Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 564

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2011-03-04 23:20
Antal inlägg: 6854

Jag måste berätta...
Detta är en tråd där vi kan berätta dråpliga saker som vi upplevt eller har fått återberättat till oss. Sådant som är svårt att hålla inom sig, man vill ut med det helt enkelt!!

Min vän som jobbar på en psykavdelning, var tänker jag inte berätta. En kväll när han jobbade så ringde en kille och skrek i telefonen att de var tvungna att komma dit, han hade fångat ett troll. De ifrågasatte givetvis vad han pratade om och sa att det inte fanns några troll.

Personen ifråga skrek i högan sky att han hade fångat ett troll och gav sig inte på det.
De bestämde sig för att åka dit för att kolla upp mannen. När de kom dit så öppnade mannen blodig och sönderriven. De från psyk ifrågasatte vad han hade varit med om och han sa fortfarande att han hade fångat ett troll.
De frågade var han hade trollet? Han svarade att han hade låst in det i garderoben. De gick dit och öppnade och fann en dvärg som hade slagit för sitt liv för att bli fri från denna man.

Det är så dråpligt så man vet inte om man ska skratta eller gråta.

Har ni något som håller på att bubbla över i kroppen som ni måste släppa ut så gör det här!
:-))

Chewbacca2 - Ej medlem längre2011-03-04 23:24
Antal inlägg: 2790

han kanske tyckte han var ett troll när han var så liten .....

Sangria2011-03-04 23:24
Antal inlägg: 504

Hm-trodde det var en skröna för jag har hört den förut.

Chewbacca2 - Ej medlem längre2011-03-04 23:25
Antal inlägg: 2790

skröna eller sköna

cokki2011-03-04 23:31
Antal inlägg: 290

Låter som *råttan i pizzan*

-baudibitch - Ej medlem längre2011-03-04 23:33
Antal inlägg: 690

Tanten framför mig i kön i afffären har fyra öppnade fantaflaskor och ska betala, när hon vänder sig om och stirrar mig stint i ögonen och säger: "Ja, man måste ju prova först så man vet att det inte är för mycket kolsyra".

= sant, hände i veckan,.

Lystnaden - Ej medlem längre2011-03-04 23:36
Antal inlägg: 1557

Det kan ha varit min morsa, Baudi.

Gautama2011-03-05 00:19
Antal inlägg: 6854

Skröna..., ja inte vet jag. Det var vad min kompis berättade. Han kanske ljuger, jag vet inte men jag har svårt att tro det.
Men att någon har hört det förut låter ju skumt.

Hur som helst så kan ju de som vill berätta det som de upplevt eller fått berättat för sig i denna tråd. Det kan ju bli hur kul som helst vilket fall.

PS: Det som min vän berättade fick mig i alla fall att skratta hejdlöst ikväll:-)

vårpåg2011-03-05 09:07
Antal inlägg: 153

Här är en historia som en f.d arbetskamrat berättade för några år sedan och som jag misstänker är en "råttan i pizzan". Nån annan som hört den?

Min arbetskamrats vän James bodde i London och hade lovat att passa en hund under en vecka. När han kom till lägenheten för att gå ut med hunden låg den död på hallgolvet. James blev såklart upprörd och ringde hundägaren som inte blev särskilt upprörd. "Hunden var gammal, det var väntat men det vore bra om du kunde få bort den från lägenheten för jag ska ju vara borta en hel vecka." James funderade på var man gör av en död hund och fick slutligen fatt på en adress till ett krematorium där de skulle kunna bränna hundliket. Kruxet var att krematoriet låg ganska långt därifrån, men det skulle gå bra att åka tunnelbana. För att få med sig hunden lade James kroppen i en stor resväska och började kånka. Det var tungt och i trappan ner till tunnelbanan kom en hjälpsam man och frågade om han kunde hjälpa till. James tackade ja. Mannen tog tag i väskan och flämtade till. "Vad har du väskan som är så tung". Begripligt nog vill James inte avara på den frågan men han fann sig snabbt. "Jag är DJ och på väg till en spelning. Jag har mina CD-skivor i väskan". När de kom ner på perrongen kom det precis in ett tåg och plötsligt ser James mannen ta fart och hoppa på tåget med väskan i handen. Först blev han förvånad, nästan lite arg men det gick snabbt över. Hans problem var ju löst, men han hade bra gärna velat se minen på ytjuven när han öppnade väskan med "CD-skivorna".

Secretgirl - Ej medlem längre2011-03-05 09:18
Antal inlägg: 171

..har också hört denna förut, i lite annan version...skröna således...

Secretgirl - Ej medlem längre2011-03-05 09:33

(den om dvärgen alltså)

ramsay - Ej medlem längre2011-03-05 09:47
Antal inlägg: 9204

jag med. fast då var det en utvecklingsstörd pojke som bodde på gruppboende och dvärgen satt argt på sängen.

