Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade43
Mobilspel
Pågående18 738

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gnill2010-11-24 19:01
Antal inlägg: 1942

forumets funktioner och policy
Jag vågar prova. Jag tror att det måste gå att diskutera hur forumet fungerar idag och hur det skulle kunna fungera annorlunda här i forumet (och har jag fel så stängs väl tråden). En del verkar tycka att det är bra att det är få trådar och att alla frågor rörande ett övergripande ämne hamnar i en och samma tråd (även om frågorna i sig är väsensskilda). Andra verkar tycka att det är dåligt. Kan vi diskutera för och emot här och sedan kanske hoppas på att sidansvariga som kan (om de vill) ändra policy läser tråden och tar del av vad medlemmar tycker. Personligen förstår jag inte vad problemet med flera trådar i t ex ämnet jul skapar för problem när de handlar om vitt skilda saker kring julen. Eller hundar, för att ta några rätt så aktuella ämnen. Men det kanske finns någon anledning som jag inte förstår. Kan ni som tycker det är bra förklara? Kan ni som tycker att det kunde fungera på ett annat sätt bidra med era tankar om hur och varför?

Tanten M - Ej medlem längre2010-11-24 19:08
Antal inlägg: 5126

Tyckt redan, men här kommer det igen då :)

www.betapet.se/forum...-0 #1585879

_Loved_ - Ej medlem längre2010-11-24 19:10
Antal inlägg: 57

Jag tycker att det är bra att det inte finns en massa trådar i snarlika ämnen , och de flesta andra formum har alla samma regler . Det behövs för att forumen ska bli överskådliga och för att det inte ska löpa samma diskussioner i flera trådar samtidigt.

gnill2010-11-24 19:14
Antal inlägg: 1942

Hej Tanten, den tråden stängdes ju så tyvärr gick det inte att diskutera vidare där, men utveckla gärna varför det är ett problem med många trådar om t ex jul, en "jag älskar julen" tråd ligger ju en bra bit ifrån frågan "ditt mest udda julminne". Alltså, jag förstod vad du tycker (och repekterar din åsikt såklart) men jag förstod inte riktigt varför.

Tanten M - Ej medlem längre2010-11-24 19:18

Efter flera klagomål om hur eller inte det ska vara i detta forum så kan jag bara se att:
Blir det fler trådar i ett o samma ämne så tycks de stängas.

Därmed är väl ett beslut redan taget?
Verkar som funktionen är:
1. var vänlig sök
2. orkar du inte söka o ämnet redan finns aktuellt så söker folk åt dig
3. finns redan en aktuell tråd, så stängs den nya

Eller är det så att det som tycks gälla inte passar, att det är därför det öppnats en NY tråd i ämnet?

Lillstölla2010-11-24 19:19
Antal inlägg: 23831

Blir bara rörigt om flera olika ämnen om jul som exempel ska diskuteras i en o samma tråd tycker jag.

Minta2010-11-24 19:19
Antal inlägg: 20042

Det enda problemet som jag kan se är om man vill söka en tråd och inte minns den exakta titeln. Å andra sidan är det kanske svårt att hitta ändå i en megalång tråd.

Minta2010-11-24 19:20
Antal inlägg: 20042

Är det platsbrist som ligger bakom begränsingen av trådar, eller för att det ska vara lättare att hitta dem?

Tanten M - Ej medlem längre2010-11-24 19:25

Gnill:

Tyckte ditt förslag;
Kanske forumet då bara ska ha ett antal fasta trådar. Typ "hund" "katt" "invandringspolitik" "sjukdomar" och annat som brukar diskuteras här.

Va kanon, vet att du skrev med ironi.
Men mitt svar är det inte.

Loved hade en mkt bra anledning. Fräscht, enkelt.

Lillstölla - de flesta trådar brakar loss o handlar om allt möjligt efter en sida kanske.
Nån refererar från en julklapp till ett minne o sen i det minnet kommer ngn på att det hände samma sak när personen va på ett julbord. Just det, personen skrev om julbord, vart ska man gå... så ser de flesta trådar ut.
Alltså kan allt som handlar om nu t.ex JUL va i en o samma tråd.

