Spelrum
Giraffen20
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade42
Mobilspel
Pågående18 615

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Engsvan2011-02-23 12:31
Antal inlägg: 35

Orkidéer
Hejsan,
Jag har 2 st fina orkidéer och brukar vattna genom att spola under kranen 1 gång per vecka, eller så sällan som möjligt, så länge det inte ser torrt ut på rötterna.
Jag försökte googla hur ofta man ska vattna, men kommer bara fram till reklamfilmer och tjafs.
Kan man inte få ett rakt svar på hur ofta man bör vattna?
Vad mer kan man göra för att få fina orkidéer?
Den ena blommar hela tiden och har flera "grenar".
Den andra är lite tunnare och måste växa till sig. Men den knoppas iaf.

Har ni några orkidétips? Ska man använda näring? Plantera om?

Berätta gärna hur ni gör.

Grymming2011-02-23 12:34
Antal inlägg: 2666

Orkideer skall ha vara i närheten av vatten hela tiden. Det bästa är att ha två glas vatten intill blomman eller blöta en svamp och låta blomman stå på svampen i krukan.

SkySpy_2011-02-23 12:35
Antal inlägg: 4418

Den ska väl vattnas när den nästa är helt torr vad jag vet. Tror inte du ska gå så mkt på tiden mellan utan mera känna efter i krukan. Viktigt att den inte torkar ut helt. När du vattnar låt några lite spolas igenom krukan

MissVe2011-02-23 12:35
Antal inlägg: 139

En genomblöta varje vecka! Så klarar dom sig bra.
Prata med dom lite och andas på dom...

Engsvan2011-02-23 12:37

Aha, okej. Gödslar ni med? Hittade en sida nu där det står att man kan ge näring varje-varannan månad. Men jag tycker ibland att näring kan ta kål på växterna och blida fel ph i jordmånen.

Engsvan2011-02-23 12:37

MissVe: en är i sovrummet och den växer ju bäst. Den är helt otroligt fin. Jag tänker att den är ett mirakel.

jamendååå2011-02-23 12:38
Antal inlägg: 115

Det allra bästa för alla krukväxter är att bli vattnade med vatten som fått stå i rumstemperatur i nåt dygn, vattnet blir mjukare då.
Näring skall enligt experterna ges efter att blomningen är över.
Helt rätt som du gör att inte vattna förens de är nästan helt torra, annars ruttnar de lätt inifrån. Om växten börjar få många luftrötter eller torkar ut väldigt snabbt är det dax att byta till ny orkidekompost.
Lycka till

jamendååå2011-02-23 12:38
Antal inlägg: 115

En till grej, de gillar inte för stark sol, väst eller öst läge gärna lite svalt, kanske är det så i ditt sovrum...

Engsvan2011-02-23 12:39

Luftrötter? Orkidekompost?
Vad köper man detta? Vad kostar det? Ska man byta kruka? Ska man klippa av torra rötter?

SkySpy_2011-02-23 12:43
Antal inlägg: 4418

Jag passar på att ställa en fråga också:

Finns det någon orkide som klarar av att stå i ett nordligt fönster?
Hade phalaenopsis där tidigare men gick inget vidare.

gnill2011-02-23 12:43
Antal inlägg: 1942

Jag har massor av orkidéer och periodvis går de i lång träda. Jag ställer ner alla när de är i tråkstadiet i ett fönster i källaren eller bakom en gardin (så jag slipper se dem). Sen rätt vad det är (precis när man tror att de aldrig nånsin kommer att blomma) så sätter de igång. Jag genomdränker dem (de står en timme helt i vatten) 1 gång/ca 10 dagar. Tror att det är mera risk att man vattnar dem för mycket än för lite. Om man har många så är det alltid nån som blommar.

Engsvan2011-02-23 12:44

Jag vet inte ens vilket väderstreck mina står i. Västlig kanske?
Trodde inte det kunde ha betydelse.

gnill2011-02-23 12:44
Antal inlägg: 1942

Mina verkar inte bry sig ett dugg om var de står...

Engsvan2011-02-23 12:47

Jag kan tänka mig att man inte ska vattna för mycket.
Kastade en under en flytt en gång, för att den inte blommade och "var tråkig".
Men som sagt, de kommer ju tillbaka.

Lill-IT2011-02-23 12:54
Antal inlägg: 31596

Jag har många orkidéer.. (en sidoeffekt av att ha föräldrar som är orkidéefantaster). Men jag tycker faktiskt om dessa speciella blommor.
Från början hade jag bara vanliga phalaenopsisar men nu har jag många andra också. Favoriten är en äkta vaniljorkidée som stortrivs i mitt badrumsfönster.

magnusito2011-02-23 13:02
Antal inlägg: 4986

Jag fick rådet att under vintern blanda i ett kryddmått orkidenäring per liter vatten och använda detta ca varannan vattning. Vattning räcker var fjortonde dag och då sänker man ner krukan i en skål vatten och låter sedan allt rinna av ordentligt. Således näring en gång per månad. Fast bara under vinterhalvåret fram tills efter blommning.

Engsvan2011-02-23 13:13

Finns det nån sorts näring som är bättre än andra? Kan man köpa på icamaxi typ?

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?