Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade43
Mobilspel
Pågående18 632

Forumkategorier

Användare Inlägg  
stol2011-03-23 11:48
Antal inlägg: 1015

Svenska elever är dåliga i matematik(Aftonbladet)
Hej
Svenska elever är inte bara dåliga i matematik utan de är även dåliga i en rad andra ämnen.
Orsaken är att lärarna är tvungna att hålla på med all annan skit som de har blivit ålagda att göra, det medför att disponerad tid att lära inte finns. Den Svenska skolan har gått från en topplacering till plats nummer 19 i statistiken pga lärarna inte får göra det de egentligen vill och det är att lära ut

blue_moon2011-03-23 16:47
Antal inlägg: 9713

Vad då för skit? Ge gärna exempel. Är du lärare själv?
Enligt vad jag har hört klagar många lärare på brister i undervisningen i pedagogik på Lärarhögskolan. Där tror jag största felet ligger. Förmågan att brinna för sitt ämne och att väcka håglösa elevers intresse är inte allom givet. Det krävs Förebilder och Handledning i denna konst!

YamahaJet2011-03-23 16:49
Antal inlägg: 2239

Eller för att dagens svenska elever inte är svenska utan etniska irakier/somalier med följd att det svenska snittet närmar sig de länder vars befolkningar utgör en stor del av vårt elevunderlag.

Lotta732011-03-23 16:51
Antal inlägg: 122

blue_moon: Jag gissar att "skiten" är en massa möten och dokumentation som ökat. Samtidigt har antalet undervisningstimmar ökat, så planeringstiden har minskat och arbetsbelastningen ökat.

Gautama2011-03-23 16:52
Antal inlägg: 6854

Har precis avslutat ett stort arbete där jag skev intervjuer åt en studie som gjorts om elevers läsförståelse och och kunskaper i matte.
Det var intervjuer med många lärare som arbetade i mellanstadiet och alla, precis alla tyckte att det gick jättemycket tid till annat arbete än eleverna.
De kände sig stressade och kände att tiden inte räckte till, så det ligger nog mycket sanning bakom den artikeln.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?