Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 18 920 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| -Blackbird | 2011-05-15 17:35 | |
![]() | Olof Palme / Anna Lindh Alla känner vi väl till morden på Olof Palme och senare även Anna Lind, som båda var Socialdemokrater. Vad tycker ni om de 'här två morden, hur har dem påverkat Sverige? Diskuterade detta med Sambon i morse och vi hade uppenbarligen olika åsikter om det hela. Vad säger ni? | |
| -Robbish- - Ej medlem längre | 2011-05-15 17:44 | |
![]() | Får man fråga vad era åsikter gick ut på? | |
| -Blackbird | 2011-05-15 17:47 | |
![]() | Jag anser att knappt några åtgärder har gjorts efter dessa mord, medan han påstår att säkerheten är betydligt mer skärpt idag. Hur tänker du? | |
| -Robbish- - Ej medlem längre | 2011-05-15 17:52 | |
![]() | Säkerheten skärptes mycket efter framför allt mordet på Palme. Men det är ju så att många höga politiker ibland vill slippa att ha vakter med sig. Jag vet inte hur det är nu, men jag tror att till exempel statsministern ibland rör sig ute utan vakter, förmodligen till Säks stora förtret. | |
| -Blackbird | 2011-05-15 17:54 | |
![]() | Okej, men på vilka sätt skärptes de då? | |
| tinaol | 2011-05-15 17:56 | |
![]() | Träffade Reinfeld + son på ett läger förrförra Sommaren..många SÄPO killar i buskarna den veckan ;) | |
| mrperfect | 2011-05-15 18:58 | |
![]() | Palme och Lind ville slippa vakterna, jag har under det senaste året träffat några statsråd och f.d. topppolitiker vilka alla hade säkerhetspersonal runt sig. Vad jag förstår så har man lärt sig. jag hoppas på det och tycker att det är amatörmässigt att inte förstå att man måste acceptera att Säk nosar en i hasorna hela tiden, jag skulle i alla fall gärna vilja att de gör det i den situationen även ifall jag skulle ha en sådan position . ( ni behöver inte vara oroliga, jag skulle förmodligen inte tacka ja till en politisk topposition :) :) | |
| tinaol | 2011-05-15 19:55 | |
![]() | Vad synd ;) Politiken skulle bli klart roligare :) | |
| Guldplate | 2011-05-16 01:53 | |
![]() | Rätta mig om jag har fel men var det inte så att förr så kunde svenska toppolitiker ta vanligt flyg till och från olika möten, oavsett om de var hemma i Sverige eller utomlands. Det gör dom inte längre. Jag har inte heller något minne av att statsministern förr hade ett speciellt hus denne skulle bo i. Idag finns ju Sagerska huset och det går i arv mellan statsministrarna. Sen är det som alla andra nämner. Varken Palme eller Lind ville ha säkerhetspersonal runt sig jämt och ständigt. Håller dock inte med mrperfekt att det skulle vara något amatörmässigt i en sån vilja. Det är en sak att man som utomstående kan tycka att en politiker får stå sitt kast av yrkesval och acceptera kravet på säkerhetspersonal. Det är en annan sak att brinna för att vilja förbättra samhället vi lever i och samtidigt inte vilja ha främlingar flåsandes i nacken när de nattar sina barn. Sen rimmar det illa med att politikern ska vara en av folket men utan möjlighet att vare sig träffa eller bete sig som dessa. | |
| Mindymoo | 2011-05-16 03:40 | |
![]() | Anna Lindh var inte statsminister och hade väl sämre skydd, om ens något? | |
| Snoosy | 2011-05-16 04:01 | |
![]() | Vet dom som träffade Ingvar Carlsson efter mordet på Olof Palme var och varannan dag. Han åkte buss till jobbet. Han hade alltid en vakt ,ed sig. ch utanför hans bostad i gudö stod alltid en vakt. Vi tyckte det var skitspännande då vi var små. Vi förstod självklart allvaret i det. För oss var det som en film alltihopa. Huruvida Anna Lindhs Make och barn fick hjälp efteråt kan jag inte svara på. Tycker bara det är så hemskt för deras barn som senare förlorade sin pappa också. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-16 09:20 | |
![]() | han har erkänt ju. | |
| vulcan | 2011-05-16 09:33 | |
![]() | Egentligen skedde väl förändringarna redan på 70-talet med flera politiska attentat i Sverige och kidnappningsplanerna mot Anna-Greta Leijon. Innan dess levde vi i vad som nu framstår som en närmast obegriplig idyll. Jag körde i helgen förbi "Per-Albin-radhusen" i Ålsten, Bromma och tänkte på hur statsministern dog: Han fick en infarkt när han steg av spårvagnen i Ålsten en sen kväll/natt. Han hade tagit den hem efter ett sent regeringsmöte som vilken knegare som helst. Kung Gustav VI Adolf och hans andra hustru var ännu på 60-talet ute och och promenerade i Gamla stan runt slottet. Utan någon som helst bevakning. Kungen lyfte artigt på hatten och hälsade på människor han mötte. Palme och Lindh hade ju som redan nämnts normalt bevakning omkring sig. Attackerna mot dem skedde vid undantagstillfällen. Om sen bevakning hade hjälpt är svårt att veta. Det är som bekant svårt att skydda sig mot vansinnesdåd från ensamma personer. | |