Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 18 677 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| malman | 2010-12-13 23:12 | |
![]() | brandvarnare Jag och min kille små bråkade om brandvarnare igår. jag vill ha en i varje rum (bor i rad hus) men han tycker det är helt onödigt han tycket det räcker med en på varje våning. så vad tycker ni?? hur många bör man ha och har ni några själva?? | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2010-12-13 23:15 | |
![]() | 1-2 på varje våning beroende på storlek. | |
| Lill-IT | 2010-12-13 23:15 | |
![]() | Jag har en i mitt pannrum/tvättstuga, en i köket och en i hallen på andra våning. Det räcker nog. De är rätt känsliga. | |
| malman | 2010-12-13 23:17 | |
![]() | vi bor på 2 våningar 112kvm har in katt och en bebis. katten tände nästan eld på huset när han välte ljusen | |
| Tess 08 | 2010-12-13 23:17 | |
![]() | Minst en brandvarnare bör finnas placerad på varje våning i ett hus. Det rekommenderas dock att brandvarnarens övervakningsområde inte överstiger 60 kvadratmeter. Det finns även brandvarnare som går att koppla ihop så att alla tjuter då en av brandvarnare upptäckt rök. När man placerar ut en brandvarnare ska man tänka på att placera brandvarnaren i den väg man använder för att ta sig ut ur huset eller lägenheten. Det kan alltså vara en bra idé att placera brandvarnaren någonstans mellan sovrummet och ytterdörren. Brandvarnaren placeras i taket minst 50 centimeter från närmaste vägg. Då varm luft stiger bör brandvarnaren placeras på den högsta punkten i taket. Se dock till att inte placera brandvarnaren nära ventilationsöppningar då detta kan försämra chanserna att upptäcka rök. | |
| Tess 08 | 2010-12-13 23:17 | |
![]() | oj, från denna sida: www.brandvarnare.com/ | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-12-13 23:28 | |
![]() | Har utplacerat en centralt på varje våning, ska komplettera med extra till varje sovrum. Dom är sammankopplade med huslarmet vilket innebär att det även går ut ett direktlarm till sos. | |
| Tess 08 | 2010-12-13 23:30 | |
![]() | Har läst någonstans att det är bättre att ha dom utanför sovrumsdörren än inne i sovrummet... | |
| malman | 2010-12-13 23:32 | |
![]() | det lät ganska bra grönöga, jag är bara så orolig för min dotter ronja, man vet ju hur barn är när de blir större man kan ju glömma tändaren framme och då kan det vara kört | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-12-13 23:34 | |
![]() | Vi har utanför sovrummen nu... men ungarna har fullt med elektronik i sina rum så det känns lite tryggare att sätta in en extra även inne i sovrummen. | |
| malman | 2010-12-13 23:34 | |
![]() | min syster tände eld på pappas säng när hon var liten, om vi inte haft brandvarnare i sovrummet så hade huset varigt övertänt innan vi vetat vad som hänt | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-12-13 23:36 | |
![]() | Usch! :S | |
| Jesper M | 2010-12-13 23:57 | |
![]() | de är ju knappast i vägen och kostar knappt något, så varför inte ha flera? vad har din kille emot dem? | |
| malman | 2010-12-14 00:01 | |
![]() | vet inte riktigt men han tycker det är onödigt bara men jag sa samma sak som du just skrev, men det hjälpte inte så jag får fixa det själv:) han lär aldrig märka någe om jag inte talar om det för han | |
| Jesper M | 2010-12-14 00:13 | |
![]() | inte innan batterierna börjar sina och det piper i otakt i hela huset iaf hahaha | |
| Ahnad - Ej medlem längre | 2010-12-14 01:12 | |
![]() | Vad man bör tänka på med brandvarnare (som man definitivt bör ha, både i hus och lägenhet) har ju redan många skrivit så bra om. Men en sak som faktiskt ofta leder till att människor dör eller skadas svårt i bränder är att man inte hade provtryckt brandvarnaren/bytt batterier. Det kan till exempel handla om att familjen varit på semester och därför inte uppmärksammat den signal brandvarnaren ger ifrån sig när batterierna är på väg att ta slut. Eller om att brandvarnaren faktiskt gått sönder. Minns inte siffran nu men fick höra den av en god vän som jobbade med just brand på ett av våra större försäkringsbolag. Det var inte så få procent det handlade om. | |
| dinodog | 2010-12-14 08:33 | |
![]() | På tal om brandvarnare, måste skriva om en händelse för många år sedan. Jag sov över hos mitt X, han hade en katt som var utekatt mestadels. Den här natten var väldigt varm så vi sov med altandörren öppen på glänt. Någon gång under natten vaknade jag av att katten smet in genom altandörren. Efter en liten stund hörde jag en konstigt ljud, går inte att beskriva det riktigt hur det lät. Ljudet återkom lite då och då, och så slog det mig. Katten hade tagit en en mus och nu lekte han med den. Jag väckte mitt X och sa, katten har nog tagit in en mus för jag hör något konstigt ute i hallen. Han tyckte jag var tramsig men vi låg och lyssnade och mycket riktigt så kom ljudet igen. Vi gick upp och tittade efter katten och hittade han sovandes. Så vi gick tillbaka till hallen och då hörde vi ljudet igen, men ingen mus däremot så var det brandvarnaren. Batteriet i den höll på att ta slut, och då skulle den tydligen låta sådär. Så numera kollar jag våra brandvarnare om batteriet fungerar. Vi har en brandvarnare på varje våning. Men ska skaffa en till att ha i vardagsrummmet. Det är en billig livförsäkring om något skulle hända. | |
| Savi | 2010-12-14 09:04 | |
![]() | Vi har 2 stycken & vi bor i tvåvåningsvilla med 8 rum o kök. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-14 12:23 | |
![]() | en i varje rum | |
| Bettanse | 2010-12-14 13:11 | |
![]() | Jag har en skumsläckare och en brandvarnare. Brandvarnaren larmar ju bara men med en skum eller vattensläckare så är man ju garderad tycker jag. | |