Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 17 |
Mobilspel
| Pågående | 18 652 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Giddy | 2010-12-30 16:24 | |
![]() | Neurografi Är det någon här som gjort neurografi? Det är en sorts undersökning där man med hjälp av ström kollar om nerverna fungerar som dom ska, för att bl a se om man har karpaltunnel- eller ulnartunnelsyndrom. Gjorde det ont eller kändes obehagligt/läskigt att göra undersökningen? Tar det lång tid? | |
| Bitte - Administratör | 2010-12-30 16:28 | |
![]() | Jag har gjort det och det var lite småläskigt ,,men gjorde inte alls ont Bitte | |
| Lillstölla | 2010-12-30 16:32 | |
![]() | Japp, jag har gjort en neurografi. Jag tyckte inte det var obehagligt eller läskigt alls. Det enda är ju att fingrarna/tårna ryckte till lite. Tog ca 40 minuter. | |
| Lillstölla | 2010-12-30 16:33 | |
![]() | Glömde visst säga, gör inte ont alls!! | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-12-30 16:37 | |
![]() | Ja, det rycker lite. Gör inte ont. | |
| Channing | 2010-12-30 16:50 | |
![]() | I´m a teenage Frankenstein... | |
| Giddy | 2010-12-30 16:52 | |
![]() | Ok, de låter bra. Då behöver jag inte vara nervös då. :) Får även hoppas på ett bra resultat av undersökningen. Vad kollade dom efter när ni gjorde? (ni behöver ju såklart inte svara om ni inte vill). | |
| Lillstölla | 2010-12-30 16:53 | |
![]() | MS | |
| Mamik | 2010-12-30 17:51 | |
![]() | Man brukar göra den undersökningen när man har olika störningar i arm/hand. Om jag har fattat det rätt söker man alltid efter förträngningar i nerverna och när dessa inte finns så kan man utesluta bla. karpaltunnelsyndrom. Jag gjorde den undersökningen och den visade inte på några förträngningar. Det visade sig senare att jag hade MS. | |
| Giddy | 2010-12-30 17:56 | |
![]() | Jag opererade handen i sep pga morbus de quervain. Men eftersom handen fortfarande inte blivit riktigt bra + att den domnar/tappar kraft ibland så bestämde ortopeden att jag ska göra en neurografi. Får se om den visar något eller inte. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-12-30 18:10 | |
![]() | Domnade fingrar. Störning C5-C6. Försvann med sjukgymnastik. | |
| Satyra | 2010-12-30 18:27 | |
![]() | Japp, har gjort en sådan, i våras. Gjorde inte ont men kändes rätt ... bisarrt på något vis. Man konstaterade genom undersökningen - (samt en mätning av muskulatur mellan pekfinger/tumme) grav ulnarisentrapment, vilket jag opererades för under början av sommaren. Tyvärr blev det inte bättre (väntade för länge med att söka vård...) - däremot blev förtviningsförloppet avbrutet och stannar på den nivå det är nu, förhoppningsvis. | |
| Giddy | 2010-12-30 18:39 | |
![]() | Satyra: Vad är ulnarisentrapment? Är det samma sak som ulnartunnelsyndrom? Vad är symptomen? Vad gör dom under en sån operation? Jag är inte så insatt. :) | |
| pennyjenny | 2010-12-30 18:42 | |
![]() | Gjorde undersökningen för några månader sedan. Lite läskigt att inte veta vad som skulle hända, men sköterskan förklarade hela tiden vad hon gjorde. Gjorde inte alls ont, men för egen del tyckte jag att det var lite obehagligt. Men de kunde iaf utesluta karpaltunnelsyndrom. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-30 18:43 | |
![]() | jag har gjort det ,dom tar den värsta handen först,det är obehagligt men gör inte ont | |
| pennyjenny | 2010-12-30 18:46 | |
![]() | ttiittii: det är nog väldigt olika, för på mig tog de handen jag inte hade några som helst problem med först. | |
| Satyra | 2010-12-30 22:09 | |
![]() | Giddy - www.akademiska.se/te...33 740.aspx Symptomen för min del var till en början känselbortfall i lill/ringfinger. Har jobbat som frisör under 24 års tid och tänkte bara att det förmodligen var någon nerv i kläm genom det och att det inte var något att göra åt det. Efter drygt 1½ år med bortdomnade fingrar började jag märka att jag var försvagad i handen också. Hade svårt att göra saker som krävde pincettgrepp t.ex., kände mig fumlig när jag skulle hantera kniv och gaffel, fick svårt att ta vissa ackord på gitarren osv. Hade året innan haft en hjärnhinneinflammation så jag tänkte först att de symptomen i sin tur hörde samman med sviter från den åkomman och väntade därför ytterligare en tid med att ens prata om problemen med vänsterhanden med någon läkare. Dumt nog. När jag till slut kom mig för att ta upp det med en läkare så misstänkte denna först MS, utifrån de symptom jag berättade om och det han även kunde märka själv, genom de tester han gjorde på mig. Fick en remiss till den undersökning du skriver om här i trådstarten och ja ... på så vis kom de alltså fram till att det var armbågsnerven som var klämd och varit det så länge att jag förlorat både känsel och styrka i vänsterhanden för alltid. Det går inte att återställa tyvärr. Operationen gick alltså ut på att flytta hela nervhögen i armbågen, för att på så vis frigöra den från klämningen. Och operationen var ändå nödvändig, för att stoppa upp nedbrytningsprocessen, som sagt. Annars hade handen ganska snart blivit totalt obrukbar. | |