Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 63 |
Mobilspel
Pågående | 19 047 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
viejafea | 2011-04-03 02:05 | |
![]() | Hur får jag min valp rumsren? Min valp är 12v och jag försöker lära henne att göra sina behov ute men det är omöjligt. När jag kommer ut med henne så så gnäller hon typ hela tiden o skakar, vill att jag ska bära henne. Hon kan omöjligt frysa då hon har tröja på sig. Går hem efter ett tag o då passar det att både kissa o bajsa innanför dörren. Jag blir tokig. Vet inte vad jag ska göra?! Är det nån som har nått tips?? Rasen på min hund är Prazsky Krysarik. | |
le-lou | 2011-04-03 02:42 | |
![]() | Jag vet inte exakt din ras, men 12 veckor känns väldigt tidigt för en valp att bli rumsren, det är inte som en katt :). Vår hund tog det betydligt längre än så, han mer än ett halvår om inte mer innan han begrep/ville kissa bara ute. Jag vet inte om detta stämmer, men jag har i alla fall hört att mindre hundar tar längre tid på sig (vår är modell mindre), och att hanar kan vara jobbigare att få rumsrena. Det enda som gäller är tålamod och konsekvens - att springa ut med valpen så fort den sovit, ätit och lekt, berömma massor när den gjorde ute. Spring ut även om valpen precis kissat inomhus för att visa den att det är ute den ska vara. Vi körde inte med tidningar, utan på starka ben i trappan. | |
micro113 | 2011-04-03 02:44 | |
![]() | Du skall gå ut med valpen en liten stund efter matning och efter lek - samt när du tror att hon är nödig. Gå till en plats och stå still där - promenera inte runt med valpen alltså - utan välj en plats till "rastplats" där valpen gör sina behov. Ha tålamod. Bästa platsen kanske är att du går din promis och sedan väljer en plats när ni är nästan hemma - eftersom valpen vill göra på "hemmaplan" och där försöker du vänta ut den. När det gör ifrån sig - beröm efteråt, inte medan den gör sina behov. Många valpar är otrygga och vill helst göra i eller nära lyan - det är instinkt, och därför väljer man EN plats som man alltid går till under inlärningen -- när valpen sedan lärt sig att den skall göra där, så brukar det gå av sig själv att "flytta område" så att det blir under promenaderna. | |
promenad - Ej medlem längre | 2011-04-03 05:38 | |
![]() | min pappa la tidningar framför dörren. Valpar har kortare tarm och behöver ofta således bajsa redan 20-35 min efter de har ätit. Och i valpåldern gå ut var och varannan timme. Valpen har inte så stor koll på sina tarmbehov i valpålder. Låna böcker om hundar och rumsrengöring så ska du nog få tips. Gå ut varje varannan timme lägg tidningar i hallen. När hunden går till tidningarna tar du ut den. Det gäller att vara alert som valpförälder. Man kan inte ligga på soffan. Det är ju ett barn du har att göra med. | |
promenad - Ej medlem längre | 2011-04-03 05:40 | |
![]() | Aha "tröja" en sån hund. Vissa har kattlåda har jag hört. | |
Misspelled - Ej medlem längre | 2011-04-03 07:48 | |
![]() | Hunden är ungefär som en bebis. Omogen både i skallen och i reflexbanorna till urinblåsan/tarmen och kan inte förväntas hålla sig eller kontrolllera sig. Man får räkna med lite pölar här och där till hunden växt till sig lite. Det brukar börja fungera då hunden blivit 4-6 månader. | |
hallonblåbär | 2011-04-03 07:56 | |
![]() | en valp som har tagits från sin mamma precis är ju inte trygg med dig än,korta promenader och ut direkt efter den har ätit, sovit,busat och drukigt. Men det kan ta lång tid.. Min kompis har samma ras och hennes blev inte rumsren förräns den var 6 månader. men detta kan variera från ras till ras | |
Pocaloca | 2011-04-03 08:25 | |
![]() | gå ut efter mat, lek sömn....ofta helt enkelt, och börja gärna med beröm tidigt. Men var lugn...det kommer! =) | |
Mouche - Administratör | 2011-04-03 08:25 | |
![]() | www.betapet.se/forum...ch creator= www.betapet.se/forum...ch creator= www.betapet.se/forum...ch creator= | |
Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.