Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 42 |
Mobilspel
Pågående | 20 146 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
le-lou | 2011-05-16 09:57 | |
![]() | är ordet "ju" talspråk? Snabb fråga till nån som kan - räknas ordet "ju" som talspråk eller är det korrekt att använda i skrift också? | |
Minta | 2011-05-16 10:00 | |
![]() | Inte talspråk, går bra att använda i skrift också. | |
le-lou | 2011-05-16 10:01 | |
![]() | kanon, tack! | |
odin - Administratör | 2011-05-16 10:01 | |
![]() | Personligen tycker jag det blir oerhört fult "stilistiskt" när man använder ju, känns som utfyllnad(?). Men om man skall återge talspråk så... | |
Optimisten | 2011-05-16 10:08 | |
![]() | ju mer man gör eller skriver något är väl inte en utfyllnad? | |
le-lou | 2011-05-16 10:12 | |
![]() | jo fult kan det ju vara, men om det är korrekt svenska att använda ju, så blir det ju mer en fråga om smak ? Jag sitter och skriver rapport och en kompis påpekade att mitt "ju" inte får vara med då detta är talspråk. Jag har försökt att leta i böcker och googla eländet men det verkar som att de flesta menar att det faktiskt är korrekt, och så även här. | |
Gizza Vem - Ej medlem längre | 2011-05-16 10:23 | |
![]() | Ju är talspråk. | |
Minta | 2011-05-16 10:28 | |
![]() | Ju mer desto ... är inte tal språk. "Man kan ju inte säga att..." är inte heller talspråk. Det går i alla fall bra att använda i skriven text. | |
Minta | 2011-05-16 10:29 | |
![]() | talspråk ska det stå som ett ord. | |
talvala | 2011-05-16 10:29 | |
![]() | Självklart är det ett korrekt ord, men det kan användas mer eller mindre passande. "Ju förr dess bättre" eller "Ju senare på dagen desto vackrare människor", eller som i Optimistens svar ovan, är exempel på korrekt användning. Likaså om något ska betonas: "Jag tycker ju precis så!" - där "ju" förstärker uttalandet. Som utfyllnadsord är det mer tveksamt, överlag ska man vara försiktig med ord som inte behövs för betydelsen, särskilt i akademiska texter. | |
Minta | 2011-05-16 10:31 | |
![]() | Tycker i alla fall inte jag, men det beror ju på hur formell texten är. | |
Optimisten | 2011-05-16 10:34 | |
![]() | Typ är JU också ett litet ord som används fel. Det kan var oerhörd enerverande som talspråk typ, men en typ något helt annat. | |
le-lou | 2011-05-16 10:34 | |
![]() | Min mening är i rapporten : "... ju fler" . Ju bär ju inte sig själv i meningen tycker jag, utan det ska ses i kombination med "fler". Jag tycker det känns korrekt, om min lärare anser att det är fult är en sak, bara det inte är korrekt svenska i skrift liksom. . | |
Optimisten | 2011-05-16 10:37 | |
![]() | ju fler är en förtsärkning av fler, alltså helt korrekt | |
dinodog | 2011-05-16 10:45 | |
![]() | Tycker att "ju" är ett bra ord som fyller sin funktion. Man kan kanske använda sig av "desto" också, men ibland så fyller ordet "ju" sin funktion bättre. "Ju" fler kockar "desto" sämre soppa. | |
Springpojke | 2011-05-16 10:48 | |
![]() | Ehh..nej. Ju är inte en förstärkning av fler i detta sammanhang. Det handlar antingen om att använda uttrycket "ju -desto" t.ex. "ju fler desto roligare" eller så är det för att understryka extra noga att "vi är ju fler än er". Att "ju" eller det analfabetiska "juh" används i slang och talspråk gör ju(!) inte att det inte kan användas korrekt även i skrift. | |
Guldplate | 2011-05-16 10:54 | |
![]() | Bör inte "ju" skrivas tillsammans med "desto" för att det ska bli korrekt svenska? För "ju" är väl ett ord som talar om att ifall du exempelvis gör på ett visst sätt så får ett visst utfall som resultat. JU fler DESTO bättre... | |
Guldplate | 2011-05-16 10:57 | |
![]() | Snacka om att jag känner mig seg i fingrarna. Ser att ett par andra inlägg hann dimpa in med samma påpekande innan jag hann trycka på "posta" =) | |
dinodog | 2011-05-16 11:10 | |
![]() | Ingen som har haft den här på någon fest någongång i sånghäftet :) "Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans, ju gladare vi blir" osv... | |
le-lou | 2011-05-16 11:10 | |
![]() | Ju fler som brukar denna variation i språket, desto mer bla bla... osv. Så är meningen. Där ordet brukar = använder. | |