Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade31
Mobilspel
Pågående18 656

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Miss_jk2011-01-02 19:07
Antal inlägg: 8941

R.I.P.
Måste bara reda ut detta fenomen. Varför skriver man R.I.P. i en mening som i övrigt är på svenska? Har aldrig förstått denna blandning. Själv använder jag mig av "Vila i frid" de få gånger det är aktuellt. Känner även att en förkortning i sådana här sammanhang känns väldigt tamt. Det är ju faktiskt någon som gått bort, då kanske man kan skriva ut de tre orden? Eller vad säger ni?

Skörbjugg2011-01-02 19:12
Antal inlägg: 112

Hur som helst är han jävligt död.

peter2011-01-02 19:14
Antal inlägg: 1710

:-) Miss...därför att vi är amerikaner sedan 1945....innan dess var vi tyskar ett litet tag......och innan fransk-tyska kriget 1870-71 var vi fransoser ganska länge....till 1600-talets slut...innan var vi tyskar från Hansan ungefär.....

Dyslekso2011-01-02 19:15
Antal inlägg: 8945

Två förklaringar som inte utesluter varandra:

1. Folk tycker det är coolt att använda engelska fraser och uttryck i olika sammanhang.

2. "R.I.P." låter mindre stelt formellt än "Vila i frid", och känns bättre att använda då det rör sig om en kändis (någon man inte känner personligen). V.I.F. är inte heller en etablerad svensk förkortning.

LadySol - Ej medlem längre2011-01-02 19:17
Antal inlägg: 33199

Egentligen kommer R.I.P från latinet Requiescat In Pace och har använts långt innan vi blev amerikaniserade...

Fiver2011-01-02 19:18
Antal inlägg: 29

Det är väl samma människor som t.ex. inte klarar av att börja ny mening med stor bokstav och inte kan hålla isär "ja" och "jag". Jag tror det beror på att man inte förstår hur betydelsefullt ens språk är för hur man uppfattas och hur vad man skriver kommer att uppfattas.

"Klart man kan skriva rip, alla förstår ju vad jag menar" liksom, att det är fruktansvärt respektlöst förstår inte dessa personer.

peter2011-01-02 19:21

begreppet "att gå bort" har aldrig hittat hem hos mig....jag förstår varför man använder det...lite som en försköning...eller lite som att .."dö"...känns svårt och hårt att säga och smälta......men jag har alltid undrat..vart man går...och vem som skall skyddas från det hårda och uppenbara........ antingen lever man eller dör man.... man är död.....och det är vackert så: varför dör vi? jo, för att ge livet en mening....

Yonderboy - Ej medlem längre2011-01-02 19:25
Antal inlägg: 1661

vet inte om jag har sett RIP så många gånger, aldrig använt det själv eller mina bekanta. Dött, tassat vidare, avlidit osv. vi har fina svenska ord för det där.

lenty - Ej medlem längre2011-01-02 19:33
Antal inlägg: 586

jag trodde att r.i.p. betydde rabarber i pajen

revansch2011-01-02 19:39
Antal inlägg: 137

allvarligt?

Junior_K2011-01-02 19:44
Antal inlägg: 20

@ skörbjugg, hahahahahah

ttiittii - Ej medlem längre2011-01-02 19:45
Antal inlägg: 37631

spelar ingen roll tycker jag

Guldplate2011-01-05 07:53
Antal inlägg: 1212

Jag kan tycka att blandningen av engelska och svenska har fått en större och större acceptans. Vilket är synd.

Läste kommentarerna under ett youtube-klipp där det var en amerikan som frågade varför vissa av svenskarna blandade in engelska när dom skriver. Förklaringen han fick var att "vissa saker uttrycks bäst på engelska". Enligt mig en väldig lam ursäkt för att man tycker det låter lite tuffare, lite mindre formellt eller mindre mesigt än om man skrivit det på svenska. För oftast går dessa engelska uttryck att översätta direkt till svenska. "Rest in peace" och "Vila i frid" är ett bra exempel.

(Det må vara så att R.I.P kommer från latinet från början men det är som förkortning för det engelska "Rest in peace" den är känd för"

peter2011-01-05 08:45

som med mycket annat när det gäller sverige kontra utlandet.....bara begreppet "osvenskt" förknippas ofta med "någonting bättre", "inte så bondaktigt"....det är synd. Tänker oxå på många direktsända intervjuer som svenskar gör i tv och radio med ledande utländska aktörer inom sport och andra områden som har stjärnstatus...många av frågorna går ut på att få bekräftelse från "högre ort" dvs mästaren för den egna deltagaren...eller deltagandet...istället för att fokusera på den som intervjuas....synd tycker jag....

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?