Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade30
Mobilspel
Pågående18 898

Forumkategorier

Användare Inlägg  
farin2011-05-05 10:14
Antal inlägg: 132

Kopiator - antal kopior?
Jag har en fråga som gäller kopiatormaskiner till det mindre kontoret.

Om köper en begagnad kopiatormaskin som har dragit ca 700 000 kopior - är det mycket eller normalt. jag tycker att det låter vääldigt mycket, men jag har å andra sidan ingen aning.

En ny kopiator som vi tittade på - färg, scanner mm - kostade allt som allt ca 24000 kr.

Den begagnade, som jag beskriver ovan, hade även A3, vilket vi skulle behöva och kostade oxå den 24000 kr.

Vad ska vi ta??

TACKSAM FÖR SERIÖSA SVAR! :)

Gautama2011-05-05 10:18
Antal inlägg: 6854

Jag köpte en skrivare, kopiator, scanner, färg och rubbet för 3000 tror jag det var. Vad är det med denna monstermaskin som du ska köpa som gör att den kostar så mycket?
För övrigt så skulle jag satsa på nytt, då får man garanti i två år som kan vara bra att ha.

Vamf - Ej medlem längre2011-05-05 10:22
Antal inlägg: 91

Det beror på mycket, vilken du skall välja - en kopiator som är relativt ny och har gått 700k kopior kan vara helt ok, men det beror på när trumman byttes senast och vilket märke, och om du har stor användning för A3. - en äldre kopiator som gått 700k kopior kan ibland vara svår att hitta reservdelar, - trumma, etc till.

En kombimaskin där allt finns med kan vara att föredra - glöm dock inte att om någon av funktionerna går sönder, då har du ingenting alls.

Ett bra alternativ kan vara att köpa en beg. A3 laser eller bläckstråleskrivare (återigen beroende på hur ofta du använder A3) och en scanner, och kör via datorn. Man kan ofta hitta beg. HP Color LaserJet till rimliga pengar på nätet, dock kostar varje av de 4 färgpatronerna ca 700,-/st (återfyllda - HP original ny kostar det dubbla), men man får många kopior.

Du skriver det skall vara till ett mindre kontor - då tror jag nog den sista lösningen är den som betalar sig bäst för dig.

Om du bara använder A3 ibland, kan det betala sig att åka till en kopieringsanstalt.

farin2011-05-05 10:23

Garanti får vi ändå i och med serviceavtalet som ingår i priset ovan.

Naturligtvis finns det billigare varianter, men hur många papperskriver du ut ungefär? De vanliga skrivarna i affärer som Elgiganten etc kan ju inte vi köpa då bläckpatronerna i slutändan kommer att bli dyrare för oss.
Vi skriver ut runt 15000 papper per år skulle jag tippa.

farin2011-05-05 10:27

TACK Vamf! Vilket bra svar!! :))

Den kopiator som vi har fått ett pris på är 3 år gammal. De kommer att serva den innan vi får den - byta ut slitna delar etc. Och om någonting går sönder så fixar de det eller byter ut maskinen enligt avtalet. Ska vi slå till?

farin2011-05-05 10:27

En Canon förresten....

Vamf - Ej medlem längre2011-05-05 10:40

Om den levereras nyservad, då är det knappast nåt att tveka om - och Canon gör mycket bra kopiatorer, så mitt förslag är nog:

SLÅ

TILL

;o)

Vamf - Ej medlem längre2011-05-05 10:42

En fråga av ren nyfikenhet: Vilket serviceavtal får ni på maskinen??

farin2011-05-05 10:48

Menar du vad det kostar?
95 kr månaden ex.moms

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?