Secretgirl - Ej medlem längre2011-03-05 09:52

...det är lite intressant hur "Klintbergare" går varv efter varv runt jorden...

taxam - Ej medlem längre2011-03-05 09:53
Antal inlägg: 427

"Träffade två av mina vänner igår och de berättade en historia som de hade hört av en bekant på lördagskvällen.
Bekantingen arbetar på en dagverksamhet för utvecklingsstörda. En av deras klienter kom inte till dagverkasamheten en dag i förra vecka. De ringde honom och frågade varför han inte kom.
Nej, det går inte för jag har fångat ett troll, svarande han. Bekantingen lade på luren och tänkte att klienten snart skulle släppt sin tokiga idé. På eftermiddagen hade han fortfarande inte kommit. Då ringde bekantingen igen.
Nej, jag kan inte komma svarade klienten, jag måste ju vakta trollet så att han inte smiter.
Då tyckte bekantingen att det var på sin plats att åka dit och kolla. När han kom dit så hade klienten satt en stol för garderoben och viskade: Du får vara tyst annars blir trollet argt.
Bekantingen tog då bort stolen och öppnade dörren. Inne i garderoben fanns en småvuxen karl som var ganska upprörd. Klienten hade tydligen sett denne man på stan och vips lyft upp honom och burit hem honom i tron att det var ett troll.
Ju mer jag tänker på berättelsen desto mera tror jag att det är en Klintbergare, dvs en skröna. Men rolig var den i alla fall."

taxam - Ej medlem längre2011-03-05 09:54
Antal inlägg: 427

Googla...

promenad - Ej medlem längre2011-03-05 09:54
Antal inlägg: 3995

haha

ooord2011-03-05 09:55
Antal inlägg: 1089

Trolldvärgen
www.snopes.com/embar.../t roll.asp

flydet2011-03-05 10:04
Antal inlägg: 95

När jag gick på gymnasiet i Jämtland 1995, berättade en klasskompis farsa om en "fin dam" som kom in i en pappershandel och ville köpa "kruklim". Expediten förstod inte, utan plockade fram hela sortimentet med limmer, varvid damen sken upp och pekade igenkännande på ett limstift av märket "Pritt". Min kompis farsa påstod att historien var sann.

Numera bor jag i Stockholm. För fem år sen hade jag ett utvecklingssamtal med min chef. Vi pratade om jobb, men också en hel del skit. Och plötsligt gjorde min chef en association till något helt ovidkommande och sa: "Ja, det var som när jag jobbade i en pappershandel för tjugo år sen, och en dam kom in och ville köpa kruklim!" Då sa jag: "Nädu, det där är bara en vandringssägen, det där hörde jag i Jämtland för typ elva år sen!" Min chef svarade: "Nej! Det är sant! Jag var där!"

Secretgirl - Ej medlem längre2011-03-05 10:12

...denna "historia" tycker jag är lite söt också, jag vet inte om det också är en Klintbergare, det är det nog - för det är nästan otroligt för att kunna vara sant...hursomhelst så sändes det i Karlavagnen för ett par år sedan, tyvärr är klippet borttaget, men här finns historien beskriven iallafall
www.fotosidan.se/blo...ms tern.htm

pichipichi - Ej medlem längre2011-03-05 10:13
Antal inlägg: 1188

Googlade:

"Att fånga ett troll

Min dotter berättar om en mycket bisarr händelse som en vän till en av hennes arbetskamrater var med om nyligen.

Arbetskamratens kompis har två förståndshandikappade flickor som är i tonåren. De bor hemma hos mamma och klarar sig bra själva på dagarna.

Men en dag i förra veckan ringer de till mamma och är väldigt, väldigt uppspelta.

"Mamma, mamma du måste komma hem, vi har fångat ett troll!"

Hon försöker lugna dem med att det inte finns några troll och att de därför inte heller kan ha fångat ett. Men flickorna står på sig, det är ett troll. "Vi har stängt in honom i garderoben. Och han är jättearg! Du måste komma hem och hjälpa oss." Så hon åker hem. Ett argt troll, alltså. Jodå. Nog är den cirka 40-årige dvärgen i garderoben arg alltid. Verkligen jättearg. Mamman ber tusen gånger om ursäkt och släpper ut den stackars mannen.

"Det är bra historia", säger jag. " Men nog inte sann. Det är en typisk vandrings-sägen."
Jag vill gärna tro att min dotter är uppfostrad till att vara en kritiskt tänkande person. Det är hon också. Hon har själv tänkt tanken att det är en skröna och ställt kritiska frågor. Men arbetskamraten har kommit med detaljerad information om namn, tid och exakt plats för den besynnerliga tilldragelsen.

Men det är en vandringshistoria. Jag sökte på nätet och fick genast flera träffar. Den finns i lite olika varianter. Ibland är det två utvecklingsstörda grabbar som hyrt en lägenhet över sommaren och ringer den som hyrt ut lägenheten. Den utspelar sig i olika delar av landet. Antagligen har någon av Folkbladets läsare som just nu läser det här hört berättelsen från en arbetskamrat som har en kompis eller släkting eller granne som har en kusin som... o s v.

Urban legends kallas de på engelska efter den amerikanske forskaren Jan Harold Brunvand som för trettio år sedan myntade begreppet. Klintbergare kallas de i Sverige. Efter folklivsforskaren Bengt af Klintberg som gett ut tre böcker med samlingar av skrönor. För etnologen är ju det intressanta att se mönstret i berättelserna. Varför de uppkommer. Det är alltid en rädsla för det okända. Det gåtfulla beteendet hos - de andra. De kanske blandar råttor i pizzan. Eller bryter upp parketten och odlar potatis. Historien om flickorna röjer förstås fördomar om förståndshandikapp. Kanske också om dvärgar.

Tyvärr sprider också vi i media ibland de här myterna. När någon berättar att han cyklat till Kina för fredens skull ska man förhålla sig kritisk. Eller när någon i Kambodja avslöjar att hans tik parat sig med en tiger och fött en tigerhundvalp. Om du läst om han som på sin svensexa "kvävts av strippans bröst" ska du också vara misstänksam. Likaså mot berättelsen om den engelske fotbollsmålvakten som räddar ett barn som faller från sjunde våningen. Den storyn brukar dyka upp så här i rötmånadstider.

Det här är några exempel på påhittade historier som publicerats i svenska tidningar. Förresten ska man alltid läsa kritiskt, även Folkbladet. Det var bara det jag ville säga.

Christer Sandberg chefredaktör"

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?