Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 9 |
| Inloggade | 32 |
Mobilspel
| Pågående | 18 656 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Anon20080107 - Ej medlem längre | 2010-12-29 17:48 | |
![]() | Hur solidarisk är du? Jag har funderat på detta ett tag nu. Hur solidariska är vi egentligen? Jag vill gärna tro att vi människor tänker på varandra och inte bara sopar framför sin egen dörr. Men märker på mig själv att jag inte är speciellt bra heller. Det känns inte som att skänka pengar till cancerfonden och ge pengar till vänner och familj räcker.. Vad betyder solidaritet för dig? Vad kan vi göra för att få världen på rätt köl liksom? | |
| kolbjörn | 2010-12-29 20:19 | |
![]() | vad köm du fram till då? | |
| Eken_70 | 2010-12-29 20:26 | |
![]() | Måste man skänka pengar för att vara solidarisk? | |
| gnill | 2010-12-29 20:29 | |
![]() | solidaritet är för mig att ställa upp när människor behöver det, och att vara beredd att offra något (inte allt) för att andra ska bli mer jämställda. Sen kan det handla om att det är ok att betala rätt hög skatt för att stödja människor som har det svårt (missbrukare, sjuka, fattiga, arbetslösa etc) eller på ett mer personligt plan "offra" sin egen bekvämlighet och rycka ut och passa en väns barn, ge henne röst, låna henne pengar, eller hjälpa henne flytta när hon behöver. | |
| gnill | 2010-12-29 20:30 | |
![]() | "tröst" inte "röst" | |
| litensak | 2010-12-29 20:53 | |
![]() | För mig handlar solidaritet inte om att skänka pengar, utan snarare om att jag genom organisationsengagemang varje dag kämpar för att världen ska bli lite bättre. Det är inte pengar som behövs, det är hela systemet som behöver förändras. (Skulle kunna räkna upp en mängd saker om någon är intresserad^^) | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-29 21:34 | |
![]() | Solidaritet = omtanken om andra, alltså motsatsen till "sköt ditt och skit i andra" - enkelt uttryckt. Stefan Einhorn har skrivit en definition på det som tilltalade mig och vilket jag också köpte fullt ut, men dessvärre minns jag inte lydelsen ordagrant just nu, men den går ungefär ut på att vi ska visa omtanke och ta ansvar för precis alla och detta dessutom i alla lägen. Alltså motsatsen till "vi och dom" tänket. Och jag tror att det är det tankesättet vi borde anamma om vi vill få en bättre, humanare och behagligare värld att leva i. Så egentligen, ju större egoist, desto mer angeläget borde det vara att leva efter Eihorns principer eftersom det vi gör för andra gör vi även minst lika mycket för oss själva (kliché? kan hända, men jag tycker faktiskt att det ÄR så). Höjer man för någon annan, så höjer man även för sig själv så att säga. - Parentes; detta ovan gör alltså _inte_ den nuvarande regeringen, och därför går det så illa (medmänskligt illa). Men det fattar dom dessvärre inte - ens. | |
| igloohus - Ej medlem längre | 2010-12-29 21:46 | |
![]() | *ännu | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-29 22:10 | |
![]() | igloohus :) litensak 2010-12-29 20:53 "Det är inte pengar som behövs, det är hela systemet som behöver förändras. (Skulle kunna räkna upp en mängd saker om någon är intresserad^^)" Väldigt gärna. Jag är intresserad. | |
| Pocaloca | 2010-12-29 22:14 | |
![]() | Jag lever efter en "regel"....ser mig om i min omedelbara närhet liksom.... sträcker alltid ut en hand om någon behöver det....försöker sprida kärlek för att jag har en obotlig tro på det goda =) | |
| igloohus - Ej medlem längre | 2010-12-29 22:18 | |
![]() | litensak Jag är intresserad och vill höra! ^^ | |
| adami - Ej medlem längre | 2010-12-29 22:52 | |
![]() | Har någon det sämre än jag blir jag j-t solidarisk. om någon har det bättre än jag blir jag solidarisk light. | |
| litensak | 2010-12-30 12:07 | |
![]() | Okej^^ Ja nej men det som är fel är ju själva systemet, och det saknas inte pengar i världen. De är däremot snett fördelade, den rikare delen av världen har tillgång till så mycket mer. Problemet är att stora delar av vår rikedom är beroende av att vi trycker ner de fattigare länderna. Ta exempel export, många fattiga jordbruksländer exporterar råvaror. De kommer dock aldrig till att förädla varorna då Europa har högre tullar på förädlade varor än på råvaror. Detta leder till att samhällen aldrig kommer utvecklas. Samtidigt som många av dessa länder sitter fast i en lånefälla där ett av villkoren är att de inte ska ägna sig åt protektionism. Det vill säga de får inte ha tullar själva men exporterar till länder med skyhöga tullar i Europa. Så visst kan man skänka pengar till organisationer som arbetar för att förändra detta. Däremot tror jag inte på exempelvis att skänka kläder och annat leder någon vart då det innebär att länderna inte kan utveckla sin egen industri. Några exempel på hur jag menar att systemet är fel uppbyggd. Det finns så otroligt många spår kvar av den maktordning som byggdes under kolonialtiden men nu under täckmanteln frihandel. | |
| gnill | 2010-12-30 12:20 | |
![]() | Apropå systemet och fördelningen: Såna här projekt verkar bra, tycker jag... Dvs Mikrolån www.myc4.com/Portal/...fa ult.aspx www.kiva.org/ | |
| blankomblank | 2010-12-30 13:03 | |
![]() | Det är lätt att bli högmodig om man ser sig själv som solidarisk ur det perspektivetet att man hjälper de som har det sämre ställt. Jag hjälper de som har det bättre ställt än jag också ibland. Jag är solidarisk med min tid och skänker den till föreningar och projekt som utvecklar min bygd för allas bästa. Sen jobbar jag en del med ungdomar och tar lärlingar som vill hitta andra vägar i sitt yrkesliv. Att hjälpa utstötta och utslagna har jag faktiskt slutat med eftersom jag alltid lyckas bli utnyttjad och illa behandlad som tack. Engagemang är solidariskt tycker jag, att ge pengar är givmildhet. | |
| blankomblank | 2010-12-30 13:08 | |
![]() | Du frågade vad vi kan göra för att världen ska bli mer solidarisk? Behandla folk som du vill bli behandlad själv. Engagera dig i det du kan bidra mest till som hjälper många andra. Tänk på allas bästa först och fila ner armbågarna emellanåt Då kanske vi kommer långt? Sen är det viktigt att man får möjligheten att utvecklas och kanske inte alltid hjälpen, det är skillnad. Min mentor brukar säga att han ska ge mig möjligheten att göra saken själv. Det är en underbar hjälp som gör mig mycket gott. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-12-30 13:15 | |
![]() | Hörde en fantastisk farbror som ringde till ringP1 på det här temat... sverigesradio.se/sid...ud =2808075 Lyssna från 13:40 och en minut framåt... Det här kan nog bli en klassiker... | |
| blankomblank | 2010-12-30 14:56 | |
![]() | haha vilken störtskön och osolidarisk tant:) | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-12-30 18:25 | |
![]() | :) - ett litet citat från Ring P1-klippet ovan... ...man är trött på dom här barnen med stora ögon, och tårar i ögonen, man är trött på dom... | |
| litensak | 2010-12-30 20:05 | |
![]() | "Engagemang är solidariskt tycker jag, att ge pengar är givmildhet." Håller med :) | |