Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade44
Mobilspel
Pågående18 692

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bizzzy - Ej medlem längre2011-02-08 15:16
Antal inlägg: 3169

Eluttag i badrum
Har precis fått underhållsrenoverat badrummet i min hyreslägenhet. Innan renovering fanns ett dubbelt jordat uttag dragit ifrån en "dosa" i väggen som satt där när vi flyttade in. Tydligen så är det så att man måste ha jordfelsbrytare i badrummet. Så nu när renoveringen är klar påstår fastighetsägaren att jag själv ska bekosta att elektrikern kommer och installerar. Kan det vara riktigt? Hade ju möjligheten att ha tvättmaskin i badrummet innan renoveringen..
(Har ringt hyresgästförening men alltid upptagit) därför vänder jag mig till er allvetare.

Lill-IT2011-02-08 15:36
Antal inlägg: 31596

Det låter ju fel.
Har reglerna ändrats så man måste ha jordfelsbrytare i badrum så borde väl fastighetsägaren bekosta det.
På sidan tre i detta dokumet står vad som gäller för el i badrum:
www.ahlsell.se/uploa...g_ Gust.pdf
Men huruvida fastighetsägaren är skyldig att sätta in kontakt med jordfelsbrytare eller inte vid en renovering vet jag inget om.
Skulle du inte få ha någon kontakt nu längre då, menar han?

Lill-IT2011-02-08 15:40
Antal inlägg: 31596

Det är ju möjligt att fastighetsägaren "valt bort" den kontakten som standard i lägenheten.. och att du får bekosta den själv om du väljer att installera en.

Nyrakad2011-02-08 16:02
Antal inlägg: 108

Har installationen ändrats under renoveringen?
Om installationen är oförändrad så gäller de föreskrifter som gällde när installationen först utfördes.
Gör man däremot en ändring eller utökning av elinstallationen blir det genast krav på jordfelsbrytare.

Idag är det krav på jordfelsbrytare i våtrum, och jag personligen skulle inte använda el i badrummet utan jordfelsbrytare.

bizzzy - Ej medlem längre2011-02-08 16:10

Det de gjorde var att ta ner sladden och det dubbla jordade uttaget för att kunna sätta våtrumstapet. "hålet i väggen" är detsamma. Mer än så har det inte förändrats.

bizzzy - Ej medlem längre2011-02-08 20:04

Ingen som vet vem som ska bekosta elen? Jag vill verkligen inte lägga en krona till på dennna lägenhet men vill givetvis kunna använda min tvättmaskin..

Nyrakad2011-02-08 20:11

Jag kan ju tycka att det är hyresvärden eftersom det är en hyreslägenhet.
Hyresgästföreningen är nog det enda rätta.
Går det inte att fråga dem med Email?

bizzzy - Ej medlem längre2011-02-08 20:15

Har mailat dem får se om jag får svar imorgon. Har dålig erfarenhet ifrån dem tyvärr. Har stått ut med renoveringen i över 2 månader över hela julen och en massa tjafs. Hyresgästföreningen hade inte "tid" att komma och titta på skador.. Blev förbannad och slängde på luren. Ja inte så smart men vad gör man när man har tjafsat ang badrummet i över ett år totalt.

bizzzy - Ej medlem längre2011-02-08 20:16

Nyrakad, är du elektriker?

Nyrakad2011-02-08 20:51

Ja jag är behörig elektriker

bizzzy - Ej medlem längre2011-02-08 21:22

Om jag nu väljer att betala själv för fridens skull vad ligger kostnaden rent generellt på ett sånt arbete där jag behöver ha elkablar, eluttag och installering av jordfelsbrytare i badrum?
Taklampan hur är det med den? Ska den också ha jordfelsbrytare? Som det är nu så är där inte ens något skydd över glödlampan..

Tacksam för svar. Kanske korkade frågor men jag är inte så bevandrad i elläran..

slånbär2011-02-08 21:24
Antal inlägg: 5539

Men grundläggande installationer som taklampa och liknande måste ligga på hyresvärden.

bizzzy - Ej medlem längre2011-02-08 21:30

Ja det tycker jag också. Men sen har det inte blivit några ändringar i installationen och är det då 1968 års regler som gäller ja då är väl taklampan godkänd som den är..

gunhildeman - Ej medlem längre2011-02-08 21:32
Antal inlägg: 20

www.youtube.com/watc...rO 4SZY_Af4

malman2011-02-08 22:24
Antal inlägg: 1457

vad jag vet så är det lag på jordfelsbrytare i badrum, och det gäller bara om man bygger nytt eller renoverar,

sen är det upp till hus ägaren att se till så att lagen följs, för jag antar att det är en hyresrätt och inte en bostadsrätt.

för om det är en bostadsrätt med förening så är det du själv som ska betala kostnaderna om inget annat sägs i kontraktet, men som jag förstod så hyr du bara. så jag skulle kontakta hyresgästföreningen. pröva med mejl om de inte svarar

Mimikryp2011-02-08 22:31
Antal inlägg: 9057

Ja, malman, TS skrev i sitt första inlägg att det är en hyreslägenhet.

bizzzy - Ej medlem längre2011-02-08 22:40

Japp hyreslägenhet.

remvanrijn2011-02-08 22:40
Antal inlägg: 16488

det verkar som om uttaget inte fanns där när huset byggdes. Är det nåt en tidigare hyresgäst har lagt till själv är det klart att hyresvärden inte bekostar ett nytt till dig, än mindre en jordfelsbrytare.
Tänk inte såsom att det är att lägga pengar på lght, tänk att du lägger pengar på bekvämlighet att kunna tvätta i badrummet och din säkerhet.
Nyrakad rentav vill installera den gratis hos dig ..=)

bizzzy - Ej medlem längre2011-02-08 22:49

Får väl sluta vara så snål då.. Retar mig lite bara att jag ska bekosta sånt när jag bor i hyresrätt. Finns en anledning till att man bor i en sån och det är ju för att slippa bekosta och underhålla själv. Tror nog inte att renrakad är så intresserad av det nej. ;) Är inte ute efter allmosor..

Nyrakad2011-02-09 09:04

En Jordfelsbrytare kostar runt 300kr, däremot så vill nog elektrikern ha 400kr/tim. (Vart bor du?)
Beroende på hur din elcentral ser ut, om den är modern med dvärgbrytare eller gammal med "Proppsäkringar" så blir det olika timdebiteringar.
Har du en ny central går det att köpa en lös enfas dvärgbrytare med inbyggd jordfelsbrytare och montera i den befintliga centralen.
Den tar upp 2 säkringsplatser istället för en. Borde inte ta så lång tid.
Har du däremot en gammal proppcentral så är nog billigaste alternativet att sätta en egen låda för jordfelsbrytaren bredvid och mata badrummet från den. tar lite längre tid och blir då dyrare.
Samt att det går åt lite annat material än bara en jordfelsbrytare.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?