Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade47
Mobilspel
Pågående18 732

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Carolajnen2011-02-07 19:27
Antal inlägg: 458

Företagsnamn
Hej!
Har googlat lite angående företagsnamn, men det råder delade meningar. Är det någon som VET hur detta fungerar? Jag funderar på att starta en enskild firma. Måste man registrera det företagsnamn man vill använda redan från början? Och syns det utåt, så att säga? Kostar det någonting att ändra företagsnamn (en tusenlapp är vad jag hört)? Kostar det någonting att ha ett företagsnamn annat än sitt eget namn? Kan ett företag ha mitt namn registrerat samtidigt som jag använder ett annat namn utåt sett? Tex Kalle Jönsson (registrerat) och KJ Bilverkstad (utåt sett)?

Har från vissa hört att man från början måste ha sitt eget namn som företagsnamn och att det kostar att ändra. Men vissa andra säger att man redan från början kan registrera ett annat namn kostnadsfritt. Tex att det från början måste heta Kalle Jönsson alternativt KJ Bilverkstad.

Kanske knepigt förklarat. Fråga om ni inte förstår :)

YamahaJet2011-02-07 19:30
Antal inlägg: 2239

Nej, registrering av företagsnamn hos Bolagsverket som enskild näringsidkare är mest för att skydda ett varumärke och har ingen betydelse i annat fall. För de allra flesta företagare i denna kategori är registreringen slöseri på ~tusen kronor.

Gautama2011-02-07 19:31
Antal inlägg: 6854

Enskild firma står i ditt namn men du ska ju ändå ha ett namn på ditt företag. Man kan välja att registrera namnet på bolagsverket, det kostar 800 kr och då låser du namnet i den region där du bor.

Carolajnen2011-02-07 19:33

Ok. Men man kan om man vill alltså registrera sitt eget namn men använda ett annat utåt utan att det kostar? Det kostar alltså bara om man väljer att "skydda" det i sin region?

Gautama2011-02-07 19:33

precis så kan du göra:-)

Carolajnen2011-02-07 19:35

Ok :) Kan vara bra att veta så där i början innan man bestämmer sig för hur man ska göra :) Bäst är väl att punga ut med den där cirka tusenlappen och skydda namnet i sin region. Men men, vi får se :)

YamahaJet2011-02-07 19:43
Antal inlägg: 2239

Nej, bäst är att spara tusenlappen tills du upptäcker ett behov av varumärkesskydda din verksamhet. Att betala den direkt var mitt första misstag som egenföretagare. Att betala preliminärskatt var det andra.

Gautama2011-02-07 19:45

Jag har inte skyddat mitt namn, känns som en meningslöst tilltag eftersom det enbart gäller i regionen.

Carolajnen2011-02-07 19:49

Ja det var lite därför jag undrade :) Känns som bortkastade pengar innan man vet om företaget överhuvudtaget kommer att fungera. Dessutom, när det bara är i sin region kan ju namnet fortfarande även finnas i andra regioner. Det känns lite dubbelmoralaktigt måste jag säga. Det hade ju varit skillnad om det gällde i hela landet :)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?