande att se. Det finns hopp om mänskligheten!

Pottränad - Ej medlem längre2010-11-23 14:08
Antal inlägg: 4315

Underbar personlighet!
Givetvis mailar jag de enögda myndigheterna och skäller på dem.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-11-23 14:10

Gott, L. :) Han är för fin för den här världen.

miaurora2010-11-23 14:11
Antal inlägg: 178

Hästarna bor hos en vän till Stig-Anders, detta för att han ska ha möjlighet att få besöka dem, om jag förstått det rätt. Det ser tyvärr mörkt ut vad gäller omprövning, men allt som kan göras görs redan.
Det har också startats en förening blogg.aftonbladet.se...ar -bildats för att hjälpa Stig-Anders med allt som behöver göras, ex.vis rusta upp ladan. Visar man på för myndigheterna att det faktiskt görs ändringar och att det aldrig mer kommer finnas dåligt hö eller liknande så kanske det finns en gnutta hopp ändå. :)

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-11-23 14:14

Åh, hoppas de bor hos den unga tjejen! Hon är en ängel. Men i längden behöver han själv ha hand om dem, annars tappar han hela sitt livsinnehåll. Fint att höra de förhoppningsvis goda nyheterna iallafall, miaurora.

miaurora2010-11-23 14:18
Antal inlägg: 178

Jag håller fullkomligt med dig, så fruktansvärt enögda med tunnelseende kan man väl inte vara, inte ens som myndighet, med tanke på att det pågår mycket mycket värre misskötsel av djur här i landet..

ramsay - Ej medlem längre2010-11-23 14:20
Antal inlägg: 9204

mycket värre missskötsel? varför tog dom hästarna?

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-11-23 14:28

ramsay, det finns en massa människor som besökt gården som styrker att hästarna är välmående. Vet inte vilka missförhållanden som hävdats, men jag gissar att det är typiskt svenska, byråkratiska åsikter med i bilden. Det räcker nog långt att Stig-Anders är avvikande som person för att man skall misstänka vanskötsel. Han ser ju själv ut som en lodis.

ramsay - Ej medlem längre2010-11-23 14:33

kan så vara. och då är det illa. personligen skulle jag aldrig skriva på något sådant utan att veta vad det gällde hsh. att han lever och ser ut som han gör får mig inte heller att misstänka att han är god.

Phantony2010-11-23 14:33
Antal inlägg: 126

Om någon orkar lägga upp en insamling till upprustning av ladan och lite färskt hö kan jag bidra med en hundring.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-11-23 14:35

ramsay, du får helt enkelt lita på mitt omdöme, det har du ju gjort förr. :)
Gå in och läs på miauroras länk, bloggen kring den nyskapade föreningen - där finns mer info. Du med, Phantony. Där står hur man blir medlem eller hur man kan hjälpa till på andra sätt.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-11-23 14:35

I den där bloggen läste jag en intressant kommentar:

"Samtidigt som en hästman idag tvingades göra sig av med sina hästar, friades en annan "hästman", ägaren till Sveriges största travstall tillika framgångsrik tävlingskusk, i Hovrätten från anklagelsen att ha använt elchocker vid träning av sina djur. I Tingsrätten valde man tidigare att fälla. Flera vittnen hade sett när elen användes men hovrätten bedömde att de kunde ha misstagit sig på 100 meters håll. Åklagaren sades i nyheterna vara mäkta förvånad över den friande domen. Ja vad tänker man om detta? "

ramsay - Ej medlem längre2010-11-23 14:38

"Hästmannen med sina Flicker" ...

nej, inte i detta fall. vill läsa länsstyrelsens beslut först.

ramsay - Ej medlem längre2010-11-23 14:39

trätten? ok då ska jag kolla domen imorgon.

ramsay - Ej medlem längre2010-11-23 14:40

jaha, en annan man. suck. jag är trött.

Pottränad - Ej medlem längre2010-11-23 14:43
Antal inlägg: 4315

Såja.
Där fick de på näbben.

/Nöjd mailskriverska

apbur2010-11-23 14:44
Antal inlägg: 9699

Det var väl lite dragigt och fuktigt i stallet kan jag tänka. Precis som det var förr.
Jag har sett dokumentären och den är väldigt vacker.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-11-23 14:50

Här är mer info om hur man tänkt. Jag skulle vilja veta mer konkret varför vintern är ett problem, om förändringar av ladan krävs osv. Om nu bara det är problemet, jag känner snickarkunniga människor, det är väl bara att åka dit!

Stig-Anders Svensson som blivit känd som Hästmannen, har fått djurförbud. Hästmannens liv har filmats av dokumentärfilmaren Peter Gerdehag. Stig-Anders Svensson har ardennerhästarna Linda, Sally och Mona, men från och med den 15 oktober 2010 får han inte ha dem kvar. I juni i år gjordes den senaste inspektionen och enligt länsstyrelsen såg det då bra ut. Men enligt länsstyrelsen i Jönköping kommer det en vinter också och de tror inte att han kan sköta dem under vintern och beslutar därför om djurförbud. Grunden till beslutet är en inspektion som gjordes i april förra året. Idag har Hästmannen har nu även flera frivilliga som hjälper till med hästarna under vintern för att Länsstyrelsen inte ska ha något att anmärka på.

Fimbulvinter - Ej medlem längre2010-11-23 15:14
Antal inlägg: 34

Det är väl inte mer än rätt att han får djurförbud om han inte kan ta hand om sina hästar på ett acceptabelt sätt? Här finns förövrigt beslutet:

docs.google.com/file...y= CKP1u9kM

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?