Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade41
Mobilspel
Pågående18 692

Forumkategorier

Användare Inlägg  
grethel2011-01-21 22:55
Antal inlägg: 22

någon datorkunnig
Nu behöver jag hjälp.
I många år har jag kört e-postprogrammet Incredi Mail till stor belåtenhet. Jag hade olika versioner av Windows, men i våras köpte jag ny dator utrustad med Windows 7. Fortfarande till belåtenhet.
Men så började dom tjata om uppdatering till en nyare version av IM och för att få slut på tjatet uppgraderade jag dumt nog.
Nu sitter jag här med ett e-postprogram som jag inte kan skicka mail från, bara ta emot.
Har sökt på alla forum jag hittat på nätet inkl. IM:s support. Jag har förstått att jag delar detta problem med många, har prövat "allt" avinstallerat ominstallerat följt länkar hit och dit, på IM:s forum stod det något svepande om brandmurens inställningar...
Någon som har förslag?

Chewbacca2 - Ej medlem längre2011-01-21 22:59
Antal inlägg: 2790

vad har du brandväggen på
måste finnas att att plocka bort den nya uppdateringen

Pocaloca2011-01-21 23:01
Antal inlägg: 2156

kolla upp din server för utgående mail....att den stämmer

grethel2011-01-21 23:06

Jag har prövat att stänga av den vid ominstallation. Men njet.
Och den är väl till för att hindra saker och ting att komma utifrån och in i datorn och inte tvärtom. Fattar nada.

tydal2011-01-22 00:13
Antal inlägg: 548

Vad är det som händer när du försöker skicka mail? Vad får du för felmeddelande.

Borde inte vara något värre än att någon inställning behöver ändras.

Svante872011-01-22 00:54
Antal inlägg: 119

Kolla vad din internetleverantör har för PORT på sin smtp-server och kolla i inställningarna för ditt konto så det överensstämmer.
Är ganska säkert att det blivit fel här vid uppdateringen, har rättat till samma sak för andra under sista tiden.

grethel2011-01-23 21:54

Jag hade ett långt (och hiskeligt dyrt) samtal med Telias e-mail support i går.
Vi gick igenom inställningarna, dom är korrekta. Kollade allt som går att kolla. Upptäckte av en tillfällighet att om man slår av modemet ett ögonblick och sedan startar det på nytt så åker mailen iväg direkt, vilket får mej att misstänka något fel på modemet....? Har prövat systemåterställning men icke....

Felmeddelandena varierar något men gåralltid ut på att mailet inte kan skickas utan ligger kvar i utkorgen. Och att jag ska rätta dom.

Snart gör jag som ICA-Stig och ger datorn en specialbehandling... men den är bara 9 månader gammal.

mrperfect2011-01-23 22:50
Antal inlägg: 11437

Sånt här kanman välråka ut för då det gäller Microsofts egna program Outlook? Samma problem....det är problem med Microsoft, använd linux...

tydal2011-01-24 12:22

Förlåt om jag upprepar mig, men exakt vad får du för felmeddelanden? Det är jätteviktigt att få reda på det, för utan det kan man bara gissa vad du har för fel, medan man med felmeddelandets hjälp kan veta vad det är för fel och hur man fixar det. Ju mer detaljerat felmeddelande desto större hjälp.

Fel på modemet, eller att ominstallation/systemåter ställning skulle laga felet, känns mycket osannolikt i och med att du bara har problem med att skicka. Sådana fel skulle leda till fler problem, som att du inte skulle kunna ta emot mail och inte surfa.

(Jag har använt internet sedan 1994, jobbat på Tele2:s internetsupport och konstruerat e-postprogram.)

Mandelbrot - Ej medlem längre2011-01-24 14:01
Antal inlägg: 143

Precis som tydal skriver måste du uppge exakt vad du får för felmeddelande. Det är svårt att gissa sig till problemet annars.

Eftersom mailet går iväg när du startar om (adsl?)-modemet skulle du ju, för att utesluta din nuvarande Internetleverantör (ISP) kunna testa att låna en dongle med en annan ISP, ställa in e-postprogrammet så att det passar dennes SMTP-server och testa. Utifrån resultatet av denna test kan man sedan gå vidare.

grethel2011-01-24 19:19

Så här lyder felmeddelandet, Avskrivet ord för ord.

Ett eller flera meddelanden kunde inte skickas.
Dessa meddelanden är fortfarande kvar i utkorgen.
Rätta dem och försök igen.

Detaljer:
Sockel error(0) Åtgärden har slutförts

tydal2011-01-24 19:32

Intressant. Felkod 0 betyder "inget fel".

Har du fått något annat meddelande än det?

Känner du till om du har något brandväggsprogram, antivirusprogram eller annat program som ska höja säkerheten i din dator i så fall vilket?

grethel2011-01-24 22:54

antivirus Norman
Windows brandvägg
Och något som heter Defender.

grethel2011-02-10 19:02

Hej alla som kommit med råd.
Problemet är löst.
Den där röda sladden från modemet till datorn var skadad. Har tagit bort Norman, och Google Chrom, har nu ett gratis antivirusprogram som heter Avasti. Samt för säkerhets skull bytt modem.
Allt fungerar till belåtenhet, även IM

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?