Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade66
Mobilspel
Pågående18 757

Forumkategorier

Användare Inlägg  
hayabusa2011-01-15 18:04
Antal inlägg: 107

GI expert sökes ang bröd
Jag har börjat med Gi nu och tyvärr har jag väl alltid varit en smörgåsmänniska. Har nu lagt av helt med vitt bröd och det enda jag äter till frukost är två skivor bröd (rågbröd) med mycket ost på tub(1 kolhydrat per 100 G) och paprika.
Brödet jag har bytat till är solros rågbröd och pågens prima danskt rågbröd. Det står på förpackningen att det är 31 i pågens och 33 g i solros kolhydrater per 100 g. Jag tycker att det låter mycket men hittar inget annat bröd.
Är detta ok att äta om man kör GI och absolut inte klarar sig utan en vanlig hederlig "bröd"frukost ??

ramsay - Ej medlem längre2011-01-15 18:06
Antal inlägg: 9204

nej det är inte ok.

GranitGert - Ej medlem längre2011-01-15 18:09
Antal inlägg: 96

Nej, det är inte ok.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2011-01-15 18:11
Antal inlägg: 5802

Problemet i Sverige är väl att det knappt gå att få tag på bröd som inte har en massa vetemjöl och socker i sig. Men OM du absolut inte kan vara utan bröd köp tysk "Schwarzbrot". Finns i de flesta affärerna i vakuumförpackning. Tyvärr är det väl rätt mycket konserveringsmedel har jag för mig i de som finns här i Sverige, men du kan också höra med ett lokalt bageri om de inte gör tysk Schwarzbrot själva.

Lycka till!

Daggdroppe2011-01-15 18:12
Antal inlägg: 1078

Men bröd är gott så ät det ändå.

The Unicorn2011-01-15 18:19
Antal inlägg: 41

Jag är kostvetare och undrar: Varför kör du GI? Är du diabetiker? GI är ett mått på hur snabbt sockret går ut i ditt blod och höjer blodsockernivån. Muffins har t.ex. lågt GI men det beror endast på att det innehåller så pass mycket fett att det går långsamt för magen att bryta ner det, vilket leder till att sockret i muffinsen går ut i blodet efter längre tid. Det är dock inte hälsosamt att äta muffins för det. Diabetiker kan ha nytta av detta eftersom de måste se till att deras blodsockernivå hålls jämn. Ur viktsynpunkt finns det dock inga vetenskapliga studier som styrker att GI skulle hjälpa. Då är det att räkna kcal in och ut som gäller. Det är även så att hjärnan behöver minst 110 g kolhydrater om dagen för att fungera. Alla andra organ i kroppen klarar sig på fett men hjärnan kan inte använda fett som energi utan måste ha kolhydrater. Angående ditt brödätande så tycker jag absolut att du ska fortsätta äta mycket bröd, livsmedelsverkets rekommendationer ligger på ca 7 bröd om dagen, ju mer fiber desto bättre, eftersom vi behöver äta mycket fiber. Lycka till.

GranitGert - Ej medlem längre2011-01-15 18:23

Känner många som inte käkat 110 g kolhydrater på flera år, och dom mår utmärkt. Så det är fel. Vi behöver inte fiber heller.

hayabusa2011-01-15 18:29

Jag kör Gi bara för att jag är extremt sockerberoende och har PCO, för att komma till rätta med detta så är det rakt av GI nu som ska gälla. Det är jättesvårt att hålla reda på alla "regler".
Jag som trodde att två skivor inte kan göra något. Men om man tar massor av smör på dom istället så borde det väl kanske jämna ut sig ? Hihi, näe det är ju inte gott med mycket smör.
Får väl forska på nätet efter recept där jag kan baka GI bröd själv.

ramsay - Ej medlem längre2011-01-15 18:32

om du är sockerberoende ska du väl hellre köra fettdiet? gi kan bota ditt mjölberoende annars som får dig att tro att mjöl är gott.

Flanellograf - Ej medlem längre2011-01-15 18:35
Antal inlägg: 58

öh tro att mjöl är gott? man kan inte gilla bröd alltså om man inte är lite dum ? eller vad vill du ha sagt med ditt inlägg ramsay?

ramsay - Ej medlem längre2011-01-15 18:38

mjöl är inte gott om man inte är beroende av det. pröva så får du se.

The Unicorn2011-01-15 18:52
Antal inlägg: 41

GranitGert: Om inte kroppen får kolhydrater så bildar den ketos som hjärnan använder som energi istället. Detta kan ge en berusande känsla och många som inte äter kolhydrater säger att de aldrig mått bättre och detta beror alltså på ketosen. Dock så har inte tillräckligt många studier gjorts på personer med långvarig utebliven kolhydratskost, därför är det inget man rekommenderar.

GranitGert - Ej medlem längre2011-01-15 18:56

Mm, långvariga studier, det enda som är mothugget nu för tiden.
Man vågar inte rekommendera det och rekommendera det som gör folk feta och sjukare. Dessutom kan man ju verkligen säga att det har gjorts en långtidsstudie på kolhydratskost, och vad blev resultatet?

Flanellograf - Ej medlem längre2011-01-15 19:04
Antal inlägg: 58

vilket underligt inlägg ramsay. vem har pratat om mjölberoende? sockerberoende var det väl frågan om? bröd är gott. utan att man är mjölberoende (underligt beroende haha). däremot är kolhydrater inte så bra för en som är sockerberoende och som bekant finns kolhydrater i det mesta, även mjöl. hajjar fortfarande inte ditt inlägg

Palini2011-01-15 19:08
Antal inlägg: 1381

Exakt vilka ämnen är det i mjölet som är beroendeframkallande? *lite nyfiken*

GranitGert - Ej medlem längre2011-01-15 19:09

Mjöl är kolhydrater, kolhydrater omvandlas till socker och socker är beroendeframkallande.

Bitte - Administratör2011-01-15 19:12
Antal inlägg: 24200

Finns ingen "riktig" diagnos på sk sockerberoende,, och än mindre på mjöl,,

Bitte

hayabusa2011-01-15 19:14

Ja det GranitGert skriver stämmer till fullo, jag har även kunnat klämma i mig ett HELT !! nybakt franskbröd för att sedan må jättedåligt. Och många gånger har jag känt sug efter bröd, så det hänger ihop.
Men från att ha ätit massor av vitt bröd innan och bara tar två skivor mörkt bröd med korn i är det ju ändå bättre än min sjuka konsumtion innan.
Ska även försöka gå över till annan frukost efter ett tag, det är inte lätt att börja med nya vanor.

GranitGert - Ej medlem längre2011-01-15 19:15

Att blodsockret sjunker och att man måste stoppa i sig kolhydrater för att hålla det uppe inom en viss period låter som..?

hayabusa2011-01-15 19:15

Och vad ska man äta istället kl halv sju på morgonen ? Har ingen lust att börja steka bacon och ägg då.

Tips ?

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?