Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 67 |
Mobilspel
| Pågående | 18 803 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Stenknäck | 2011-04-08 00:27 | |
![]() | Begravning Jag tycker att man ska modernisera vid begravningar och inte hålla på med såna där saker som att de anhöriga ska gå fram till kistan och ställa sig där en stund och säga några ord och sen lägga en ros. Det är ju så utstuderat beteende och påfrestande för unga och gamla att hålla på så där. Sen ska det sitta folk nere i bänkarna och se på när t ex gamla stapplande tar sig fram och med sina sista krafter ska säga något vid kistan eller om det är en ung person t ex vars pappa/mamma avlidit ska stå där till allmänt beskådande och vara ledsen. Jag menar det är ju trots allt så ledsamt ändå. Inget blir bättre av denna ceremoni. Sen tycker jag att man ska lätta på klädseln dvs på så sätt att man inte ska vara svartklädd utan man kan komma i sina vanliga kläder fastän ändå uppsnyggad förstås till heder och minne. | |
| Slagrutan - Ej medlem längre | 2011-04-08 00:30 | |
![]() | Stenknäck, ja, jag förstår hur Du tänker. Hur vill Du att man ska ta det där absolut sista farvälet? | |
| Slagrutan - Ej medlem längre | 2011-04-08 00:30 | |
![]() | Stenknäck, ja, jag förstår hur Du tänker. Hur vill Du att man ska ta det där absolut sista farvälet? | |
| wertigo | 2011-04-08 00:35 | |
![]() | Jösses, vad ska man säga? Det handlar om att ta ett avsked av en förmodat kär vän, det gör sig bäst på det traditionella sättet för de flesta. Undantag finns givetvis. När det gäller klädsel så är det ju väldigt öppet även där. | |
| Slagrutan - Ej medlem längre | 2011-04-08 00:37 | |
![]() | wertigo, mmm och traditionerna skiftar ju rätt mycket över världen i denna rit.. | |
| wertigo | 2011-04-08 00:38 | |
![]() | Men så är det här hos oss, var det inte det du ifrågasatte och inte hur dom gör i Zimbabwe eller någon annanstans? | |
| wertigo | 2011-04-08 00:39 | |
![]() | Nä, det var visst Stenknäck som gjorde det | |
| Slagrutan - Ej medlem längre | 2011-04-08 00:40 | |
![]() | hos oss? Zimbabwe?,,, nu förstår jag inte.. | |
| Slagrutan - Ej medlem längre | 2011-04-08 00:41 | |
![]() | wertigo, Hur begraver man människor i Zimbabwe? | |
| Slagrutan - Ej medlem längre | 2011-04-08 00:41 | |
![]() | wertigo, Hur begraver man människor i Zimbabwe? | |
| malman | 2011-04-08 00:43 | |
![]() | Det handlar om att visa respekt för den döda. När min morfar dog så var vi svart klädda. Och det var vi för att han var en man av traditioner. Och det betydde väldigt mycket för mig att få gå fram till kistan och ta ett värdigt förväl. Jag gillar traditioner. Men det är min åsikt | |
| Slagrutan - Ej medlem längre | 2011-04-08 00:48 | |
![]() | malman, jag håller med dig. Men så är jag ju så gammal att det snart är jag som ligger där, i kistan...och då vore det ju fint om dom kom och sa adjö, typiskt kristet tänk...men ändå | |
| giraffspan | 2011-04-08 00:49 | |
![]() | Jag undrar också hur den "moderna begravningen" ska se ut enligt dig? Jag har varit på begravningar som varit väldigt olika varandra. Bland annat en där personen redan var kremerad och det inte fanns någon kista över huvud taget utan framme stod bara urnan. Det tyckte jag var jobbigt. Kanske för att jag var totalt oförberedd på det och det kändes så definitivt. Att det enda som fanns kvar av NN var just askan. Och för mig var oundvikligt att i alla fall till och från under begravningen tänka hur "han brunnit upp". I det här sammanhanget förstärktes det kanske av att den värsta och samtidigt finaste begravning jag varit på var just av en ung person som dött i en brand... Jag har också varit på en begravning där det runt kistan stod "höga ljus" och när det var "slut" och prästen sagt det där slutgiltiga vila i frid och "överlämnat" den döda till Gud så gick den dödas yngre syskon, barn och syskonbarn och släckte ner ljusen...Det kändes också slutgiltigt. Sedan har jag varit på begravningar där någon har filmat en stor del eller delar av ceremonin och en av dessa filmer ligger nu ute på nätet. Jag såg filmken tre gånger under loppet av tre dagar och sedan aldrig mer... Jag tycker att det är "fint" när folk går fram och lämnar en blomma eller säger några ord. | |
| wertigo | 2011-04-08 00:50 | |
![]() | Jag har inte en susning om hur dom gör i Zimbabwe eller någon annanstans egentligen. Men jag vet hur det går till i Sverige. 1a inlägget ifrågasätter den svenska modellen(Stenknäck) och Slagruta menar att traditionerna skiftar världen över Därav mitt inlägg | |
| Slagrutan - Ej medlem längre | 2011-04-08 00:59 | |
![]() | Wertigo, ok...men vad jag menade, var att traditionerna skiftar enormt, även i Sverige...så att skriva "på det traditionella viset" kändes lite slappt.. | |
| socker_vadd - Ej medlem längre | 2011-04-08 01:01 | |
![]() | Jag tycker att det är fint med defilering, antingen i begravningslokalen eller mera som förr vid kistsänkningen i graven. Ingen är ju tvungen till det och säga något behöver man inte heller. Variationer för begravningar finns i det oändliga för alla religioner och ateister. Personligen har jag svårt för öppna kistor. Här kan man läsa mycket om olika begravningsritualer: www.borasbegravnings...De filering | |
| ANDERStG | 2011-04-08 02:06 | |
![]() | Ritualer är viktiga. Om alla kommer i vardagskläder och är "naturliga" så kommer du i efterhand inte ihåg om ni tog farväl av någon eller om det var taklagsfest. | |
| Slagrutan - Ej medlem längre | 2011-04-08 02:21 | |
![]() | ANDERStG, Där har Du fel! Men Du kanske inte har varit på en begravning där unga människor ligger i kistorna... Jag kommer fortfarande ihåg att det var en begravning (och inte en taklagsfest) då vi begravde två av mina bästa kompisar, det var 1984...och vi hade "naturliga" kläder....IDIOT! | |
| ANDERStG | 2011-04-08 02:31 | |
![]() | Ja, ni som de yngre deltagarna kunde kanske ta känslorna som de kom den dagen, övriga var knappast vardagsklädda eller ospända. ...('"naturliga" kläder' är din egen konstruktion och personangreppet uteblir) | |
| socker_vadd - Ej medlem längre | 2011-04-08 02:34 | |
![]() | Det var väl inte snällt att säga så om Anders? Håller med honom om att ritualer är viktiga, begravningar är väldigt speciella ceremonier. Sorgen sitter ju inte i klädseln men nog brukar man visa anhöriga och den döde respekt genom att klä sig lite högtidligt. Och jag har tyvärr varit på ungdomars begravningar också. | |