Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 18 732 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Anon20080107 - Ej medlem längre | 2011-02-06 21:56 | |
![]() | Träna med hund Hej! Jag har precis köpt mig en liten hundvalp, och jag sitter och funderar på vad vi ska hitta på tillsammans när han blir lite större. Jag funderar på att börja jogga lite smått med honom till våren. Jag tänkte höra om någon vet om någon bra sele man kan ha till hunden om man vill ut och springa med den? Eller funkar det med vanligt koppel? | |
| Chewbacca2 - Ej medlem längre | 2011-02-06 21:59 | |
![]() | köp tvångsdräkt | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2011-02-06 22:00 | |
![]() | Våran tik löper inte så bra då hon löper! | |
| slånbär | 2011-02-06 22:02 | |
![]() | Jenna-stort område och många frågor innan man kan svara. Ras,storlek. En stor hund ska absolut inte ha mycket motion under valptiden då det allvarligt kan skada lederna på den. Absolut inte jogga och cykla. Promenader visst men inte megalånga. Det finns jättemycket du kan göra redan under valptiden som du har jättestor nytta av senare oavsett om du tänker träna bruks,lydnad,spår eller bara ha den som sällskap. Det finns massor av grundläggande övningar man kan göra med sin valp som lägger grunden för framtida inlärning. Tex kontaktövningar, enkla spårövningar, grundläggande lydnad m.m. | |
| Anon20080107 - Ej medlem längre | 2011-02-06 22:14 | |
![]() | Ja, alltså, inte för att vara den. men sele? Någon som vet? Jag kommer inte göra nåt med min valp som är dåligt för den. men att springa lite tror jag inte är dåligt för den. Tänkte inte springa ett maraton, bara jogga lite. Matte har inte så bra kondis heller.. :P | |
| Chewbacca2 - Ej medlem längre | 2011-02-06 22:19 | |
![]() | du får vänta tills den blir 1 år ...... skelettet är ej färdig växt.... | |
| Tess 08 | 2011-02-06 22:20 | |
![]() | Sele och lina finns att köpa i större djurbutiker. Stum eller elastisk lina. Tror dock att det är en bra idé att börja med att lära hunden gå i koppel och anpassa sig efter det innan den ska lära sig lina/sele. Sele kan man iofs också ha under promenader. Rallylydnad ser jättekul ut. När hunden mognat kan man testa agility :)¨ Grattis till voffsen! Vad är det för sort? | |
| Mouche - Administratör | 2011-02-06 22:21 | |
![]() | Först undrar också jag vilken ras det rör sig om? Sedan finns det något som man som hundägare alltid måste respektera. Ingen cykling, joggning eller liknande innan hunden är färdigväxt. Springa lite är ok, leka och kanske simma är givetvis lika ok och så också promenader i lugn takt men man får aldrig slita på hunden innan den (helst är HD-röntgad och man vet säkert att den är helt frisk i lederna/höfterna. Mouche | |
| Engelein | 2011-02-06 22:21 | |
![]() | När jag jogga har jag antingen min hund lös eller vanlig dragsele. Prova dig fram. | |
| Tess 08 | 2011-02-06 22:21 | |
![]() | Tror det är bra att låta hunden växa klart innan man börjar med sele... För det första så är det bättre för hunden och för det andra är det bättre för plånboken :) Du slipper köpa ny sele när hunden växer. | |
| slånbär | 2011-02-06 22:21 | |
![]() | Jenna-är det en storvuxen ras då kan det vara direkt skadligt att motionera valpen för mycket. Faktiskt. Sele kan vara bra men om hunden drar mycket då kan den skada sig. Lär helst hunden gå ordentligt med vanligt halsband innan du använder sele. Sele har man oftast när man spårar med hund. Vill du ha bra hjälp så vänd dig till en brukshundsklubb tex och fråga. Där finns många som har lång erfarenhet av olika hundfrågor. | |
| Anon20080107 - Ej medlem längre | 2011-02-06 22:24 | |
![]() | Tess: Det är en jack russell terrier. Han är min första hund så jag sitter bara och filar lite på vad vi ska göra. Detta är helt nytt för mig. :) Jag har fått veta att han inte har så mkt jakt i sig, så jag tänkte mer köra lydnad, spår och sök. Men det går ju alltid att testa allt och se vad han verkar tycka är mest roligt. Just nu sover han mest och är gosig mellan busen. :) | |
| Anon20080107 - Ej medlem längre | 2011-02-06 22:25 | |
![]() | slånbär: Självklart att han ska lära sig att gå i koppel först. Jag tänker inte börja springa med honom imorgon. :) Du kan vara lugn. Skulle aldrig göra något som direkt skadar min lilla knodd. | |
| Tess 08 | 2011-02-06 22:28 | |
![]() | Jag tycker spår och sök verkar jättekul. Har varit med ett par gånger när en kompis tränat spår... Iofs med en stor hund, men det är säkert lika kul med småhundar :) Jag tycker iofs att det är roligt att träna diverse kommandon och "udda" grejer med hundar. Vår hund var jätteduktig på vissa kommandon vi använde i skogen... | |
| Tess 08 | 2011-02-06 22:29 | |
![]() | Har förresten en kompis vars hund försöker tränas att bli svamphund (eller vad det nu blir). Verkar också jättekul :) | |
| Lill-IT | 2011-02-06 22:30 | |
![]() | Vi har alltid lärt alla våra hundar att spåra kantareller:) | |
| Anon20080107 - Ej medlem längre | 2011-02-06 22:32 | |
![]() | Kvinnan jag köpte honom av sa att vi skulle ha lydnadstävling till sommaren. Jag är iofs inte så säker på hur mycket man hinner lära honom innan dess. Jag blir bara glad om han kommer när jag kallar på honom! :P | |
| magnusito | 2011-02-06 22:35 | |
![]() | spring inte med valpen. den ska ha växt färdigt. Sedan finns bra grejor att ha som du fäster runt midjan till en sele. Jag skulle röntga hunden om du tänker springa mycket och långt. Hundar gör allt för sina ägare inkl springer fast det kan göra dem illa. Det är bra om höfter och allt är konstaterat att det håller för mycket springande. | |
| magnusito | 2011-02-06 22:35 | |
![]() | Gör du allt seriöst så finns det oändligt mycket kul att göra. | |
| Anon20080107 - Ej medlem längre | 2011-02-06 22:39 | |
![]() | Jag ska inte springa med valpen innan det är okej att springa med den. Shit, jag vill inte göra min hund illa på något sätt. Funderade bara på vad som kan vara bra OM man vill springa. Och om vi springer kommer det inte heller att vara långt. Ville bara ha lite tips. Men ja, jag fattar att vi inte kan springa än. | |