Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade34
Mobilspel
Pågående18 871

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mrperfect2011-04-24 20:00
Antal inlägg: 11437

vaccinerng, fast mot TBE, gör du sådant regelbundet?
jag gör det, har ofta fästingar på mig då jag kommer från skogen, men jag brukar ta bort dem från kläderna innan de hunnit bita sig fast i skinnet. EN gång hade jag Borrelia, antingen dör man eller så blir man tikog!

Delicious - Ej medlem längre2011-04-24 20:02
Antal inlägg: 11661

Har haft TBE så har antikroppar, men ni som inte vaccinerat er GÖR DET. Det är ett jävla helvete. Borrelia kan man ändå medicinera bort men inte TBE.

mrperfect2011-04-24 20:24

Två personer jag känner fick ligga på sjukhus med dropp i flera månader pga Borrelia

peawan2011-04-24 20:41
Antal inlägg: 136

Jag tänkte på det så sent som idag. Som nedflyttad från de norra och fästingbefriade delarna av landet har jag aldrig behövt tänka på det förr. Men nu ska det bli gjort!
Min morbror fick TBE, det tog flera år innan han slutade vara yr... :(

Delicious - Ej medlem längre2011-04-24 20:46

Jo man kan ju bli riktigt sjuk av det med. Menar bara att det finns medicin mot det om det upptäcks medan man inte kan göra något åt TBE förutom starka värktabletter.

Delicious - Ej medlem längre2011-04-24 20:51

Med det inte sagt att man kan få men av både Borrelia och TBE och inte bli helt återställd. Därav att det finns läkare i Tyskland (?) som ger stora antibiotikadoser till sjuka.

ttiittii - Ej medlem längre2011-04-24 21:04
Antal inlägg: 37631

vi borde vaxinera oss,men har inte gjort det

guranboy2011-04-24 21:07
Antal inlägg: 290

Jag har vaccinerat mig flera gånger och nu behöver jag bara göra om de var 5:e år vilket inte är allt för betungande

Mia W2011-04-24 23:17
Antal inlägg: 180

Man borde erbjuda vaccination till alla i södra Sverige. Det dyker upp fall på oväntade platser och är det "rätt" väder så förökar sig fästingarna snabbt, inte minst därför att det finns så mycket rådjur som är en etablerad värd för fästingarna.

Man kan få ett visst skydd mot fästingar, mest med tanke på borrelia, om man regelbundet äter dubbla doser av vitlökstabletter. Det har prövats på skogs- och parkarbetare i Blekinge där man har kunnat se att det fungerar.

bommarna2011-04-24 23:43
Antal inlägg: 366

Har vaccinerat mig, nu är det om tre år igen.

apajävel2011-04-25 22:08
Antal inlägg: 572

Fästingar är en plåga och jag hatar dem ><
Jag vill vaccinera mig!

koksiken2011-04-25 22:13
Antal inlägg: 304

peawan: Vi har fästingar här i Luleå, sedan minst tio år, då jag hittade en på en katt som jag hade.
Jag har vaccinerat mig mot TBE.

mrperfect2011-04-25 22:25

Vitlök!!??!! Det är ju nästan lika vidrigt som fästingar :P

Mia W2011-04-25 22:59
Antal inlägg: 180

Vitlökstabletter eller kapslar. Dom sväljer man hela. Och man luktar inte vitlök efteråt om man tar dem i samband med måltid.

henrik_l2011-04-26 06:24
Antal inlägg: 918

Fästingdax igen då! :)

Fästingen är blind, och sitter på sitt strå
och sen när man kommer gående känner aset vibrationerna och börjar famla med benen efter
nåt varmt och gott att krypa ombord på. De små fästingarna som man knappt ser är bara en
larv, och de har aldrig borrelia.
Sen suger den blod av ett värddjur och då är det 10 % risk att man får borrelia.
Sen suger den av ett andra djur och då är det 20 % risk och så en tredje gång, det är
dom där stora man kan se på katter och hundar ibland, den är det 30 % risk att man får
borrelia av. Den får smittan i sig av värddjuren, men de bli inte sjuka utan vi blir det,
vi har inte hunnit utveckla något skydd mot borrelia än. När man får en fästing på sig
så letar den upp ett ställe att suga blod på och när den är klar med detta så trycks
fästingens maginnehåll in i ditt sår, och det är då borreliasmittan överförs. Alltså,
när du ska dra ut den, kläm den INTE med en pincett för då kan du trycka in smittan själv
använd en fästingplockare eller om du måste ha pincett så ta den nära huvudet, vrid ett
halvt varv och dra den rätt ut, blir skallen kvar så gör det inget, den stöts bort.
Smeta ALDRIG på något medel för att få den att släppa, tex smör, då kan den spy och
borrelian överförs. Ofta blir det ett rött märke, ungefär så stort som en femkrona runt
bettet men inte alltid, har man haft den på en tå tex så kan hela tån bli röd, har ni haft
fästingbett och börjar må dåligt så gå och kolla direkt. Det tar ett bra tag för fästingen
att suga blod så kollar ni er
ofta och tar dom snabbt så är det ingen fara. TBE däremot, det får man direkt vid bettet
och mot det finns inget bot. Så vaccinera, det är riktigt billigt för att slippa ångesten
om man får fästingbett. Jag tror att jag hade ca 15 st förra året.

henrik_l2011-04-26 06:25
Antal inlägg: 918

sorry f;r formatet. mitt j'kla tangenbord skriver inte [ ' och ; p[ denna webbl'sare s[ jag fick skriva det i anteckningar ist'llet. FY!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?