Rent o fräscht o lätt att hitta = inga fler referensinlägg :)

Tycker jag dårå.

le-lou2010-11-24 19:35
Antal inlägg: 17500

man får lov att skilja på tråd och tråd.
Ibland stängs trådar och man blir hänvisad till annan tråd som behandlar samma ämne fast inte alls om samma SAK.
En hundtråd om sjukdomar är ju inte samma sak som en om ras-tips tex. En person som vill svara på rasfrågor går ju inte in i en tråd som har hundsjukdomar som överskrift.
Dessutom blir trådarna extremt röriga om allt möjligt skall avhandlas i ett och samma. Det lustiga är att vi samtidigt skall inte avvika för mycket från trådens ursprungliga ämne heller - då blir man tillsagd. Hm.

Min mest udda jul delar bara samma högtid med de andra jultrådarna. Inget annat. Tyckte den var skitkul, att läsa om vilka märkliga jular en del haft :)
Kan inte förstå för mitt liv vem och vad det skadar om trådar får leva och varför varför man konstant måste leta trådar, forumet sökfunktion är ju inte ens pålitlig. De trådarna som det skrivs i lever, de andra dör självmant.

Tanten M - Ej medlem längre2010-11-24 19:35

Gnill (igen), som svar på din fråga...

Ämnena innehåller snack... från olika personer, egentligen på samma sätt som retar-migtråden eller chatt-tråden.
Tycker det kan va en för aldrig avslutande tråd i olika ämnen.
(Som stängs efter 10.000 inlägg) Typ Hund, Hund2, Hund3... :D

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-11-24 19:37
Antal inlägg: 31064

"Min mest udda jul" var en typiskt skitkonstig stängning.

anka_i_potta - Ej medlem längre2010-11-24 19:41
Antal inlägg: 439

varför raderas inte de fyra sista sidorna med låsta trådar som ligger i snack om det nu är så kapacitetskrävande med trådar.

Tanten M - Ej medlem längre2010-11-24 19:43

Kolla bara på Skönhetsop-tråden, den är ju superpoppis, har glidit iväg "extremt" vissa ggr för att sen återvända till ämnet.

Varför kan inte en tråd innehålla både goda o dåliga jular, tips om klappar, julbord o god mat etc etc? På två sidor kanske det handlar om det ena, sen dyker det upp ngt nytt, sen ett tredje ämne för att återvända till det första osv...

Q-tile - Ej medlem längre2010-11-24 19:48
Antal inlägg: 1319

Ja, jag hade gärna sett fler inlägg i Udda-jultråden. Om den ska buntas ihop med allt annat extremallmänt om julen blir det ett döende klimat, när den ska slåss med inlägg som bara säger >Åh, vad jag älskar snö !!!<
eller >Idag har vi bakat pepparkakor. 27 blev goda, 48 äckliga. Imorgon ska vi göra fler. :)< och kanske >Åååh, jag hoppas jag får en sådan där [någon oftast icke livsnödvändig grej]. Då skulle jag bli världens lyckligaste [i fem minuter]<, etc.

le-lou2010-11-24 19:49

Tanten - kanske för att det blir suddigt vad man svarar på. Om jag går in i en tråd så är det pga att trådtiteln intresserar mig.
Det blir ju väldigt märkligt och väldigt jobbigt om man måste in i en tråd och scrolla 10 sidor för att få en uppfattning vad som diskuteras.

Om jag söker tips på om en speciell stad, säg Prag - så blir jag hänvisad till resetråd på 44 sidor. Chansen att jag får svar på min fråga är tusen gånger mindre än om jag gör en tråd som enbart ska handla om Prag, för den som går in där har ju uppenbarligen nåt att säga om just Prag. Förstår du hur jag menar?

le-lou2010-11-24 19:51

jag hoppas betapet ger oss en julklapp i år och det är en solid omprövning av principen att stänga trådar som delar något med en redan skapad tråd. Det är inget krav, utan en önskan som jag är övertygad om att fler än jag delar.

Tanten M - Ej medlem längre2010-11-24 19:52

Då söker man på Resor i Ämneskolumnen o Prag i textmeddelande ;)

Mouche - Administratör2010-11-24 19:52
Antal inlägg: 24193

Äsch, majoriteten vinner =)
Jag öppnar tråden igen.
Den om Mest udda Jul alltså.

Mouche

Forza Timrå2010-11-24 19:53
Antal inlägg: 9

"Varför kan inte en tråd innehålla både goda o dåliga jular, tips om klappar, julbord o god mat etc etc?"

- Kanske för att man inte orkar leta reda på eventuella/gissa sig till att det i "hundrastråden" även finns frågor/svar om sjukdomar eller i "jag älskar jultråden" även innehåller (mer) intressanta skildringar av udda julupplevelser?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?