Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 18 572 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Guldplate | 2011-03-08 12:14 | |
![]() | Rasistiskt eller mån om stämningen på jobbet? Att förbjuda sina anställda att prata något annat än svenska på arbetsplatsen, då inkluderar det även raster m.m. Är detta rasistiskt eller ett försök till en bättre stämning på jobbet? gt.expressen.se/nyhe...pa -svenska | |
| morihei_79 | 2011-03-08 12:19 | |
![]() | märkligt - vill jag prata rövarspråket eller Göingemål som jag gör när jag åker söderöver så ska väl folk skita i det ... | |
| Megaherz | 2011-03-08 12:21 | |
![]() | "- Om två personer från utlandet pratar högt på sitt språk så visar ju inte dom någon hänsyn. Det är bara så att de är mer högljudda än vad vi är, säger Kommunals Thor Tärnbring." Konstig mening, så det är då okej att skrika och prata högljutt på svenska men inte på andra språk? | |
| Skugga | 2011-03-08 12:22 | |
![]() | Generellt kan man väl säga att det är skapligt ohyfsat att prata så övriga i ett sällskap inte förstår vad man säger. | |
| magnusito | 2011-03-08 12:37 | |
![]() | Ja det håller jag med om! | |
| apajävel | 2011-03-08 12:41 | |
![]() | När man är fler än de som pratar är det mer passande att prata så att inte någon hamnar utanför. Men vad man gör med landsmän i grupp eller i par skall man skita i tycker jag :) | |
| Guldplate | 2011-03-08 12:46 | |
![]() | Skugga: Jag kan hålla med om att det är ohyfsat att prata så att övriga i ett sällskap inte förstår. För sällskap betyder att man tillhör samma grupp för stunden och då bör man involvera alla i den gruppen. Fast hur ställer du dig till det apajävel säger..? Är man landsmän i en grupp, eller i par, spelar det då någon roll vilket språk man använder sig av? | |
| groenmeyer | 2011-03-08 12:47 | |
![]() | Prata högt så man stör sin omgivning skall man väl inte göra på något språk men utan att låta för rasistisk så är ju faktiskt människor från sydligare länder mer högljudda än oss här i norr. | |
| groenmeyer | 2011-03-08 12:51 | |
![]() | Om det sitter en grupp människor från samma land så finns det väl ingen anledning för dessa att prata ett språk som dom kanske inte behärskar till fullo när dom istället kan prata sitt eget språk. | |
| Tommy 1979 | 2011-03-08 13:12 | |
![]() | Just under arbetstid är en sak, men rasten utgör ens fria tid och då kan ingen komma och diktera vilket språk man får eller inte får prata. | |
| malman | 2011-03-08 13:50 | |
![]() | man borde få prata vilket språk man vill på rasterna, men under arbetet så bör man prata svenska eller engelska. i vissa jobb så är det ju skit viktigt att man kan förstå varandra. sen är det ju bra träning att prata det språk som man annars inte pratar så ofta | |
| Daggdroppe | 2011-03-08 15:11 | |
![]() | Skit sak samma?! Fan va jag hatar rasister. | |
| Skugga | 2011-03-08 15:36 | |
![]() | Jag förespråkar hänsyn till omgivningen, i par eller i grupp är det helt ok att prata ett annat språk så länge ingen i gruppen blir utanför eller inte förstår. Däremot kan jag berätta att en tjej jag känner som kommer från Lettland och kom hit som vuxen lärde sig svenska makalöst snabbt och pratar helt utan brytning, hon menade att det viktiga var att till en början försöka prata bara svenska, till och med tänka på svenska, för att verkligen lära sig språket ordentligt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-03-08 16:06 | |
![]() | jag tycker de är rasistiskt,att inte få prata vilket språk man vill | |
| Mr_Fungus | 2011-03-08 16:16 | |
![]() | Rasistiskt är nog att ta i. Språk brukar inte att ha så mycket med ras att göra. Hur definierar ni ras för övrigt? Människan delar närapå hela sin genuppsättning med chimpansen så egentligen (om ni räknar med den som en ras av människosläktet) borde den tvingas att prata svenska när man tar sig en kaffepaus på zoo och ej den rappakalja som annars flyger ur dess mun. | |
| Benkke | 2011-03-08 16:17 | |
![]() | Är väll ändå helt korrekt att svenska pratas när man arbetar, kunderna är ju trots allt svenskar.. sen om det pratas något under rasterna skiter jag fullständigt i! | |
| Mr_Fungus | 2011-03-08 16:18 | |
![]() | Jag skulle kalla ett förbud mot tal på annat språk för förtryck av grupp och oförståelse för kulturella plus sociala företeelser. Bara för att de pratar på ett annat språk behöver det ej heller betyda att de snackar skit om alla i omgivningen... De kanske bara känner sig lite mer bekväma att språka på sitt modersmål. | |