Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade6
Mobilspel
Pågående18 651

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Cassano2010-12-23 15:34
Antal inlägg: 335

Hjälp en oerfaren skåning..
Vi skåningar får hela tiden höra hur gnälliga och handfallna vi är så fort det börjar snöa lite. Men det är ju så att vi inte är jättevana vid snö. Vi (eller jag då...) kan det inte så bra. Att vi inte kan köra på vintervägar och att tidningarna skriker KAOS, det vet vi. Men det här med skottning då? Ni mer snövana - kan ni inte komma med lite handfasta råd, så att vi lär oss någon gång.

Jag hade skottat så fint, så fint. Men så kom snöplogen - och poff - stora högar med snö där jag precis skottat...

Den största frågan just nu är - var ska man göra av all snön? Skottar man bäst lite i taget eller tar man allt på en gång när det slutar snöa. Mannen börjar prata om snöslunga...men det är väl överkurs?

Ja skratta ni, för även om snö inte är vår starka sida så har vi många andra goda sidor...

gnill2010-12-23 15:39
Antal inlägg: 1942

Oftast brukar plogarna här respektera om man skottat därför gäller det att skotta innan plogen kommer, då lägger de inte upp en vall utanför. Men nu är väl också plogarna i Skåne oerfarna gissar jag. Det gäller att vara snabbt ute och få undan vallen, fryser den är den ett helsike att få bort. Jag skottar bara bort åt sidorna, alltså fyller på vallen på sidan om där jag skottat min gång. Snöslunga tycker jag är överkurs. Och visst, har ni många starka sidor. Ni förstår danska bra och har Mårten Gås, te x :)

Lillstölla2010-12-23 15:41
Antal inlägg: 23831

Bättre att ta lite åt gången istället för att vänta till det slutat snöa, blir så mycket att ta hand om då var gång. Lättare att hålla efter det då tycker jag.

Det där med att plogbilden kommer och sabbar jobbet man just gjort är bara att vänja sig vid. Hemma kastar vi in snön på gården, där är det ändå inte nån som är såhär års.
Och håller nog med dig, med tanke på hur lite snö ni normalt sett har i Skåne är väl snöslunga lite överkurs.

gnill2010-12-23 15:42
Antal inlägg: 1942

Apropå redskap: En sån där bred skyffel med tvåhandsgrepp tycker jag är toppen när man skottar, alltså en sån här
shop.textalk.se/se/a...gr p=308296
(obs gör inte reklam för just det företaget, och har inge egna intressen i skyffelbranschen)

caspersmamma2010-12-23 15:55
Antal inlägg: 175

Håller med att vi skåningar inte vet hur man ska köra bil i detta snöoväder. För jag som haft körkort i 10 år kan inte komma ut ur fickan när jag har fickparkerat. Detta beror på all snö som plogbilen lyckats sätta i drivor jäms med bilkanten, ja alltså alla bilar som står på rad längs gatan. Och jag har sett att jag inte är ensam om att sätta mig i bilen och tro att det hjälper att man gasar och backar lite och försöker komma ut igen. Det som måste till är att man går ur bilen och försöker få bort snön så att man kan köra ut som vanligt=) Det tog mig flera gångers försök av att försöka gasa sig ut innan jag begrep att det var lönlöst. Så sällar mig till skaran som inte vet hur man kör bil i snöyra=)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?