Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 18 576 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Maad Max | 2011-03-20 16:09 | |
![]() | Träningstips till en koloss Hej, kära betapetare! Jag har många gånger tänkt att köra ex "beach 2010" men det har snarare slutat med ett program som liknar "Santa 2010" Nu har jag fått nog av att köpa nya kläder av fel anledning och har bestämt mig för att komma i form. Jag har som ett mål att komma i såpass god form att jag ska klara av att köra Vasaloppet 2013 utan att dö på kuppen. Jag är 1.77 m och väger ca 90 kg. Det är siffror som skvallrar om mitt fysiska skick. När jag för ett gäng år sedan var i god form så var min matchvikt 75-80 kg och det är väl också ett mål att komma ner dit igen.... Nu till min efterlysning. Vad ska man tänka på om man ska komma igång, jag har en tanke om att köra på en ganska blandad träning och då i formerna, simning, cykling, löpning och slutligen rullskidor. Låter det som en rimlig tanke eller kommer jag att ta död på mig själv då? Är väldigt ambitiös när jag väl tar för mig ngt och kanske är det lätt att jag "over doing it". Nu vet jag inte hur denna texten blev egentligen, men är det någon som har tips eller eventuella varningar, får ni gärna skriva någon rad. | |
| Maddoee - Ej medlem längre | 2011-03-20 16:16 | |
![]() | Börja inte för hårt oavsett vilken träning du väljer och tänk på att det som det egentligen handlar om (just vad det gäller om att tappa extrakilon) är att inte äta mer än vad du gör av med! | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2011-03-20 16:17 | |
![]() | Vad hindrar dig från att börja just nu? Det viktigaste i början är väl att "bara" komma ut, få träningen som en rutin i vardagen. Sen öka belastningen vartefter. Samt att lägga ner den dåliga maten. Sätt delmål - till exempel att vid ett visst datum nått en viss vikt. | |
| Maddoee - Ej medlem längre | 2011-03-20 16:18 | |
![]() | Alltså stoppa inte i dig mer energi än vad du gör av med. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-03-20 16:18 | |
![]() | det låter rimligt, ambitiöst och bra. ha långsiktiga och kortsiktiga mål är väl det enda tips jag kan ge. ta inte i för mkt i början utan börja med några pass i veckan. om du löser ett gymkort kan du få någon som följer din träning lite löst utan att betala för en pt. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-03-20 16:19 | |
![]() | Nu vet jag inte så mycket om träning och att gå ner i vikt och allt det där, men jag har simmat mycket och jag tror verkligen simning är den ultimata träningen. Du tränar alla muskler i din kropp utan att bli sådär extremt slutkörd (förutsatt att du crawlar). En sak jag kan tänka mig borde vara viktig om man vill gå ner i vikt är att inte bara simma fram och tillbaka, utan att köra intervallträning istället, typ som i löpning. Simma 5 längder så snabbt du kan, sedan 5 längder i normal takt, osv. Men ja, det kanske du redan visste. Nu vet jag ingenting om kost och/eller andra träningsformer, så det ska jag inte säga nånting om. Lycka till! | |
| Maad Max | 2011-03-20 16:22 | |
![]() | Jag är inget matvrak direkt, däremot är det ju så att jag har väldigt oregelbundna mattider, och kanske inte alltid äter "rätt" om man så säger. Där finns det gott om utrymme för förbättring. Hoodman, du har helt rätt vad gäller att komma igång, har redan börjat med cykling nu när snön skingrat sig... | |
| nystan1 | 2011-03-20 16:28 | |
![]() | Skippa vägning, mät midjan istället. Oftast mycket mer uppmuntrande :) Sen är jag en sån där vardagsmotionsivrare, gå och cykla när du ska ta dig någonstans om du har möjlighet. Lycka till! | |
| yogamama - Ej medlem längre | 2011-03-20 16:34 | |
![]() | Jag skulle nog inte kalla 90 kilo till 1.77 för en koloss :) Det är bra om du inte går ut för hårt i början, promenader och cykling är en bra start. Om du inte vill gå på gym så varför inte köpa hem ett par hantlar (3 kilo borde vara lagom att börja med) så kan du komlettera konditionsträning med enkel styrketräning hemma, det finns övningar på nätet du kan ta hjälp av. När du känner dig starkare så kör du lite hårdare och kanske kan springa så småningom. Om du vill ha hjälp med matvanorna så finns det hjälp att få via t.ex viktklubb.se. Lycka till! | |
| Miss_jk | 2011-03-20 17:01 | |
