Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 18 678 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| YamahaJet | 2010-12-09 22:50 | |
![]() | Föräldrar som inte ger sina barn mat Jag satt just och beundrade bildkvaliteten på SVTs HD-kanal när jag snubblade på ett debattprogram där någon retarderad blek vegan krävde att hans tvååring skulle få vegankost på dagis. Tydligen hade barnet erbjudits en vegetarisk kost men det var inte tillräckligt bra, så man samlade en panel med "experter" som förklarade att vi går mot en "klimatkatastrof" om vi också fortsätter äta ägg och dricka mjölk. Tydligen gick det att ersätta kött och mjölk med något som heter linolja, och det var vad alla barn bör växa upp på. En biolog förklarade att den mänskliga hjärnan till största delen består av olika sorters fetter, och att en av dessa sorter är ett fett som endast återfinnes i animaliska matprodukter. Det är därför helt avgörande för ett barns utveckling att mamman äter kött under graviditeten, under amningen och att barnet äter mycket kött under hela uppväxten. Nu vet ni även varför jag är så mycket smartare än er andra. Hur som helst - vilka möjligheter har samhället att tvångsomhänderta dessa barn som utfodras på gräs och linolja? Kan man arbeta preventivt och omöjliggöra fortplantning för föräldrar som inte äter mat av miljöhänsyn? Varför är denna typ av barnmisshandel tillåten? | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2010-12-09 22:54 | |
![]() | Barnmisshandel??? | |
| Dino78 | 2010-12-09 22:58 | |
![]() | Och titeln har vad att göra med inlägget? Man svälter inte sitt barn bara för att man ger det vegankost. Det går att leva alldeles utmärkt av vetgankost. Själv vill jag inte göra det för jag gillar animaliska produkter lika mycket som vegetariska och dessutom är jag alldeles för klent bevandrad för att själv må bra av vegankost. Men vet man vad man gör så är det ingen fara. | |
| strömavbrott | 2010-12-09 23:01 | |
![]() | Ett barn har rätt att bestämma vad det själv vill äta. Man har bara rätt att hindra det från att äta direkt skadliga saker som t.ex. rengöringsmedel eller fimpar. Kött och mjölk räknas inte till sådant. | |
| bommarna | 2010-12-09 23:02 | |
![]() | Du kan inte på fullt allvar mena att man ska omhänderta barn för en sådan sak. Har du själv barn? | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-12-09 23:03 | |
![]() | www.fragadietisten.s...h- foralder | |
| bujum | 2010-12-09 23:03 | |
![]() | Yamahajet : det är ju så att barn som äter mycket fisk blir intelligentare. Detta borde rimligtvis leda till att dessa individer som äter vegankost ett helt liv dör ut på grund av SURVIVAL OF THE FITTEST och då är ju snart problemet ur världen | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-09 23:06 | |
![]() | Människan är ju ett djur så fettet i bröstmjölk får väl klassas som animaliskt. Äter man mindre djurfett har man mindre miljögifter i sin bröstmjölk (orkar inte kolla källor men har hört att köttätare har mer gifter i sin mjölk). Alltså kan man amma så länge som möjligt. Sen är det bara att skaffa en ko som husdjur och låta den få en kalv och sno lite mjölk då och då. Blir rätt många föräldrar man får beslagta. Mammor med ätstörningar, rökande och krökande mammor och så vidare. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2010-12-09 23:07 | |
![]() | Det är ju inte sant, strömavbrott. Det är föräldrarna som har ansvaret. Anser de att de vill ge sitt barn den kosten så har de rätt att göra det. Biolog hit eller dit. Alla tandläkare och tanksköterskor hävdar också fortfarande att vi ska ta flour i tandkräm, bananlack, sköljning och annat. Jag är glad att jag som föräldrar kan säga NEJ TACK för att förhindra att mina barn få i sig skiten. Att prata om barnmisshandel är ju helt absurt. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-09 23:08 | |
![]() | bujum: Enligt studier väljer barn med högt IQ ofta vegetarisk kost så fiskätarens smarta barn blir ändå veggos. | |
| Laserswärd | 2010-12-09 23:11 | |
