Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade6
Mobilspel
Pågående18 651

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Cassano2010-12-23 13:29
Antal inlägg: 335

Vad kan man be om...
En händelse för ett par år sedan fick mig att fundera.

Vi var ganska många på ett julbord med fantastisk mat i underbar miljö hemma hos en bekant. När vi tagit av godsakerna börjar en i sällskapet leta efter ketchup på julbordet. När han inte hittade någon frågar han värdinnan efter ketchup. Hon ser lite förvånad ut, men går och hämtar ketchup. Jag tyckte bara att det var pinsamt, då jag lärt mig att det som är serverat är serverat. Finns där ingen ketchup, så får man klara sig utan.

Vad tycker ni?
Vad kan man be om, när det inte finns framdukat?
Eller är det ok att gå och ta det själv i kylskåpet?
Ketchup till prinskorvarna?
Mjölk till kaffet?
Olivolja till brödet?
Salt till maten?

konstiga julfunderingar... :)

Lakritsdåre - Ej medlem längre2010-12-23 13:35
Antal inlägg: 6

Jag hatar ketchup, så jag hade blivit förnärmad av bara det.

Daggdroppe2010-12-23 13:36
Antal inlägg: 1078

Man kan fråga om allt, om man inte är hos en pretantiös drottning som saknar all typ av flexibilitet.

blåhund - Ej medlem längre2010-12-23 13:53
Antal inlägg: 469

Om jag har en gäst som vill ha ketchup på pepparkakan, så får gästen givetvis det, för det är ju gästen som ska ha det bra,och jag som värd ska se till att alla gäster nöjda...!Men att krav är annorlunda, som jag var på en stor middag där en djupt troende familj som inte drack alkohol närvarade,de fick såklart alkoholfria alternativ,men mannen i den familjen krävde att ingen annan av middagsgästerna skulle dricka vin till maten! Värden förklarade dock att var o en får dricka det den vill,vilket gjorde mannen rejält sur...

pion ekrot2010-12-23 13:56
Antal inlägg: 3340

Självklart kan man fråga efter mjölk till kaffet och salt till maten. Salt och peppar ska man väl alltid ställa fram. I övrigt kan jag reta mig både på de som ber om ketchup och på de som förfäras över nån som ber om ketchup, allt utefter om jag vill bejaka min arbetarklass-sida eller min medelklass-sida. ;)

Ahnad - Ej medlem längre2010-12-23 13:57
Antal inlägg: 411

Håller med Cassano: det är förbaskat ouppfostrat, helt enkelt, om man ger sig till att göra som personen på julfesten. Det är inte värden/värdinnan som "saknar flexibilitet" i det här fallet, det är gästen.

Vissa saker förmodas finnas på julbordet såväl som vid andra bjudningar och saknas något av detta så beror det säkert på att värden glömt det och då kan en fin vink vara okej. Ett exempel är just mjölk till kaffet. Ketchup tillhör dock inte julbordet traditionellt. Och då får man vackert vara utan det. Till skillnad från vad som påståtts i en viss reklam är det ju heller inte nödvändigt med "ketchup till allt".

ANDERStG2010-12-23 14:01
Antal inlägg: 7560

Måste ha varit tråkiga prinskorvar. Jag är inte den som skyr ketchup men vid julbordet har jag aldrig saknat den.

pion: Helt rätt, man ska låta kappan fladdra fritt så man kan känna sig mer genuin eller mer bildad beroende på situationen.

Wonderlands_2010-12-23 14:01
Antal inlägg: 13

Men gud. Varför ska det ens vara ett problem om man nu inte har a stick up in the ass.. om man frågar vänligt så borde väl ingen bli förnärmad, vad man än frågar om. Blir då värden irriterad över förfrågan, eller gästen irriterad över att vad man nu frågat om inte finns - först då är det en dålig värd/ dålig gäst.

Lillstölla2010-12-23 14:09
Antal inlägg: 23831

Ser inget som helst problem i att någon ber om ketchup, mjök osv, har jag det så går jag och plockar fram det.

Är man inte mer flexibel än så är man inget vidare värd.

nystan12010-12-23 14:09
Antal inlägg: 3414

Som värdinna vill jag att mina gäster ska vara nöjda med maten.
Om det då krävs att de får ketchup till julskinkan för att bli det, låt det ske.
Det är väl egentligen ingen skillnad på att be om mjölk till kaffet om det inte finns framme och att be om ketchup, eller någon krydda?

Sen har jag svårt att förstå att man ens vill ha ketchup till julbordet, men det är en annan femma.
:)

ANDERStG2010-12-23 14:11

Wonderland: Tänk själv; den saftiga skinkan har kommit på bordet, den salta mustiga skyn får munnen att vattna sig. Plötsligt hör du pruttet från en ketchupflaska bredvid dig, något som är så långt bort från högtid och festmat man kan komma. Resten av middagen sitter du med den fräna lukten av Felix ketchup i näsan.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-12-23 14:16
Antal inlägg: 1338

Jag tror jag hade blivit mer förnärmad om jag fick reda på att mina gäster inte vågade fråga.

Wonderlands_2010-12-23 14:17

Anders: varför ska den andra gästen överhuvudatget cbry sig om din oerhörda kräsmagenhet om gästen nu vill ha ketchup?

Jag förstår inte heller ketchupförfrågan, men jag förstår ännu mindre varför man inte skulle kunna ge gästen sin ketchup så alla blir nöjda och glada.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-12-23 14:17
Antal inlägg: 4050

"Det är väl egentligen ingen skillnad på att be om mjölk till kaffet om det inte finns framme och att be om ketchup, eller någon krydda?"

Nja. Kaffe, där har alla sina preferenser.
Be om salt eller peppar kan verka som att man pikar kocken. Fast det är klart, finns saltälskare som ska ha extra salt till allt.

Daggdroppe2010-12-23 14:18
Antal inlägg: 1078

AndersTG, ketchup ger ingen frän doft en hel kväll i näsan.

ANDERStG2010-12-23 14:22

Wonderland: Nej, alla ska naturligtvis tänka på sig själva, även på julafton. Jag ska kräva en burk natriumglutamat nästa gång jag är middagsgäst.

ANDERStG2010-12-23 14:23

Det beror på näsan. Men undvik Felix åtminstone, finns bättre sorter.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-12-23 14:30
Antal inlägg: 1338

Nu har jag på mitt mest empatiska vis tänkt mig in i situationen. Jag har föreställt mig middagen hos bekanta på ett fint ställe där julbordet inte består av ens närmaste vänner, socialgrupp 14 eller liknande. Nej - man får nog äta maten utan ketchup. Japp. Så får det bli, då alternativet är ett mindre övergrepp mot etikettsreglerna.

Ketchup är f.ö ett aber.

Wonderlands_2010-12-23 15:01

Anders: det är väl snarare du som har egocentriska problem eftersom du inte ens kan låta en gäst få sin ketchup "för det orsakar en frän lukt i din näsa resten av kvällen". Hör du inte själv hur stroppigt det låter? Hur orkar man ens vara dryg nog för att förfasa sig över en sådan vedervärdigf förfrågan..

Gitarrmagnus2010-12-23 15:04
Antal inlägg: 5045

Klart man kan be om ketchup. Men jag blir lite nyfiken på vad ketchupen skulle vara till.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?