Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 71 |
Mobilspel
| Pågående | 18 781 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gautama | 2011-03-15 19:37 | |
![]() | Kobra ikväll om homosexuella i världen. Jag har kollat om jag kunde skriva i någon befintligt tråd men hittade tyvärr ingen. Två trådar var stängda och den andra om homosexuella handlade om de ska få skaffa barn eller inte. I alla fall så vill jag tipsa om Kobra 21.30 på tv 2 för er som är intresserade. De tar upp hur homosexuella tas emot i olika delar av sverige. Hur det är att leva som homosexuell. Tänkte på det som vi flera gånger har tagit upp i detta forum. Att homosexuella ska leva som andra och att det inte behöver tjatas om vad de gör i sängen. Tror att man genom ett sådant här program kan förstå bättre varför det behövs att man pratar om detta och visar på tv att de är männsikor precis som vi alla andra. Ett litet utdrag ur texten om vad det ska handla om. "Kobra om homofobi Samtidigt som allt fler länder antar en öppnare attityd mot HBT-personer är homosexualitet mer provocerande än någonsin i andra delar av världen. Kobra åker till Afrika. I Uganda diskuteras lagförslag om dödsstraff för homosexuella. Dessutom ställs frågan till komikern Henrik Dorsin om varför han skriver bögskämt? Den 28 januari i år dödades Ugandas främsta gayaktivist David Kato. Han slogs ihjäl med en hammare i sitt hem i huvudstaden Kampala. Mordet rubricerades som inbrott trots att Kato hotats till livet oräkneliga gånger. Hiphopvärlden har länge varit känd som öppet homofobisk och extremt macho. Under de senaste åren har artister till och med börjat använda uttrycket "no homo" för att verkligen understryka sin heterosexualitet. Rapparen Alexis Weak ger sin syn på saken. | |
| Gautama | 2011-03-15 19:40 | |
![]() | Det är skrämmande läsning att man blir mördad för sin sexuella läggning och att det fortfarande finns länder som diskuterar dödstraff för homosexuella!!! Jag blir livrädd när jag läser detta:-( | |
| Lystnaden - Ej medlem längre | 2011-03-15 19:45 | |
![]() | Jag har alltid kommit bra överens med homosexuella. Men så är jag inte så jäkla "macho" heller. :-) | |
| dullard | 2011-03-15 19:52 | |
![]() | Är själv hetero men har/har haft vänner som är homosexuella. En finns inte längre, han tog livet av sig pga omgivningens förtryck. De andra två är välanpassade och trivs med sina liv, men blir då o då utsatta för obehagligheter. Svårt måste det t ex vara att bli förskjuten av sina föräldrar och syskon.. | |
| Lystnaden - Ej medlem längre | 2011-03-15 19:58 | |
![]() | Jag har aldrig fattat vad vissa människor ser för hot i homosexualitet. Vad är dom rädda för? | |
| mishizaki | 2011-03-15 20:01 | |
![]() | det handlar inte bara om homofobi. Ju mer man lär sig om syn på kvinnor förstår man att frågorna hör ihop och vävs in i en könsmaktsordning. | |
| Lystnaden - Ej medlem längre | 2011-03-15 20:06 | |
![]() | Så det är samma människor som trycker ner kvinnor och homosexuella... ja, det tror förvisso jag också. | |
| dullard | 2011-03-15 20:20 | |
![]() | mishizaki - det är läge för att utveckla din tanke här (: | |
| apbur | 2011-03-15 20:23 | |
![]() | Konstigt. Jag har aldrig någonsin upplevt att någon homosexuell blivit diskriminerad för sin sexuella läggnings skull. Jag kanske borde tillägga att jag bor i Sverige. Jag har vid ett flertal tillfällen upplevt att kvinnor blivit diskriminerade för sitt köns skull. Är problemet lika stort som man vill göra sken av? Jag tror typ alla under 80 år bara rycker på axlarna åt vetskapen att någon är homosexuell. Majoriteten anser ju att det är extremt ospännande. Har man inte nått en gräns nu att det blir kontraproduktivt med allt tjat om HBT-frågor? Folk orkar ju inte längre. De flesta har aldrig brytt sig. De flesta kommer aldrig bry sig. | |
