Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade40
Mobilspel
Pågående18 738

Forumkategorier

Användare Inlägg  
EweH2010-11-29 12:06
Antal inlägg: 66

Betyg!
När lärare sätter betyg på prov, redovisningar, grupparbeten osv. Sätter de då betyger för mina förutsättningar att klara ett VG (t.ex.) eller sätter de för kurs och ämnes kraven som man alltid får ut.

Jag har ett X antal gånger frågat olika lärare som jag haft. Men det är samma svar varje gång: Tvetydigt och inte samanhängade.... Typ som politiker!

Är det någon eller några som vet som kan uttrycka sig i denna fråga?

Gautama2010-11-29 12:10
Antal inlägg: 6854

Jag antar att de sätter efter kurs och ämneskrav. Det är vissa kriterier som man ska klara för varje betygskala. Att sätta betyg utifrån varje enskild persons förutsättningar vore direkt fel.

Hoodman - Ej medlem längre2010-11-29 12:10
Antal inlägg: 2826

Läraren ska bedöma dig i förhållande till Skolverkets betygskriterier.

Tess 082010-11-29 12:13
Antal inlägg: 18003

Jepp, det finns kriterier man måste uppfylla för att få ett visst betyg.

sigfrid2010-11-29 12:15
Antal inlägg: 42

Lärare är skyldiga att sätta betyg efter uppnådda mål i kursenplanen. Dina förutsättningar ska inte ha någon betydelse, det är prestation som räknas.

Nu gäller detta i den bästa av världar. Att ge betyg handlar om bedömning och det är individer som gör bedömningen. Ingen individ kan vara helt objektiv inför andra individer. Men en god pedagog ska vara medveten om denna problematik när det gäller betygssättning och lägga sig vinn om att utforma kurser och prov så att bedömningen blir så rättvis som möjligt, utifrån kursplanens mål.

sigfrid2010-11-29 12:15
Antal inlägg: 42

*kursplanen*

EweH2010-11-29 13:28

Vi tar ett exempel: Hela klassen ska hålla tal... Men "pelle" är jätte blyg, har vart mobbat, är jätterädd att prata inför människor och som pricken över I:et stammar han, mycket.
han tar sig igenom talet genom att titta ned på pappret men han tappar bort sig i alla fall. Men han genomför talet.

vad ska läraren sätta för betyg?

vildman2010-11-29 13:32
Antal inlägg: 224

Det måste ju ändå bero på vad som står i kraven? Står det bara att han ska hålla tal så skall ju uppgiften anses vara genomförd. Men om det står att talet ska genomföras på ett naturligt, medryckande och intressant sätt så är det ju en annan femma....

Delicious - Ej medlem längre2010-11-29 13:42
Antal inlägg: 11661

Det vore ganska konstigt om man betygsattes efter sina förutsättningar. Har jag inte en naturlig fallenhet för att vara bra på matte som vissa har ska jag inte få samma betyg som dom för det för att jag är "sämre" från början. Då blir det ju stora kunskapsskillnader för samma nivå.
Har man svårt med vissa ämnen ska man dock kunna få extrahjälp att utvecklas och, kanske, nå en högre nivå.

Delicious - Ej medlem längre2010-11-29 13:45
Antal inlägg: 11661

Jag har t.ex gått på "extra matte" för att jag inte är så bra på det och gick i en grupp för folk som ville dö när de skulle hålla tal för att träna och komma över det.

Gautama2010-11-29 13:46
Antal inlägg: 6854

Vad läraren ska sätta för betyg är väldigt svårt att säga Ewe till det exempel som du anger men han ska hålla sig till kriterierna givetvis. Vaf eleven har för erfarenheter med sig i bagaget kan man inte ta hänsyn till. Det skulle bli mera snyftbetyg då.

Megaherz2010-11-29 13:50
Antal inlägg: 3304

Jag var mobbad och hatade att stå inför klassen att prata. I början fick jag panikattacker, tunnelvision (kunde inte ens läsa min anteckningar) och kunde knappt få fram ett ord. Med övning, övning, övning, övning lär man sig ändå och betyget blir därmed bättre.

Våra lärare var rätt rättvisa när det gällde betyg, fast ibland om det var et gränsfall mellan två betyg tog relationen mellan elev och lärare över - gillade man varandra fick man det bättre och tvärtom när det var dåligt mellan dem

Emellertid2010-11-29 14:02
Antal inlägg: 154

Jag är lärare, och det är vanligt att elever som har kämpat oerhört mycket med en uppgift blir besvikna över att de inte får högsta betyg. Men det som betygssätts är alltså resultatet, inte elevens prestation för att nå dit. En väldigt duktig elev får inte heller lägre betyg för att han/hon inte har lagt ner någon större energi på en uppgift. Den bistra sanningen är alltså att en elev som har slitit som ett djur kan få lägre betyg än en elev som bara har ägnat någon timme åt samma uppgift – det avgörande är hur bra uppgiften är.

magnusito2010-11-29 14:45
Antal inlägg: 4986

betyg är ett dåligt sätt att försöka mäta något. Tror inte på det. tror inte att det blir bättre av att införa fler steg heller snarare tvärtom. Betygsivrare grundar sällan sina åsikter i pedagogisk kunskap.

vildman2010-11-29 14:49
Antal inlägg: 224

Magnusito - hur tycker du man ska mäta då? För om vi inte mäter, hur ska vi då kvotera in på utbildningar som är begränsade i antal?

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-29 14:58
Antal inlägg: 11463

Betygens nytta kan diskuteras, men varför det skulle bli sämre av att införa fler steg övergår mitt förstånd. Fler steg ger en rättvisare (mer exakt) bedömning. Hur tänkte du nu, magnusito?

EweH2010-11-29 15:19

Så.. En elev som håller på att skita på sig inför klassen ska få IG på grund av att han misslyckades alltså tittade i manuset och stammade. Man kan inte sätta G för att han genomförde tots förutsättningarna och att han faktisk hade skrivit ett tal? Men om man inte ser till personen utan i från alla andra så får ju inte alla samma chans?

Så om jag får jobba ur en annan mattebok är det fel? För att jag ska göra samma som alla andra?

Det är så tråkigt att många människor lever kvar i att det ska vara lika för alla...

Hoodman - Ej medlem längre2010-11-29 15:24
Antal inlägg: 2826

Alla ska nå samma betygskriterier, vägen dit är olika!

Labyrint2010-11-29 16:24
Antal inlägg: 513

Läs betygskraven för till exempel historia, det är omöjligt att inte lägga in en massa egna tolkningar för de högre betygen...

Vad gäller en muntlig presentation borde väl ett genomfört sådant inte ge IG, men var det mycket stammande och läsa i papprena knappast heller ett högre betyg än G. Brukar inte de flesta lärare låta bli att tvinga en elev att stå inför helklass ifall eleven tycker detta är väldigt jobbigt, men att en redovisning i mindre grupp inte kan ge något högre betyg heller?

Daggdroppe2010-11-29 19:19
Antal inlägg: 1078

Det är så jävla puckat för lärarna gillar ju såklart de elever som kan tala framför klassen med självförtroende. Sen dom som har svårt för sånt är ju lite sådär.. hmm ja.

Ja för "Pelle" har ju verkligen valt att bli mobbad, ha dåligt självförtroende och stammar med mening :)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?