Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade11
Mobilspel
Pågående21 675

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Onda fåret - Ej medlem längre2006-07-08 02:29
Antal inlägg: 41

Rullningsknarkare
I en match som jag var på väg att vinna i utklassningsstil såg jag plötsligt att jag kunde få ut TUSENTAL - med n:et framför tre röda. Vad gör jag? Besinnar mig? Nej. Jag får 61 p för rullningen, varvid min moståndare lägger BRYNA för typ 368 p. (Jag förlorar ändå bara med 80 p, vilket bevisar att min rullning var ett taktiskt missöde).
I matchen efter, mot samma tacksamma motståndare, lägger jag ut ANAGRAM (!) vid två röda, varvid hon lägger JUL och får omkring 140 p.
Är jag en rullningsknarkare, till vilket pris som helst? Och i så fall, är jag ensam om detta missbruk.
 
JoanFerguson - Ej medlem längre2006-07-08 02:32
Antal inlägg: 105

Kan jag få ut en rullning lägger jag den, och sen får vad som helst hända.
 
systerrebell2006-07-08 07:05
Antal inlägg: 427

Jag kommer bli en rullningsknarkare så fort jag lärt mig rulla. :p
 
eurythmech - Ej medlem längre2006-07-08 09:59
Antal inlägg: 567

det vore skoj om du var ensam om att spela slumpad
 
smörjpelle - Ej medlem längre2006-07-08 10:35
Antal inlägg: 6

Onda fåret du kanske skulle spela standardbräde istället och du gillar att rulla. Där tjänar man på det i alla fall.
 
vulcan2006-07-08 11:06
Antal inlägg: 7666

Ja. Dock har det vid ett par tillfällen på tävlingar förekommit lägen där en rullning för låga poäng öppnat upp så oerhört farligt att vi har diskuterat efteråt om man kanske borde ha låtit bli. Med blank, en honnör och i övrigt bra rullbrickor har det några gånger hänt att jag låtit bli att rulla och istället lagt typ TY/NY för 36 poäng. Frank-programmet väljer rätt ofta att göra så när man spelar det med simuleringsfunktionen.

Jag kan inte minnas att jag låtit bli att rulla på slump men jag har varit inne på det några gånger just när kombinationen låg poäng för rullen och farlig öppning inte är så tilltalande. Dessutom gäller det att tänka sig för eftersom det ibland kan finnas någon typ femma över två röda med den blanka som ger mer poäng än den rullning som kan läggas på annat ställe. Jag tycker fortfarande att det är kul att rulla, men om man ändå i första hand spelar för att vinna matchen måste man naturligtvis ta med de här andra sakerna i beräkningen också. Men man kan nog utgå från att i minst 97-98 fall av 100 (slump eller ej) är det rätt att lägga sin rullning.
 
ölkalle - Ej medlem längre2006-07-08 13:24
Antal inlägg: 15

Det är alltid stilpoäng på rullning.
 
HOORAAAY - Ej medlem längre2006-07-08 13:26
Antal inlägg: 14

Stilpoäng eller dumhet vid ett sådant tillfälle. A thin line.
 
Redatoon - Ej medlem längre2006-07-08 15:11
Antal inlägg: 151

på standard lägger jag ut den om jag kan.
på slumpad avstår jag om det är 3 eller fler poängrutor som den andre kan ta (exempel 3x ord, 3x ord och 2x ord)
Man får ju försöka räkna ut att han kan lägga en 5a med 4 enpoängare och en 4a poängare = 8p gånger det han kan få och räkna om man kan förlora på rullen.
Men är den en fin 7/8a eller en 9,10a så får jag ta den och förlora matchen :)
men en ARE eller liknande skulle jag nog lagt ut nått annat upplägg och avvaktat.
 
getramses2006-07-08 15:33
Antal inlägg: 367

för mig är det inte bara rullningar. har jag nåt riktigt fint lägg måste det ut, även om det är skitkasst taktiskt sett. försöker att inte spela så IRL, men det är svåårt.
 
Bojaren - Ej medlem längre2006-07-08 16:36
Antal inlägg: 55

getrames

så är jag med, har jag ett fint ord så ska det ut till varje pris.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?