Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade12
Mobilspel
Pågående18 579

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2011-03-03 09:08
Antal inlägg: 17500

FK tvingas banta
www.aftonbladet.se/n...86 52149.ab
Äntligen säger jag. På tiden att det görs nåt åt ineffektiviteten på det där stället. Alla andra myndigheter tvingas banta- så varför ska inte de göra det om det gynnar skattebetalarna ? Jag tror det här är helt rätt, FK har drivits av otroligt långsamma tunga hjul i alla evighet - för den lilla människan så är reglerna "solklara" och missar man att skicka in något i tid så står man utan pengar i värsta fell.
Missar FK - så händer inte ett jota och ja, de missar ofta.
En nyutbildning av personalen skulle inte skada heller.

le-lou2011-03-03 09:08

kan med fördel flyttas till Snack - postade fel :/

munsterfrass2011-03-03 09:14
Antal inlägg: 147

Personalen på FK går på knäna redan som det är , fortbildning sker löpande . Detta är bara ytterligare ett slag mot människor som redan har en "omänsklig" arbetssituation .

le-lou2011-03-03 09:17

tsss. fortbildning. Vet du hur deras "fortbildning" ser ut - förutom att den kostar multum med pengar?
De har sannerligen ingen omänsklig arbetssituation - folk ute i landet som går på knäna för att deras bidrag betalas ut för sent är de som går ut på knäna. Jag betalade ut "för tidigt" till en förälder en gång, fick en åthutning av chefen för att det MÅSTE gå visst antal dagar innan man fick röra inkomna ärenden som legat för kort tid inne.
"Men - jag har ju inget att göra just nu? " Spelar ingen roll, sätt dig och svara på mail i så fall.
Så mina vänner - går det till.

Mia W2011-03-03 09:18
Antal inlägg: 180

När jag var ute och körde igår, och när jag var ungefär vid Mariestad så hörde jag en f d fk-chef i lokalradion. Han menade att det enda rimliga var att man såg över organisationen på huvudkontoret i Stockholm och att det var där, inte ute på lokalplanet som man kunde göra stora vinster. Det lät vettigt. Sen tänkte jag att om man skall telefon och nätbasera allting så är ju ändå inte det gratis heller.

le-lou2011-03-03 09:20

och det finns ypperligt goda människor som verkligen gör sitt bästa på fk - det är absolut inte det jag säger. Det är ledningen som suger, beslutsvägarna är på tok för långsamma och hela myndigheten genomsyras av sirap. Jag applåderar beslutet och hoppas att detta kommer att gynna kunderna i form av snabbare hantering och högst troligt också en rättare hantering av ärenden.

wildman2011-03-03 09:31
Antal inlägg: 3860

"Sen tänkte jag att om man skall telefon och nätbasera allting så är ju ändå inte det gratis heller. "

Nej, men vanligtvis väldigt mycket billigare än att ha människor som ska utföra samma arbete.

Och jag tror definitivt att det finns förbättringar att göra på FK. Man upplever dom som en av dom sista riktigt ultrabyråkratiska utposterna faktiskt. (Har också kompisar som jobbat där men slutat pga att dom inte orkade med ineffektiviteten. Sen kan man säkert städa både ute och på HK. Jag misstänker att det man skulle må allra bäst av är att slänga ut hela ledningen och in med nytänkande människor.

Sällsynt2011-03-03 09:39
Antal inlägg: 11

jomenvisst, flytta över allt till webben och telefonen bara och så kanske man kan passa på att öppna ett callcenter i baltländerna också, och låta de anställda gå en snabbkurs i svenska på några veckor. Som med färdjänsten. Och, hur bra blev det?

le-lou2011-03-03 09:44

"Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet."
- Ines Uusman, 1996, IT-ansvarig minister

För att något ska ens ha en chans att bli bättre - måste förändringar ske.

Mia W2011-03-03 09:56
Antal inlägg: 180

wildman:
Det har gjorts en del utredningar om kostnaden för webbaserade tjänster kontra telefonservice och då har man kommit fram till att det inte blir billigare för samhället med enbart webb, mycket på grund av alla felaktiga ansökningar etc som kommer in till respektive myndighet. Sen har man också kollat med kostnader för begränsad personlig service (det är väl ungefär så fk har det idag) och kommit fram till att om olika myndigheter samsas i samma lokaler, så blir inte kostnaden så skyhög. När jag bodde i Sollentuna var jag god man för två personer och jag hade inte kunnat utföra mitt uppdrag om jag inte kunnat ha personlig kontakt med olika myndigheter, bl a fk..

ttiittii - Ej medlem längre2011-03-03 10:02
Antal inlägg: 37631

det är bra att Fk bantas,skulle skett för länge sedan

munsterfrass2011-03-03 10:17
Antal inlägg: 147

Pratar vi ledning är jag helt med på noterna , gäller det personalen förstår jag det inte , jag hävdar fortfarande att de går på knäna och jag tror INTE männiksor med rätt till sjukpenning kommer att få pengar snabbare om FK bantas ....

Sällsynt2011-03-03 10:28
Antal inlägg: 11

Försäkringskassan borde byggas ut i stället, enligt min mening. Förr var Försäkringskassan det finste och svenskaste vi hade, något vi var stolta över. Nu gråter man över hur människor behandlas.

le-lou2011-03-03 10:31

Socialförsäkringen är så otroligt mycket mer än bara de som får sjukpenning. 50 % av det som utbetalas går tex till pensioner.
Ett försök till effektivisering tjänar alla på.

Secretgirl - Ej medlem längre2011-03-03 10:33
Antal inlägg: 171

Effektivisering är alltid ett ord jag blir väldigt misstänksam mot.

le-lou2011-03-03 10:35

när var folk stolta över försäkringskassan Sällsynt och vad menar du med försäkringskassan?
Vi ska vara stolta över att vi har en socialförsäkring ja.

le-lou2011-03-03 10:36

Effektivisering är alltid ett ord jag blir väldigt misstänksam mot.

Tja, det går ju fortfarande bra att koka mat över öppen eld. Inte riktigt lika fort som på en spis men det funkar ju.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?