Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade58
Mobilspel
Pågående20 041

Forumkategorier

Användare Inlägg  
1stclassriot2011-01-12 02:04
Antal inlägg: 522

BEHÖVER AKUT HJÄLP, OM ATT HYRA LÄGENHET
Hej
Jag behöver lite hjälp angående att säga upp ett hyreskontrakt.

Jag och min sambo hade skrivit på ett kontrakt om att hyra en lägenhet fr.o.m 1/2. Men nu kan vi inte ta lägenheten p.g.a ändrade ekonomi men bostadsbolaget vägrar låta oss säga upp den just för att vi skrivit på kontrakt, trots att vi inte kan betala hyran! De kräver tre månaders uppsägningstid. Vi kom överens om att om vi hittade någon som kan flytta in det datumet så skulle vi slippa uppsägningstiden, men detta har inte varit så lätt. Vi har försökt och vi kommer fortsätta försöka hitta någon.

Vi bor redan i en lägenhet och visst vi kan hyra ut den i andrahand men vi har inte råd att betala hyran i den nya lägenheten ändå, för den är ca 1200 kr dyrare än den vi bor i nu.

Men nu när jag läste igenom lagen om att hyra lägenhet hittade jag denna paragraf:

"6 § Sägs ett hyresavtal upp av en orsak som anges i 11--14 eller 16--18 §§, upphör det genast att gälla. Detsamma gäller i fall som anges i 42 §, om ej annat följer av 44 §. (inget av detta kan vi yrka på)

Sägs ett hyresavtal upp av någon annan orsak som ger hyresvärd eller hyresgäst rätt att frånträda avtalet och är det inte fråga om fall som avses i 5 § andra stycket gäller, oavsett vad som har avtalats om uppsägningstid, den uppsägningstid som för varje särskilt fall anges i 4 § första stycket, om hyresavtalet gäller för obestämd tid, eller i 4 § andra stycket, om hyresavtalet gäller för bestämd tid.

SEDAN STÅR DET:
Sker uppsägning innan hyresgästen tillträtt lägenheten, upphör avtalet dock genast att gälla."

Kan jag visa detta för bostadsbolaget och yrka på detta för att slippa uppsägningstiden? Vi har fått en nyckel för att ställa in några soffor men vi har ju inte TILLTRÄTT lägenheten så att säga ännu.

Snälla, om någon kan hjälpa mig med att förstå lagtexten, för jag hajar inte riktigt, så är jag evigt tacksam! ;-)

raiker2011-01-12 06:47
Antal inlägg: 62

ring en advokat och fråga han kan snabbt svara över tel,

ttiittii - Ej medlem längre2011-01-12 10:42
Antal inlägg: 37631

det är bara att säga upp lägenheten och betala 3 månader, om du inte fixar en ny som tar över lägenheten så kommer du inte undan att betala, det har bolaget papper på det är inte lönt att kosta på en advokat eftersom du har skrivit på att du har 3 månaders uppsägning,det gäller att tänka sej för innan man skriver på någonting

nystan12011-01-12 10:50
Antal inlägg: 3414

"Sker uppsägning innan hyresgästen tillträtt lägenheten, upphör avtalet dock genast att gälla."
Om ni får tillträde till lgh 1/2 har ni ju inte tillträtt den än. Alltså borde ni kunna säga upp den med en gång, men det är bara som jag tolkar det.
Pröva att ringa hyresgästföreningen (0771-443 443), där bode du kunna få ett snabbt svar.
Lycka till!

le-lou2011-01-12 11:17
Antal inlägg: 17500

Har ni fått nycklarna så har ni fått tillträde till den, oavsett om ni flyttat in eller inte.
De har alla juridiska rättigheter att kräva in hyra av er på minst 3 månader tyvärr eftersom ni i teorin bor där nu och har ett skrivet kontrakt, det är surt men det finns inte mycket ni kan göra tyvärr.
Säg upp lägenheten så fort som möjligt - och sök efter ny hyresgäst som kan flytta in så fort som möjligt och som hyresbolaget godkänner. Annonsera på blocket tex - jag har suttit själv i den sitsen en gång och fick som tur var tag på en som tog den direkt.

