Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade38
Mobilspel
Pågående20 167

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Daggdroppe2011-03-13 12:26
Antal inlägg: 1078

Vegetarianer-ovo-lakto
Jag har en fundering.
Vissa säger att dom är Lakto-ovo-vegetarianer. Då käkar dom ägg och mejerier.

Vanliga vegetarianer käkar också ägg och mejerier men dom säger att dom bara är vegetarianer.
Varför heter det så? Blir förvirrad.

Sen undrar jag också om fruktarianer, kan man leva så? Är det nån här som gör det?

crooked rain - Ej medlem längre2011-03-13 12:36
Antal inlägg: 6334

Det är väl bara för att precisera vilken sorts vegetarian man är. Det finns vegetarianer som inte äter kött men som äter fisk, de som dricker mjölk men inte äter ägg etc. Vegetarian är samlingsnamnet helt enkelt, och lakto-ovo är den mer precisa termen.

apbur2011-03-13 12:38
Antal inlägg: 9699

Sägar man att man är lakto-ovo-vegetarian så vill man väl inte att det ska bli några missförstånd och vara tydlig med vad man äter och inte. De flesta som säger att de är vegetarianer utesluter kött helt enkelt men äter ägg och mejeriprodukter. Nu börjar även fiskätare kidnappa begreppet. Även folk som äter vitt kött som kyckling.

Visst blir det förvirrande men jag tycker man ska utgå ifrån att vederbörande inte äter kött alls när man säger att man är vegetarian.

pichipichi - Ej medlem längre2011-03-13 12:57
Antal inlägg: 1188

"Vanliga" vegetarianer äter _inte_ ägg, men dock mejeriprodukter.

I övrigt kan du med fördel läsa på här (och klicka dig vidare därifrån):

sv.wikipedia.org/wik...et arianism

Träsmak2011-03-13 12:59
Antal inlägg: 882

också finns det dom som kallar sig vegetarianer fast äter fisk. Alltså anser dom att fiskar inte har intelligens, på samma sätt som växter. Man rangordnar alltså djurlivet olika.

pichipichi - Ej medlem längre2011-03-13 13:04

"Sen undrar jag också om fruktarianer, kan man leva så? Är det nån här som gör det?"

Nja, det kanske man kan och det finns ju folk som gör det, men jag skulle nog inte...
Däremot har jag levt i perioder på "levande föda" och jag mår kanonbra av den kosten.

www.livingfood.nu/om...gf ood.html

pichipichi - Ej medlem längre2011-03-13 13:07

2011-03-13 12:59

Haha.
Nu tog du nog dig friheten att tolka folk alldeles fritt utifrån din egen föreställningsvärld. ;)

Aurora Aurum2011-03-13 13:11
Antal inlägg: 296

folk som inte vet tror att vegeterianer äter fisk
idag sätter vegeterianer in sig i olika fack just för att förklara vad de äter och inte äter
vad många lakto vegeterianer inte vet, när de väljer mejeriproduker och alltså även ost är att löpte är ett enzym som tillverkas av frysta kalvmagar
vill man att osten ska vara helt vegetarisk väljer man vegetabilisk enzym kan också kallas vegetabiliskt löpte
vassle är en biprodukt från osttillverkningen så innehåller maten vassle är den också animalisk som t ex glass

promenad - Ej medlem längre2011-03-13 13:21
Antal inlägg: 3995

Det är nog ren slapphänthet om de inte vill använda prefixet. Jag är vegetarian, men äter måttligt med ägg och mjölkprodukter.
Man kan leva på frukt/grönsaker. Finns en gammal friidrottare som fick reumatism och typ cancersymtom men som la om kosten till enbart frukt i 20 år och blev frisk. Han finns på hasseludden minns inte namnet, men man kan säkerligen söka på google. Jag har träffat honom personligen. Man kan även leva på ljus.

ttiittii - Ej medlem längre2011-03-13 13:41
Antal inlägg: 37631

det är ungefär som en köttätare inte äter leverpastej är han köttätare då?

