Spelrum
Giraffen | 29 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 48 |
Mobilspel
Pågående | 19 323 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Jesper M | 2011-01-21 23:20 | |
![]() | mäta feber utan febertermometer? ett långskott, men kan man på nåt genialiskt sätt ta sin temp utan en febertermometer? känns om att jag håller på att jag självdör långsamt och det hade varit lite intressant att veta hur det ligger till. | |
Resurrection - Ej medlem längre | 2011-01-21 23:21 | |
![]() | jag kommer över med en stjärttermometer | |
Lill-IT | 2011-01-21 23:23 | |
![]() | Stektermometer? Armhålan i typ tio minuter? | |
bomah - Ej medlem längre | 2011-01-21 23:23 | |
![]() | tag närmsta person och be denne lägga sin hand på din panna - klassikern. du får dock bara utslaget feber / inte feber, utan exakt temp och med ett mätresultat med viss felmarginal. | |
pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-21 23:24 | |
![]() | Ring på hos grannen och låna en. | |
Hoodman - Ej medlem längre | 2011-01-21 23:24 | |
![]() | Du kör ner armen i halsen och känner efter. Sen letar du upp något med samma temperatur som det känns i halsen. Tips: Det kan vara en fördel om du vet vilken temperatur det hittade föremålet har. | |
Jesper M | 2011-01-21 23:25 | |
![]() | stektermometer! skall rota fram min pronto! | |
Jesper M | 2011-01-21 23:32 | |
![]() | fasen, det tycks vara så att mitt ex knep stektermometern när hon flyttade för några månader sedan :/. hon tog också med sin sin hand, så panntricket är inte till nytta det heller :(. jag spann vidare på iden med stektermisen och försökte glatt håva in sladden till min digitala utetermometer. men den sladden hade fastnat under djup is i stuprännan :((! och det känns helt enkelt inte nyttigt att hänga ut genom fönstret nu och hacka bort all is... grannarna sover nu tror jag, så dem vågar jag mig inte på med min smitta. nån som har fler ideer? det borde finnas nån lösning hoppas jag. | |
vindsus86 | 2011-01-21 23:38 | |
![]() | ta en värktablett och se om du plötsligt känner dig jättevarm. i så fall hade du nog feber. som gör att du känner dig varm när den går ner. | |
vita_syrener - Ej medlem längre | 2011-01-21 23:42 | |
![]() | Fukta pekfingret, sätt det mot pannan och låter det fssst....så har du feber. | |
Lill-IT | 2011-01-21 23:43 | |
![]() | Känner du dig mycket febrig och dålig så ring till någon bekant som kan tänkas vara vaken, eller inte ta allt för illa upp av att bli väckt? Fråga om du möjligen kan få låna en termometer.. Eller ring och kolla om din kommun har någon bilburen, jourhavande sjuksköterska. H*n har garanterat både termometer och febernedsättande i så fall. | |
LadySol - Ej medlem längre | 2011-01-21 23:44 | |
![]() | Eller så kan du utgå från att du har feber, ta febernedsättande, gå lägga dig och hoppas på att må bättre i morgon. :) | |
Jesper M | 2011-01-21 23:44 | |
![]() | smart där sus! jag tog ett par alvedon förut när jag låg i soffan och huttrade och är nu varm och go igen! har inte tänkt på att härleda den effekten till värktabletter, sen är jag lite mosig i huvudet efter tre dagars uttråkning hemma. | |
Lill-IT | 2011-01-21 23:44 | |
![]() | Det sista är bara om du känner dig extremt dålig då. | |
apbur | 2011-01-21 23:44 | |
![]() | Jättehög är den nog inte, du orkar ju trots allt skriva i forumet och rota runt i köket. Bädda du ned dig med ett glas vatten vid sängen istället. | |
Jesper M | 2011-01-21 23:46 | |
![]() | lil-t. det är inte riktigt så illa kanske :). känns alltid bra att gnälla lite extra. men kan man alltså ringa och så kommer det hem en god människa och pysslar om en lite? det är ju fantastiskt i så fall! | |
vindsus86 | 2011-01-21 23:49 | |
![]() | Jesper: om man har feber så fryser man och när den går ner blir man varm. det är ju allmänt känt att det är så. minns dock inte riktigt varför, men har väl något att göra med att kroppen försöker kyla ner en när man har feber eller nåt så man känner sig kall. eller det kanske rentav är så att vissa delar av kroppen "stängs av" och att man därför uppfattar det som kyla. äh, jag vet inte. man fryser i alla fall. så om du låg och huttrade och sedan fick värsta värmeruset av värktablett kan du säkert ha haft feber. | |
Jesper M | 2011-01-21 23:54 | |
![]() | så här har jag för mig: feber har man för att kroppen vill döda virus, virus lär alltså inte trivas över 37 grader. då ser kroppen till att värma upp sig så mycket som möjligt och "lurar" en att frysa. sen verkar det iofs korkat att man kan få så mkt feber att man dör, så detta kanske inte stämmer? nån mer som vill bidra med feberkunskaper utan att först googla :)? | |
Jesper M | 2011-01-21 23:56 | |
![]() | fast att jag har feber hade jag förstått, så problemet med hur mycket kvarstår. känner någon att man har en mätmetod så posta den! | |
apbur | 2011-01-22 00:05 | |
![]() | Temperaturregleringen sitter i hjärnan, vad som styr hypotalamus att ändra på termostaten vet jag inte men det händer ju uppenbarligen nåt som gör att termostaten höjs och kroppen då försöker matcha den nya tempen genom att frysa, alltså spara på värme. När den nått dit växlar det om och går ned igen. Det är då man svettas. Har du redan svettats ur en del har ju febern gått ned och nu borde det inte vara någon temp att bråka om. Börjar du frysa igen så vet du ju varför. | |