Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 55 |
Mobilspel
| Pågående | 18 742 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-03-26 18:56 | |
![]() | Har vi råd med männen? Åsa Moberg: "Manlighet är en kostsam sak för samhället. Tänk bara på alla fotbollshuliganer och kostnader för extra bevakning vid stora idrottsevenemang. Det talas sällan om saken som ett "mansproblem", inte ens när män slår kvinnor - då kallas det kvinnomisshandel. Många män är underbara! Men i mansrollen ligger en farlig och dyrbar underström av våld. Det brukar kallas okontrollerbart, men många misshandelsoffer kan ofta berätta om motsatsen: våld som utövas så att det inte ska synas. Våld är de unga männens antidepressiva medel, har den franske författaren Daniel Pennac skrivit i en bok om krisen i den franska skolan. Varje år dör 400 svenskar mellan 15 och 25 år. 300 är pojkar och unga män, alltså kostar deras försök att bli män 200 liv om året. Kostnaden kan mätas i lidande och pengar. Har samhället råd med detta?" www.waxthuset.net/pr...pt ion.html ......................... .............. Hanne Kjöller: "Vad kostar en man? Om vi nu ska försöka komma till rätta med grov brottslighet, varför då inte gå direkt på den grövsta parametern – den faktor där sambandet mellan individuella förutsättningar och brottslighet är som allra störst. Och då hamnar vi varken i gruppen muslimer, invandrare, missbrukare, arbetslösa eller psykiskt sjuka. Då hamnar vi i gruppen män. Det är män som i hög grad kör rattfulla, som dödar i trafiken och som dödar hemma. Det är män som slår ihjäl sina fruar och barn, och väldigt sällan tvärtom. Det är män som hukar i busken och väntar på någon joggare att våldta och det är män som också våldtar hemma. Det är män som i rånarluvor och med laddade gevär rånar banker och värdetransportdepåer...." osv... www.dn.se/ledare/kol...ta r-en-man ......................... ........ Ja-a hörni, vad i hela fridens ska man tycka och tänka om det här? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-03-26 18:58 | |
![]() | det är som om barnen skulle undra - har vi råd med de vuxna. | |
| Daggdroppe | 2011-03-26 19:02 | |
![]() | Ja låt oss utplåna alla män. | |
| caughtbock | 2011-03-26 19:03 | |
![]() | Det blir kostsamt för mig UTAN min man... :P | |
| SkySpy_ | 2011-03-26 19:04 | |
![]() | Tja.. Ta bort männen helt enkelt om man ska tro kvinnans provocerande inlägg. En värd med bara kvinnor är väl inte direkt fruktbar:) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-03-26 19:19 | |
![]() | Jag fastnade här: 'Varje år dör 400 svenskar mellan 15 och 25 år. 300 är pojkar och unga män, alltså kostar deras försök att bli män 200 liv om året.' Är det bara jag som inte förstår? | |
| Behringer | 2011-03-26 19:20 | |
![]() | Precis som när man jämför invandrare-svenskar, kristna-muslimer etc så utbrister jag: Låt varje individ ta ansvar för sina handlingar! | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-03-26 19:21 | |
![]() | Vad ska man då göra åt det hela? Ska man anklaga män som kollektiv eller ska man förstå att det hela är betydligt mer komplext? Hur skapas tex den sk mansrollen i vilken ligger "en farlig och dyrbar underström av våld"? Ligger den i mannens gener? Kanske skapas den istället i ett samspel mellan män och kvinnor i en kulturell kontext... | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-03-26 19:24 | |
![]() | bra sagt. | |
| Måns_E | 2011-03-26 19:25 | |
![]() | Tja, hur långt hade civilisationen kommit utan män? Hur stort värde har det? Men visst vill man, som vissa andra gör med gruppen invandrare, polarisera en grupp och dra slutsatser ur en liten bråkdel som gör fel, så visst. Själv är jag skeptisk. | |
| Svindruvan | 2011-03-26 19:27 | |
![]() | Det är verkligen den mest korkade frågeställning jag någonsin varit med om. har vi råd att vara utan männen undrar jag? Helt ärligt så är det så korkat så jag vet inte vad.. Beror huliganvåld på män eller på våldsromantiseringen inom denna subkultur? Beror misshandel av kvinnor på män, eller beror det på omständigheter kring den man som slår? Brottslighet överlag, beror det på män? Verkligen? Det beror inte på yttre faktorer? Organiserad brottslighet är förvisso mansdominerat, men beror det på männen eller beror det på att det är en marknad som är specifikt riktad mot män? Att skylla sådana missförhållanden enbart på det faktum att den utövande individen är en man är lika idiotiskt som att skylla hög kriminalitet bland invandrare på det faktum att individen är invandrare. Ska vi förbjuda allt som kostar så kommer det sannerligen stå oss dyrt.. | |
| mrperfect | 2011-03-26 19:27 | |
![]() | Själva kampen måste fortgå för att evolutionen skall få ha sin gång, eller? | |
| Svindruvan | 2011-03-26 19:30 | |
![]() | Vilket fattigt liv man måste leva om man bär så mycket fördomar och undertryckta aggressioner gentemot halva mänskligheten.. Åsa och Hanne måste sannerligen vara två mycket trötta människor. | |
| SkySpy_ | 2011-03-26 19:30 | |
![]() | Anledningen till en sådan artikel ser jag endast som ett sätt att provocera. Vad är meningen , nyttan? Vill hon få bort männen:)? Underton: Kvinnor är inte som män.. Män är farliga provocerande individer som inte får släppas lös i samhället. Mellan män och kvinnor skapas symbios.. 1+1 är 2. | |
| Channing | 2011-03-26 19:32 | |
![]() | Kill ém all! | |
| Dumblondin - Ej medlem längre | 2011-03-26 19:32 | |
![]() | Det är ju så här det här och svarskommentarer av typen "Ja låt oss utplåna alla män" kan man väl kanske avhålla sig från, om inte annat för att de är så korkade? Det viktiga blir väl, som Herr Banan, att försöka förstå: hur kan vi ändra på det här? | |
| Belefant | 2011-03-26 19:34 | |
![]() | jag tror ni tar detta för bokstavligt | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-03-26 19:36 | |
![]() | Om man tycker att frågan i sig är korkad ligger det kanske nära till hands att komma med korkade svar? Jag tycker också att det är tråkiga fakta, men inte att frågan bör handla om utifall vi har råd med halva världens befolkning baserat på genus. Sagda halva har historiskt sett bidragit med väldigt mycket också? | |
| Svindruvan | 2011-03-26 19:40 | |
![]() | nulltj: Håller med. Hur man väljer att formulera argumentet är i sig så korkat att det knappt ens är möjligt att besvara konstruktivt. Det är indeed tråkiga fakta, men man kommer inte tillrätta med dem genom att kritisera män, man kommer tillrätta med den genom att kritisera dessa missförhållanden och miljöer och tillåter och främjar ett våldsamt beteende. Att dessa miljöer sedan är i huvudsak riktade till män är knappast en anledning att anta att problemet ligger i att de är just män. Vi måste förändra vad vi förväntar oss av män och vad män själva förväntar sig att de ska använda sig utan för beteenden. | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-03-26 19:41 | |
![]() | Strävan efter jämlikhet mellan könen är bra och viktigt. Tyvärr har många missuppfattat poängen. Det funkar inte att lägga allt ansvar på den manliga delen av befolkningen och säga; Ni har all makt och nu får ni faktiskt ordna så att det blir jämställdhet. Inte bara män betjänas av och har intresse av att rådande ordning bibehålls. | |