| Gautama | 2011-03-15 20:29 | |
![]() | Vad jag önskade att du hade rätt apbur i det du säger men det är fakta att så ser inte världen ut. Och det är inte jag som säger utan det finns det massor studier på. Nog har du hört talas om folk som dödas för sin homosexuella läggning? Ett exempel ser du ju här över. Och även om det inte leder till döden i alla fall så är det i alla fall en massa människor som hånas, misshandlas och behandlas annorlunda för sin sexuella läggning. Jag blir uppriktigt förvånad faktiskt att detta uttalande kommer från dig apbur som verkar vara påläst. Du kan knappast utgå från dina erfarenheter som hetero. | |
| Kolb | 2011-03-15 20:32 | |
![]() | Apbur: Det är just det som är tråkigt. Så länge man inte ser sig själv i systemet, så ser man inte heller någon anledning att förändra det. Det handlar inte om att bara tycka att det är ok med homosexuella, och sen skriva av frågan, som majoriteten gör. | |
| Gautama | 2011-03-15 20:36 | |
![]() | Jag skulle vilja påstå att det mesta hatet ligger hos yngre människor. Tar ett exempel... Jag kollar på BB och där är det en transsexuell person med. En kvinna som föddes som man män nu är opererad som kvinna. Till detta program så finns det en chatt. Hatet haglar över denna kvinna. Hon är äcklig, vidrig osv... Nu handlar denna tråd om homosexuella men likheten är ändå att man är annorlunda mot det traditionella heterosexuell. | |
| Megaherz | 2011-03-15 20:38 | |
![]() | Åh andra sidan blir så många mobbade, hånade och misshandlade för andra saker än homosexualitet med. Jag blev mobbad eftersom jag är "konstig, dum och ful". De jag känner som är homo eller bi har aldrig haft några problem med det. | |
| apbur | 2011-03-15 20:38 | |
![]() | Jag trodde man var ute efter en "attitydsförändring" genom att lyfta HBT-frågorna. Då har man väl nått sitt mål när i princip alla är helt likgiltiga förutom en liten, liten grupp extremister. | |
| brylen | 2011-03-15 20:47 | |
![]() | det är ju som om människor som inte förstår vad det handlar om bygger upp ett hat mot det dom inte begriper det gäller ju även rasisterna som inte vet vad dom hatar egentligen. Är själv hetro men anser att det jag inte är själv ska jag låta andra vara om dom vill för det angår mig inte och förbud och slag gör ingen nytta utan man ska bara låta andra leva som dom vill. Det står ju i en bok att det man skola andra villja göra eder skall ni också göra dom! | |
| Kolb | 2011-03-15 20:48 | |
![]() | Man kan ställa sig frågan varför alla är synbart ok med homosexualitet, men gay är fortfarande ett allmänt använt skällsord i heterokretsar. | |
| Kolb | 2011-03-15 20:51 | |
![]() | Och det är det som är deprimerade. Alla utför inte hatbrotten, men folk tar fortfarande medvetet eller omedvetet del i det system som när dem. | |
| Daggdroppe | 2011-03-15 20:51 | |
![]() | Henrik Dorsin skämtar inte om bögar, han skämtar om religion och homofobi. | |
| apbur | 2011-03-15 20:55 | |
![]() | Kolb, så man använder inte bi eller hetero som skällsord i homokretsar? Det där med skällsord behöver inte betyda så mycket. Hur bidrar jag medvetet eller omedvetet till det system du talar om menar du? | |
| Kolb | 2011-03-15 21:02 | |
![]() | Apbur: Genom att distansera dig från problemet, och vägra se att även du (som förmodad hetero) har en del i den. Som heteroman kan du ställa dig frågan varför trakasserier av homosexuella förekommer. | |