![]() | TS: Finns många köttätare som ger sina barn minst lika näringsfattig mat som du anser vegankost vara. Själv tror jag på att ge mina framtida barn vegetarisk kost, möjligtvis också omsorgsfullt vald fisk och skaldjur för att kompletera. I skolan får de äta vad de vill, men jag hoppas såklart på att de skall välja bort kött även där. Sedan kan du ju försöka komma att ta mitt/mina barn ifrån mig så får vi se hur bra det går ;) | |
| mrperfect | 2010-12-09 23:12 | |
![]() | Vilka pseudodiskussioner vi har i västvärlden.... | |
| apbur | 2010-12-09 23:12 | |
![]() | Jag har hört att fett från djur som lever under jord ska vara bra. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-09 23:13 | |
![]() | Mihihi :) | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-09 23:14 | |
![]() | Den här är en _otroligt_ komplex fråga. Men först Yama, du lyssnade något slarvigt. Biologen sade _inte_ att:"Det är därför helt avgörande för ett barns utveckling att mamman äter kött under graviditeten, under amningen och att barnet äter mycket kött under hela uppväxten." Det biologen talade om var omega3 fetter. Och DET var jätteviktigt. Jag tycker att det var skam att han blev avbruten och inte fick tala till punkt, för jag tror att han hade mycket vettigt att komma med. Trots att jag själv är vegan, så ställer jag mig frågande till en hel del grejer, och jag är säker på att jag inte alls sitter på hela sanningen. Men just nu och för min egen del så passar veggiskosten för mig och har så gjort under måånga år. Omega3 finns visserligen i små mångder i avocado (det äter jag själv mkt av) och linfrö mm, men linfrö innehåller också ett gift och själv använder jag inte alls linfrö i någon form alls. Men jag är inte säker på att jag skulle ge mina barn vegankost. Däremot skulle jag definitivt utesluta samtliga mjölkprodukter. "Det är därför helt avgörande....att barnet äter mycket kött under hela uppväxten." Det kan hända att barn faktiskt behöver kött, men _absolut INTE_ några stora mängder (tror jag). Däremot så tror jag att jag skulle ge mina barn både fisk (feta sådana) och ägg. OCH, sen finns det hursomhelst en jätteviktig aspekt till. Särskilt OM man har börjat sitt liv med helt kött- och fiskfri kost, så _kan_ det vara stört omöjligt att någon gång senare i livet övergå till kött/fisk (speciellt kött). för risken finns att tarmarna inte alls klarar av detta - någongång. En vegan som vill börja äta kött kan bli totalstoppad av kött. Och detta är nog en aspekt som alla borde ta en funderare på tycker jag. - Och särskilt när det gäller barnen. | |
| Gautama | 2010-12-09 23:16 | |
![]() | Alltså jag tycker att YJ drar det till sin spets som han brukar göra med sina inlägg, men det är underhållande i alla fall:-) Men en poäng har han ändå. Det är galet att ge sitt barn vegankost. De flesta läkare och dietister avråder från det. Ett barn som växer behöver animaliska produkter. Tycker också att barnet ska ges möjligheten att välja själv när det blir så pass gammalt så det kan ta ställning till det. Ett litet barn ska ha alla delat ur kostcirkeln för att utvecklas. Men att kalla det för barnmisshandel är ju att ta i. Barnvårdscentralen lär nog märka om barnet inte går upp i vikt och inte verkar må bra och då får man väl göra något åt saken då i så fall. | |
| YamahaJet | 2010-12-09 23:17 | |
![]() | Ja, barnmisshandel. www.expressen.se/nyh...-t ill-dods www.aftonbladet.se/k...e2 48891.ab Det är absurt att man ska behöva ge små barn kosttillskott för att man väljer en i övrigt otillräcklig kost. I sådant fall kan vi lika gärna börja sondmata alla bebisar från födseln med någon kemiskt framställd näringslösning, eftersom det säkert finns klimatinvändningar mot att importera frukt och grönsaker också. Rättighet för föräldrarna att ge sina barn vilken kost de vill? Det är nog mindre skadligt att ge sitt barn alkohol en gång i veckan, än att föda upp det på gräs, men alkoholen har du nog kraftiga invändningar mot. | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-09 23:17 | |
![]() | *totalFÖRstoppad | |
| Snoosy | 2010-12-09 23:19 | |
![]() | Det verkar som du och jag är ense omd etta yama!! Idioti!! | |
| apbur | 2010-12-09 23:20 | |
![]() | Hur kan man vara emot sondmatning? Hade det varit lättillgängligt hade jag nappat direkt. Tänk att slippa bekymra sig över om ungen får i sig alla näringsämnen. | |