Spelrum
Giraffen52
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade86
Mobilspel
Pågående18 794

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bobelix - Ej medlem längre2011-04-04 13:01
Antal inlägg: 79

Blodpropp
Hej!

Min absolut närmaste vän berättade för mig att han känt sig tung i bröstet. Han åkte till sjukan, de gjorde tester. Sen fick han åka hem. Tre timmar senare ringer dom och ber han komma tillbaka direkt, de säger inte varför.

Han kommer dit, får en spruta direkt & han undrar varför. Det visar sig att han med största sannolikhet har blodproppar i båda lungorna.

Han är bara 28 år & hans hjärta är som en elitidrottare - då han bygger muskler som fasen.
På det har han 4 barn och fru.

Läste att det kunde vara akut livshotande, och därför fick han sprutan. Sen fick han också blodförtunnande.

Vad & hur kommer att hända? Går propparna att lösa upp eller kommer han alltid att ha dom?

Tvillingbror - Ej medlem längre2011-04-04 13:04
Antal inlägg: 270

det är livshotande om de åker vidare från lungorna och sätter sig i kärlen som försörjer hjärtat eller om de åker vidare till hjärnan. han fick nog en spruta med blodförtunnande medel och det ska kunna lösa upp propparna. sedan får man luska ut varför han fick dem och ev sätta in behandling så att det inte händer igen (tablettform)

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-04-04 13:07
Antal inlägg: 31064

De kommer att lösas upp av den blodförtunnande medicinen, men har han otur har lungvävnaden hunnit bli påverkad så att kapaciteten är permanent försämrad. Hur länge kände han symtom innan han sökte hjälp? Det är rätt viktigt för utfallet när det gäller proppar. Fick han hjälp fort kan han bli symptomfri. Det intressanta är väl nu att utreda varför en ung i övrigt frisk man drabbas av en sådan här sak. Kanske finns det förklaringar i hans livsföring, det är sånt man får ta reda på. Hoppas allt går vägen för honom!

Bitte - Administratör2011-04-04 13:10
Antal inlägg: 24200

Här finns det mycket att läsa www.1177.se/Fakta-oc...-i -lungan/

Jag själv använder denna sida ofta då jag söker svar på frågor

Bitte

Bobelix - Ej medlem längre2011-04-04 13:34

Tack för infon. Då är det nog tyvärr bara att invänta de definitiva svaren, vilket han skulle få idag eller imorgon.
Tyvärr är han en sån som inte gnäller när det känns lite tyngre eller över krämpor, så jag misstänker att han gått och väntat på att ta sig till sjukan. Förhoppningsvis har det inte gått allt för långt, och att de kan fixa det.

Ja, det är också märkligt med tanke på hans relativt låga ålder. Men man hör ju nu att det tyvärr blir allt vanligare med hjärtattacker för folk under trettio. Jag inbillar mig att ett allt mer stressat levere påverkar än mer än vad vi tror, i kombination med dålig kost och andra ovanor.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-04-04 13:38

Befinner han sig på sjukhuset fortfarande, eller hemma? Och hur mår han nu? Mår han ungefär som vanligt nu så behöver du nog inte oroa dig.

Bobelix - Ej medlem längre2011-04-04 13:41

Han åkte in idag igen men fick vara hemma över helgen, fast då ta det sjukt lugnt. Han tar det okej, även om tankarna snurrar som fasen - det blir lite extra också när han dessutom har fyra kids.

Som du sa Sylvia så är det tyvärr intressant att höra orsaken till varför en så pass ung och frisk människa drabbas av det. Jag både tror och hoppas att det kommer att gå bra.

Samtidigt undrar jag också hur man lever vidare med det.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-04-04 13:45

Är andningen fortfarande påverkad? Det kan ju tyda på att propparna inte lösts upp helt. Annars skall du nog inte oroa dig - unga människor har bra läkkött. :) Du sa att han bygger en massa muskler - min omedelbara tanke blev då genast att han kanske äter en massa kosttillskott och sånt. Tycker såna känns lite luriga, men det har jag inga belägg för.

Bobelix - Ej medlem längre2011-04-04 13:52

Det är den, men förhoppningsvis kan de lösa upp dom väldigt snart. Så bra och jättetack för infot som sagt. Haha ja, han äter en jädra massa kosttillskott, men jag vet också att han gör allt för att kolla så att det han äter tillför något bra, och att det inte är en massa tveksamma substanser eller sådant som har allt för stora biverkningar. Han det vara någon form av överbelastning av själva kroppen och organsystemen?

pimpim12011-04-04 14:05
Antal inlägg: 344

Usch vad otäckt,och man tycker ju att han är alldeles för ung för att lungemboli! det är ju väldigt allvarligt och kan vara livshotande,ofta kan det vara en bakomliggande hjärtsjukdom,men eftersom din vän fått komma hem över helgen så måste ju läkarna bedömt att han klarar av det! Behandlingen brukar vara i flera månader,och ibland kan den vara livslång! Förstår att du är orolig! Hoppas att det går bra..

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-04-04 14:06

Ja, nu är jag ingen läkare men jag vet ju att hjärta och lungor hänger ihop så jag tänker att den hårda träningen (och ev kosttillskott) skulle ha kunnat belasta systemet så att säga. Folk är ju också olika benägna att få proppar beroende på hur fina kärl de har.

Hoppas det ordnar sig, som sagt. :)

msevawal2011-04-04 14:16
Antal inlägg: 11

Hur hinner han träna så mycket med 4 barn?

msevawal2011-04-04 14:16

Hoppas det ordnar sig förstås.

hallonblåbär2011-04-04 14:30
Antal inlägg: 64

msevawal: man kan faktiskt ha egentid när man har 4 barn...jag har tre barn och både min man och jag har sk egentid ett par timmar i veckan.

Hoppas att det ordnar sig för din vän och han kan vara glad att han har en vän som bryr sig som du gör =)

msevawal2011-04-04 14:37

ja egentiden förstår jag, men barntiden då? när hinner ni umgås med barnen? Vill bara ha lite tips

hallonblåbär2011-04-04 14:51
Antal inlägg: 64

inte riktigt vad denna tråden handlade om VÅRA liv...starta en ny tråd kan jag svara där =)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?