Marashgolgol - Ej medlem längre2011-03-13 13:42
Antal inlägg: 47

En som äter fisk är inte vegetarian, utan en fake-tarian.

Daggdroppe2011-03-13 13:52
Antal inlägg: 1078

Vegetarianer som äter kyckling och fisk kallas väl Demi-vegetarianer.

pichipichi - Ej medlem längre2011-03-13 14:20

"En som äter fisk är inte vegetarian, utan en fake-tarian."

:) Håller med, en fiskätare är inte vegetarian i min värld och inte en ägg-ätare heller.
De som använder mjölkprodukter ligger på gränsen. Själv skulle jag inte...

Så ser jag på det hela, men det finns många andra sätt också att se på de här definitionerna.

- Det om definitionerna, vilka man kan hålla på med - om man så vill (och visst fyller de också en funktion i vissa sammanhang).
Men det viktigaste tycker jag ändå är att människan inte är slav under några som helst regler och definitioner när det gäller kosthållningen, utan var och en borde helt enkelt hålla sig till den kosten den mår bäst av, fast DET är förståss en annan diskussion det.

La bruja2011-03-13 15:13
Antal inlägg: 505

Pichi-ditt påstående om att vanliga vegetarianer oftast inte äter ägg men mjölkprodukter-har du något belägg för det? Min erfarenhet från jobbet (restaurang/ storköks branschen) är precis tvärtom. Dom flesta verkar vara lakto ovo vegetarianer och väldigt många äter även fisk och skaldjur.
Promenad- "typ cancersymtom"? Vad är det? Och leva på ljus?-utveckla gärna.

anka_i_potta - Ej medlem längre2011-03-13 15:15
Antal inlägg: 439

jag brukar bunta ihop alla och kalla dom "fjantiga med maten".

pichipichi - Ej medlem längre2011-03-13 15:36

2011-03-13 15:15

Ååh! Hahhahaaa :)
DEN var skön. :)

pichipichi - Ej medlem längre2011-03-13 15:45

La bruja 2011-03-13 15:13
”Pichi-ditt påstående om att vanliga vegetarianer oftast inte äter ägg men mjölkprodukter-har du något belägg för det?”

La bruja. Du syftar på mitt inlägg per 2011-03-13 12:57, och DET var inget påstående alls från min sida, utan en förklaring av de vedertagna definitionerna – vilka jag också länkade till i samma inlägg.

MIN EGEN definition (eller snarare uppfattning) skrev jag däremot ner i inlägget --> 2011-03-13 14:20.

La bruja2011-03-13 16:30
Antal inlägg: 505

Men Pichi-det framgår inte av ditt inlägg utan ser ut som att det är din åsikt och att du sedan bara länkar till Wiki om man vill läsa mer. Dom vedertagna definitionerna visar ju ingenstans på att man kan säga att det finns någon kategori som man kan kalla för "vanliga" vegetarianer. Intressant vore ju om det finns något som visar på vilken typ som är vanligast här i Sverige. Min erfarenhet som har arbetat inom mat branchen i många herrans år är absolut att den vanligaste varianten är lakto ovo vegetarianer och att det stora flertalet även äter fisk och skaldjur. Men det är inget jag har några siffror på annat än att min yrkeserfarenhet säger mig det.

gnagelram - Ej medlem längre2011-03-13 16:57
Antal inlägg: 1646

Är man vegetarian äter man naturligtvis inga animaliska produkter. Man äter vegetariska produkter.

Detta är dock en för jobbig kosthållning tycker många, så man lägger till grejor som man också äter. Varje icke-grönsak blir ett tillägg, typ ovo eller lakto. Eller fisk. Eller skaldjur.

Det enklaste är att säga att man inte äter kött om det är det man menar. Att säga att man är vegetarian om man i verkligheten äter allt utom just rött kött går mest ut på att visa sig duktig tror jag.

Aurora Aurum2011-03-13 17:00
Antal inlägg: 296

man kan knappast vara vegeterian om man äter fisk och skaldjur och t o m kyckling

äter man inga animaliska proteiner kallas man idag för vegan

lakto - mejeri
ovo - ägg
demi - äter kyckling och /eller fisk

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?