Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 18 656 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Jumanjia | 2010-12-14 20:35 | |
![]() | Kristen? Läs gärna detta, HEJSAN! jag hade totalt glömt bort att jag hade ett arb tills imorgon i skolan. Och jag kan inte göra det på egen hand. Vill du hjälpa mig? :-) jag undrar om det är några Kristna här som vill svara på lite frågor. Jag är jätte tacksam om ngn vill ta sig den tiden. Om du vill vara anonym så kan du gärna slänga iväg ett mail till mig på betapet med svaren. Det enda jag vill veta är erat Förnamn. :-) OBS gärna endast seriösa svar tack. Spm sagt, jag går på en folkhögskola och pga lite väl mycket stress nu innan lovet så missade jag denna uppgift. Vi har Religion och denna del av kursen så skulle vi intervjua en eller flera personer. Här kommer mina frågor. (du behöver inte svara på alla men förklara gärna varför om det är en fråga du inte vill svara på) 1. Till Vilken församling tillhör du? 2. Vad tror du händer efter döden? Vilka kommer till himlen? 3. Hur får du kontakt med Gud? 4. Vad är Gud för dig? Finns Gud bara i himlen? 5. Om Gud är så god, varför finns det så mycket onska i världen? 6. Vad tror du är meningen med livet? 7. En människa som har gått bort. Kan den komma tillbaka i form av en ande? 8. Varför vart Jesu tvungen att dö? 9. Är Jesu både människa och Gud? 10. kan verkligen alla människor bli förlåtna för sina synder? Tack så jättemycket för svar.! Går bra att svara här eller på Betapetmailen. :-) Mvh//Miriam | |
| HELRAKAD | 2010-12-14 20:38 | |
![]() | Men du kan inte på allvar tro att svaren på forumet kommer att vara seriösa? Däremot kanske du får ett eller två svar via mailen (fy faen vad grymt det hade varit att ha mail/internet/whatever när man gjorde skolarbeten och var lite sent ute!). | |
| Skugga | 2010-12-14 20:40 | |
![]() | Du underskattar Betapetarna, HELRAKAD, visst finns det mycket fjant och slams här, men jag vågar nog sätta en femma på att Jumanjia får en hel del seriösa svar. | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2010-12-14 20:42 | |
![]() | Jesus, hette han. "Jesu" är dess genitivform (ägande), t ex "i Jesu namn". | |
| nettan23 | 2010-12-14 20:43 | |
![]() | haha betapet i ett nötskal | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2010-12-14 20:45 | |
![]() | Det kan ju vara bra att börja med att iallafall frågorna är korrekt formulerade :) Samt i fråga 8. "Varför vart Jesu tvungen att dö?". "Vart" är en dialektal form av "blev" eller "var". Du kan inte använda den perfektivformen "vart" här. | |
| nettan23 | 2010-12-14 20:46 | |
![]() | Nu var det inte roligt längre *gäspar* | |
| Jumanjia | 2010-12-14 20:48 | |
![]() | johanjos <----. Detta är religion och inte svenska lektion, jag hör av mig då det är det (svenskan jag behöver hjälp med). Då är du nummer uno på min lista, men just nu. Om du inte är Kristen och tänker svara på mina frågor så lägg ner för tillfället, så är du bussig. | |
| morihei_79 | 2010-12-14 20:49 | |
![]() | har vi en liten uppsatsnörd med oss johanjos ? | |
| malman | 2010-12-14 22:58 | |
![]() | jag kan ge lite seriösa svar. 1 tillhör ingen församling nu. men var med i livets ord 2 om man har tagit jesus till sitt hjärta och är övertygad om att han lever (eftersom han återuppstod på påsk) jesus är vägen till GUD enligt bibeln 3 genom att rannsaka mig själv och att be prata med den heliga ande som bor i oss. 4 Gud finns i allt och alla bara man känner efter så känner man det, Gud är min far och han älskar alla. 5 Gud förlorade jorden till djävulen då eva åt av den förbjudna frukten. och med de regler som är skrivna i bibeln och som gud har skrivit så kan han inte bara ta tillbaka jorden. då bryter han mot sina egna regler så han väntar på att vi människor ska leta oss till jesus för att få frälsning och hjälp. så djävulen står för det onda på jorden då han regerar över den och inte gud 6 jag tror att vi lever för att ta hand om guds verk som är jorden, om man ska tro på bibeln så skapade gud människan för att få sällskap. men nu tror jag vi lever för att rädda så många vi kan till frälsning så vi ska få ett bra liv på jorden utan onska. 