Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade38
Mobilspel
Pågående18 882

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nygiants2011-04-27 19:45
Antal inlägg: 762

Deklarationsångest
De flesta utav er slipper det grå och trista i dagens moderna deklarationsmöjligheter, godkänner ni underlaget ni får utav Skattemyndigheten är ångestens förtynande endast ett sms borta. För oss egna företagare är det dock fortfarande lika illa. Det är tusentals inlagor som skall via en revisor räknas igenom (men ngnstans måste an ju samla in allt själv ifrån början). För oss som inte har råd att anställa en ekonom är detta en brutal mardröm, då flertal utav oss är visionärer och entreprenörer snarare än matematiker och lagparagraf-kunniga.

Så är du en av oss som i denna tid sitter och förbannar sig över byråkrati och papperstortyr till leda, eller är du bara en av de nyfikna som vill småle lite och istället kan bjuda på lite underhållning så man har ngt att se framemot under dessa timmar?

juggs7092011-04-27 19:59
Antal inlägg: 61

Underhållning var det..
www.youtube.com/user...kX 2_Jh6LFE

Miss_jk2011-04-27 19:59
Antal inlägg: 8941

Lider med dig och förstår din ångest! Har varken något roligt att säga eller några tips att ge, så jag säger helt enkelt bara lycka till!

bråkerska2011-04-27 20:04
Antal inlägg: 31

jag har förlängt räkenskapsår och hoppas hinna bli sjukt skarp på bokföring tills det är dags...

men lycka till och lite ekonomirelaterad underhållning: fyrtiotusenmiljarder.com/

nygiants2011-04-27 20:12

tack... det värmer...

Gautama2011-04-27 20:16
Antal inlägg: 6854

Du lämnar väl in det till en bokföringskonsult? Lätt som en plätt:-)

Salthatten - Ej medlem längre2011-04-27 20:25
Antal inlägg: 525

Jag använder SPCS/Visma bokföring/skatteprogram. Man flyttar över bokslutet till skatteprogrammet, som hjälper till att fylla i alla bilagor. Så det är lätt som en plätt numera. De första gångerna anlitade jag lite hjälp med bokslutet, men numera gör jag allt själv- Att göra ett års bokföring+bokslut i firman tar en dag, deklarationen kanske 4 timmar.

Salthatten - Ej medlem längre2011-04-27 20:26
Antal inlägg: 525

Det ena jag har lite krångel med idag är kvartalsdeklarationerna om utlandsinkomster. Men det beror på att skattemyndigheterna inte själva kan sin regler, utan gör sitt bästa för att det ska bli fel.

Stenknäck2011-04-27 20:35
Antal inlägg: 430

Är man inte insatt i ekonomi och har ett eget företag så anser jag som ekonom att man ska anlita en redovisningsbyrå som sköter din bokföring och inbetalningar av moms etc samt bokslut. Att sitta med detta själv är att slösa med sin arbetstid som man kan ägna åt det man bäst på nämligen verksamheten i företaget. Se till få in pengar där istället och betala en revisor. Så himla dyrt är det inte. Snålhet kan kosta.....

nygiants2011-04-27 20:43

Jo det går till en revisor men jag måste förbereda alla inlagor och bokföra dom själv då min omsättning är för låg att göra det möjligt att anlita en ekonom i detta skede som kan hjälpa mig på vägen, program till trots så är det ju ett måste att se över så inga kvitton ramlat ur luntorna på vägen utan att det hela är intakt, och på ett år samlar man på sig en del...

Nåväl så är det bara att bita i det sura :-)

markoolio5 - Ej medlem längre2011-04-27 20:51
Antal inlägg: 1825

Var en krånglig deklaration i år då förre arbetsgivaren kursat efter att jag slutat och inte skickat in kontrolluppgift, därtill återinflyttad till Sverige men amorterar ännu på mitt utländska bolån som jag har rätt till avdrag för... tog många timmar att få rätsida på allt, men slutade med 23 lax i återbäring, så jag gråter inte.

nygiants2011-04-27 21:04

oj grattis... här är en bit kvar till slutresultat uträknat dock...

markoolio5 - Ej medlem längre2011-04-27 21:15

Inget att gratulera egentligen, det är ju pengar som rätteligen är mina men som Skatteverket "lånat" (men man lurar gärna sig själv och inbillar sig att man vunnit på lotto). Pengarna används förnuftigt till en extraamortering på lånet.

__1__ - Ej medlem längre2011-04-27 21:20
Antal inlägg: 1103

Dina skattepengar är faktiskt till en niomiljontedel mina!

Lyckades vara klar med deklaration och bokslut redan den 2.januari. Har man ordning på prylarna är det inte så svårt.

•••småmallig•••

markoolio5 - Ej medlem längre2011-04-27 21:30

Nog hade JAG ordning på mina prylar, min förra arbetsgivare hade uppenbarligen inte. Sedan är det inte fullt så enkelt med lån i utländsk valuta när räntan på varje månadsamortering ska omräknas till SEK efter vid betalningstillfället gällande fixingkurs. Och så fick jag deklarationsblanketten i brevlådan först för två veckor sedan, så nä, min återbäring är 100% min (ja, eller bankens så snart jag får den) :o)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?