le-lou2011-01-12 11:23
Antal inlägg: 17500

En advokat svarar:

lawline.se/answers/10636

lillsyrran_ - Ej medlem längre2011-01-12 11:43
Antal inlägg: 1377

Du kan också kontakta Hyresnämnden och eventuellt få svar på dina frågor där.
MEN då ska du be att bli kopplad till en av deras JURISTER, och ingen annan. Du ska alltså inte tala med någon lägre tjänsteman där, för de vet för lite.

www.hyresnamnden.se/...__ 835.aspx

Mindymoo2011-01-12 12:11
Antal inlägg: 1743

Hade en kompis som hamnade i liknande sits en gång.
Hon knackade dörr hos grannarna i det hyreshus hon hade kontrakt i (men inte ville flytta till) och kollade läget. En av dem hade en släkting som sökt samma lägenhet.
Så kompisen ringde hyresvärden och sa "Jag vet att XX kan flytta in direkt, han som har en moster i samma hus" - och så blev det.

onyxea2011-01-12 13:31
Antal inlägg: 93

Ni säger själva att ni inte kan åberopa själ som anges i ""6 § Sägs ett hyresavtal upp av en orsak som anges i 11--14 eller 16--18 §§, upphör det genast att gälla. Detsamma gäller i fall som anges i 42 §, om ej annat följer av 44 §" med andra ord gäller för er 5§, och de lagstadgade uppsägningstiderna som anges i 4§ (om inte annat avtalats).

"Sker uppsägning innan hyresgästen tillträtt lägenheten, upphör avtalet dock genast att gälla" gäller bara i fall där det finns skäl för hyresvärd eller hyresgäst att frånträda avtalet. Ett frånträde är inte det samma som en uppsägning utan är snarare en hävning av avtalet. Att ni inte längre vill ha lägenheten av ekonomiska skäl är inte en sådan orsak. Lagstadgad uppsägningstid gäller.

Trots att ert avtal löper först from 1 feb så har ni när ni kvitterade ut nycklarna med största sannolikhet skrivit under en kvittens, de flesta hyresbolag jag varit i kontakt med har i sina kvittenavtal en liten klausul där hyresgästen erkänner tillträde i samband med kvittens om denna skett före hyresavtalets giltighetstid.

Hoppas att det löser sig för er, men i detta fall så har hyresvärden rätt.

1stclassriot2011-01-12 17:46

Vi har inte fått några nycklar än eftersom vi inte betalat första hyran än. Då borde det väl gå?

1stclassriot2011-01-12 17:47

vi fick låna nycklar för att ställa in soffor vi köpt, så det kanske gills?

Eftertio2011-01-12 17:51
Antal inlägg: 94

Enligt Le-Lous länk kommer du inte undan hyra på tre månader.

Mindymoo2011-01-12 17:52
Antal inlägg: 1743

Tyvärr 1stclass, ni måste betala eller skaffa ny hyresgäst.

tovepunkt2011-01-12 18:01
Antal inlägg: 24

Hyr ut den i andra hand till "skampris"? Då får ni ju iaf in lite mer som kanske räcker? Eller bor ni där det verkligen inte är någon som helst antydan till bostadstryck? :)

Fattaringet2011-01-12 18:13
Antal inlägg: 684

Vart ligger denna lägenhet? Är det på vettig plats i Stockholm så kanske jag är intresserad av att ta över :D

onyxea2011-01-12 23:45
Antal inlägg: 93

1class: läs de första 2 styckena i mitt inlägg igen...det 3:e stycket var egentligen bara utfyllnad.

SpelarRoll - Ej medlem längre2011-01-12 23:56
Antal inlägg: 316

Var ligger lägenheten, hur stor är den och vad ligger hyran på? Jag kan eventuellt vara intresserad.

Mimikryp2011-02-09 00:02
Antal inlägg: 9057

TS; Hur gick det? Hittade ni någon annan hyresgäst eller lyckades ni på något annat sätt komma undan att betala hyran för de tre månaderna?

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?