7 NEJ vi kan aldrig komma till baka i form av en ande, det anses vara djävulen son spelar oss ett spratt, eftersom gud och djävulen vet allt om oss så kan han djävlas och låsas vara tex en mormor som gått bort. bara för att göra oss rädda eller ledsna. 8 genom att dö och återuppstå så byggde jesus vägen mellan himlen och jorden. den vägen är nödvändig för att vi ska komma till himlen efter våran död, men bara om vi tror att jesus lever, och genom att ofra sig för människan så tog han våra synder på sig, så vi ska kunna bli förlåtna av gud. 9Jesus är Gud. och gud skapade människan till sin avbild, gud klev ner på jorden i form av en människa alltså Jesus. 10 JA om vi tar Jesus till oss och ber om förlåtelse med ett öppet hjärta så blir vi förlåtna, men det innebär inte att man medvetet begår tex brått för att "jag kan ju be om förlåtelse" sen. det är inte så det är tänkt, men alla blir förlåtna om man tror vill och ber om det. detta är min tro och jag har studerat detta så snälla rätta mig inte och lägg inte till en massa om men och så an det ju itnte vara är ni snälla. mvh Helena | |
| Jumanjia | 2010-12-15 06:11 | |
![]() | Tack så jättemycket för de svaren...! :-D | |
| TopBanana | 2010-12-15 06:40 | |
![]() | Finns en jättebra bok; "conversations with God". Har bara läst första; men jag tror att med den boken blir alla ateister osäkra; såsom också alla troende :) Mina svar dock: 1. Grekisk Ortodox 2. Jag tror stenhårt på reincarnation 3. T om jag ber ibland 4. Gud finns överallt. 5. Gud gav oss fri vilja; det är inte han som är ond, det är människan. 6. Att göra sitt bästa och att försöka vara god. Allt som man ger får man åter senare i livet. "What comes around, goes around" 7. Ja! Absolut. Det tänker jag göra. 8. För att lagarna då var som de var; och de avrättade honom för att de tyckte han gjort fel. 9. Ja. 10. Ja; men då måste man verkligen mena att man ÄR ledsen för vad man gjort, och mena att man ALDRIG gör något sådant igen. Har vuxit upp i en väldigt religiös familj; men är lite av en "friare" troende själv; speciellt efter att jag läst boken jag nämnde ovan :) | |
| m-70 | 2010-12-15 09:06 | |
![]() | 1. Till Vilken församling tillhör du? En pingstförsamling (sion) 2. Vad tror du händer efter döden? Vilka kommer till himlen? Att alla kommer att få en chans att väljs om de vill tro på Gud och bekänna att Jesus är hans son. I så fall kommer vi att ses i himmelriket 3. Hur får du kontakt med Gud? Läser bibeln och ber. 4. Vad är Gud för dig? Finns Gud bara i himlen? Gud är en kärleksfull far som älskar mig villkorslöst, han finns överallt. 5. Om Gud är så god, varför finns det så mycket onska i världen? Gud gav människan en fri vilja, och vi väljer inte alltid det goda, ondskan kom in i välden i och med satan. 6. Vad tror du är meningen med livet? Att dela med sig av det goda vi fått an Gud, både kunskap om honom och materiella ting. 7. En människa som har gått bort. Kan den komma tillbaka i form av en ande? Nej, det tror jag inte. Utan när vi dör är vi med Gud i hans rike. men vi kan träffa på änglar här på jorden som är sända av Gud. 8. Varför vart Jesu tvungen att dö? För att försona människorna med Gud, som ett offer för våra synder och elände. 9. Är Jesu både människa och Gud? när han var i världen var han både ock, nu är han en del av Gud. 10. kan verkligen alla människor bli förlåtna för sina synder? Ja, om och om igen. Det är kärlek det! Hälsningar Martina | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2010-12-15 11:45 | |
![]() | jumanjia: Okej, jag ville bara va schysst och korrigera lite. Jag hävdar att det alltid ska vara korrekt svenska oavsett vilket ämne man skriver om. Men skicka du in det som det var; jag tror dock att de tar dig mer på allvar om du skriver korrekt. morihei_79: Uppsatsnörd? Nej, vad grundar du det på? Språknörd är jag, dock. Eller väldigt språk intresserad, för att använda ett annat uttryck. | |
| KLuBBeR - Ej medlem längre | 2010-12-15 11:49 | |
![]() | "Eller väldigt _språk intresserad_, för att använda ett annat uttryck." Ajdå ... ironi? | |
| johanjos - Ej medlem längre | 2010-12-15 11:55 | |
![]() | Ha ha, det kan nog ha varit min första särskrivning någonsin. "Språkintresserad" ska det naturligtvis vara. Är själv väldigt hård vad det gäller det. :D | |