![]() | Mitt tips är att köpa någon form av träningsmaskin hem. Jag har (efter att ha spelat handboll i 13 år) försökt komma igång med gymkort, löparrundor och div annat, men inte lyckats. Pallar inte att varken ta mig ut i löparspåret (sjukt tråkigt!) eller att ta mig till gymet (vilket inkluderar medtaget mellanmål osv), så vi köpte en crosstrainer hem, och den går varm kan jag lova. Även nu, efter fyra år. Behöver aldrig planera något, utan man tränar när man har tid. Dessutom kan man ställa sig i bara ett par trosor (kalsonger för din del hoppas jag) och en topp framför en riktigt spännande film. Då tänker man inte ens på att man tränar. Kollade en hockeymatch förra veckan på maskinen och då kom jag upp i nästan 6 km på 40 min. Med motstånd alltså. Annars är det väl som de andra säger, börja lugnt. Ofta blir man toktaggad i början och tränar för mycket, vilket ofta leder till att man "unnar" sig pauser, som i sin tur kan bli alldeles för långa... Tror att om du testar på lite olika varianter så kommer du hitta din grej. Jag hatar gruppträningar, medan syrran älskar det. Väldigt individuellt. Stort lycka till! | |
| mrsH | 2011-03-20 17:03 | |
![]() | Jag har en jättefin crosstrainer hemma. Men det saknas något. Inspiration och Motivation! Hur ska jag komma igång?! Har fläskat till mig rejält och är galen i godis. Hjälp mig! Hur ska jag komma igång och komma i form? | |
| jlk | 2011-03-20 17:18 | |
![]() | Om du är träningsovan, börja gärna med promenader och/eller simning. Det är betydligt mer skonsamt mot leder än vad jogging är. Kombinera gärna med styrketräning. Dels blir du starkare och omformar kroppen. Dels förbränner muskler mer energi än vad fett gör, även när du vilar, så du får skjuts på din ämnesomsättning. Om du väljer att lösa gymkort, se till att du får hjälp av någon kunnig personal att lägga upp ett träningsprogram som passar dig där du är i dag och att du kan checka av upplägget med jämna mellanrum och ändra det vid behov. Se också till att du får övningarna och maskinerna ordentligt förevisade för dig. Och som flera redan har sagt: Skynda långsamt! Muskler svarar relativt snabbt på träning, medan det tar längre tid för senor, ledband och ligament att bli starkare. Så håll igen lite, även om du efter några veckor känner att du skulle kunna köra lite tyngre/hårdare än det är tänkt. Lycka till! | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-03-20 17:33 | |
![]() | Se till att ha vilja och motivation. Har man det behöver man inte hänga upp sig på mystiska dieter eller träningsprogram. Att röra sig mer i vardagen ger spinoffeffekter som att kroppen signalerar till hjärnan att den vill ha ändamålsenlig föda. Undvik ffa socker! | |
| ingson | 2011-03-20 17:37 | |
![]() | Prova lite olika först och försök hitta något som du tycker är skoj, det underlättar motivationen. Många (inte alla men bl.a jag) kan springa som en tokig så fort det är en boll inblandad. | |
| malman | 2011-03-20 17:38 | |
![]() | jag själv var en gravid lastbilschaufför, för 56 månader sen, och det säger en del om hur otränad jag var. jag började 2 månader efter förlossningen. och då ska man ju vara lite försiktig, så det blev spinning 45min 2 gånger i veckan. det är jätte bra efter som du själv bestämmer hur mycket motstånd du orkar med, så när du kommit igång så är det bara att öka. sen blir man extra sporrad av de andra i gruppen man vill ju inte vara sämre än de andra. sen kör jag någe som heter BODDY PUMP det är en gruppträning och man använder fria vikter på skivstång. det är skit bra för att bygga upp musklerna i kroppen. men efter som man tränar varje muskelgrupp ca 5 min så lastar man inte på så mycket vikt frö då orkar man inte köra 5 min i ett sträck med mycket kort vila mellan bytena av övning så blir man bara starkare, man bygger starka uthålliga muskler men inte stora muskler. älskar den träningen. men den ska man köra minst 2 gånger i veckan annars ger det inget. man bör träna lika mycket styrka som kondition, | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-03-20 17:44 | |
![]() | Att kasta sig in i "en ny livsstil" med ambitiös träning och tillhörande diet är nästan alltid kontraproduktivt. Ta små steg i vardagen istället. | |
| malman | 2011-03-20 17:47 | |
![]() | inte 56 månader sen ska ju vara 6 månader sen snacka om skriv fel | |
| Maad Max | 2011-03-20 17:55 | |
![]() | Grymt bra svar, uppskattas! Högt över förväntan faktiskt. Tack som tusan! | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-03-20 18:03 | |
![]() | Lycka till! Och; lyssna inte på folk som predikar olika bantningsmetoder. Det enda som funkar långsiktigt är ett visst mått av fysisk aktivitet kombinerat med sund mathållning. | |
| Klappa dvärg - Ej medlem längre | 2011-03-20 18:07 | |
![]() | Det är lättast att gå ner i vikt genom att dra ner på kolhydrater och inte träna alls. Man blir bara hungrig av träning och kör man strikt diet då blir man grinig och trött. Min träningsfientliga bantningsmetod har mottot "hellre snygg och sjuk än fet och frisk". | |