Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 564 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Miss_jk | 2011-03-04 18:46 | |
![]() | Förlossning Min kompis blev pappa för en dryg vecka sedan. Under förlossningen förlorade mamman nästan två liter blod. Hon har inte fått något nytt blod, men massa järn via dropp och sedan järntabletter. Tänkte kolla om någon vet hur lång tid det tar att repa sig efter en sådan blodförlust? Börjar sakna min käre vän som inte kan lämna hemmet en längre tid eftersom tjejen mår så dåligt. Tack på förhand | |
| Venatici | 2011-03-04 18:50 | |
![]() | Beror lite på vad hon hade för värden när hon lämnade förlossningen. Under en graviditet ökar blodvolymen med en liter, så hennes blodförlust är likvärdig en liter för en icke gravid kvinnas. Självklart är man trött av olika orsaker därtill, men två liter repar sig kroppen på lite olika beroende på kost, hur man mår i övrigt osv. Så det är svårt att säga exakt. Järnrik kost och Niferex kapslar brukar man rekommendera. (Kan ju vara bra att prata med henne, kanske inte är blodförlusten hon mår dåligt av utan det kan vara nedstämdhet efter förlossning vilket ju inte är ovanligt. Det behöver ju inte betyda depression men hon kanske bär på mycket tankar kring det som hände). | |
| Miss_jk | 2011-03-04 18:53 | |
![]() | Nja, hon säger själv att det beror på yrsel, att det snurrar när hon reser sig upp. De äter ganska mycket blodigt kött och leverpastej tydligen. Du har ingen aning om ungefär hur lång tid det det tar eller? | |
| Tess 08 | 2011-03-04 18:54 | |
![]() | Troligtvis har hon fått Venofer (eller liknande preparat), men jag trodde faktiskt att vanligt blod (erytrocytkoncentrat) var vad man gav efter en sån blodförlust... Efter en förlossning blöder man ett par veckor så det går ju lite blod. Har tyvärr inget direkt svar på frågan, men som Venatici skrivit så kan det vara mer också... även om det inte är förlossningsdepression så kan det vara en stor omställning och rätt jobbigt att få barn :) | |
| Tess 08 | 2011-03-04 18:55 | |
![]() | Hon har troligtvis rätt taskigt blodtryck också vilket kan ge rätt intensiv yrsel... | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2011-03-04 18:57 | |
![]() | Själva blodförlusten borde man nog kunna repa sig efter ganska snabbt med järnrik kost och tabletter. Men sedan är det ju en stor omställning i sig att bli förälder och hormonerna kan göra lite vad som helst. Så måendet efter en förlossning kan variera enormt. De första veckorna kan vara rätt kaotiska och man kan vara ganska trött. Får man därtill en postpartumdepression så kan det dröja betydligt längre innan man mår bra igen, men det får vi hoppas att din väns sambo inte råkat ut för! Du kanske kan hälsa på hemma hos dem? :-) | |
| Miss_jk | 2011-03-04 18:57 | |
![]() | Hennes värden låg på 72. Man ska tydligen normalt ha runt 120. Kan ju inget om detta så det säger mig inte så mycket... | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2011-03-04 18:59 | |
![]() | Oj, 72! Det är riktigt lågt. När min pappa hade problem med sitt järnvärde sades det att 90 var gränsen för transfusion. | |
| Miss_jk | 2011-03-04 18:59 | |
![]() | Ulice: Jag ska dit på söndag och bebismysa lite så då ska jag såklart kolla hur hon mår. Var mer nyfiken eftersom jag inte har någon som helst koll. Typ, tar det två veckor eller en månad? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-03-04 19:00 | |
![]() | Varför ger dom inte blod?får hon blod blir hon bra på en gång,det kan ta två månader i bästa fall,det kan ta längre tid,hon borde åka till en hälsocentral och ta Hb,och om det ligger under 100 så borde hon begära blod | |
| Lill-IT | 2011-03-04 19:01 | |
![]() | Man kan ju tacka nej till att få blod. 72 är väldigt lågt. Oftast får man blod då. Hon måste ha tackat nej till det. Kan tänka mig att det tar några veckor innan hon slutar känna yrsel. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-03-04 19:02 | |
![]() | hon ska ha blod nu blodet är inte tillräckligt syresatt och hon riskerar infarkt,hon ska till sjukhus nu på en gång och få blod | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-03-04 19:04 | |
![]() | hon blöder efter förlossningen varför är hon hemma och inte på sjukhus? | |
| Sigrids mor | 2011-03-04 19:04 | |
![]() | Säger som Titti, hon ska åka till sjukhuset. Hon måste nästan ha tackat nej till transfusion med dessa låga värden. Hälsa vännen det - i övrigt kan man repa sig på två dagar till två veckor.....beroende på hur det funkar med allt. | |
| Sigrids mor | 2011-03-04 19:06 | |
![]() | Alla blöder efter förlossningen - du kan inte stanna på sjukhus hela tiden efter förlossningen. Det är fullt normalt att åka hem. Däremot är hennes järnvärden inte normala. | |
| Miss_jk | 2011-03-04 19:06 | |
![]() | Hon blöder inte nu. Det blödde som 17 innan och under förlossningen. Hon låg kvar på BB i fyra nätter efter. | |
| Miss_jk | 2011-03-04 19:08 | |
![]() | Kan tillägga att hon var hos läkaren igår, så de borde ju ha sett om det var allvarligt, får man hoppas. | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2011-03-04 19:10 | |
![]() | Vi får väl anta att hennes läkare och övrig vårdpersonal har sån pass koll på hennes läge att det är okej för henne att vara hemma. Men är hennes blodvärde så lågt fortfarande så är det inte konstigt att hon känner yrsel och mår kass. Det kommer hon nog göra ett tag till om hon inte får blod. Men jag skulle gissa att hon hade 72 som lägst och att de sett att hon återhämtat sig tillräckligt för att kunna åka hem och repa sig enbart genom vettig kost och vila. Tålamod och vila är nog det enda vettiga i det läget. :-) | |
| Miss_jk | 2011-03-04 19:12 | |
![]() | Okej, då har jag lite mer koll. Tack för alla svar! Tråden kan stängas (och raderas). | |
Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.