Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 881

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2011-05-17 01:48
Antal inlägg: 6854

Så här gammal blir du??
Jaha, nu lanseras det snart ett enkelt blodprov som sägs visa hur gammal du kommer bli.

www.aftonbladet.se/h...30 36896.ab

Skulle du vilja veta hur gammal du ska bli?
Tror ni verkligen att det kan visas genom ett blodprov?
Kan det finnas faror med att man tror sig vara säker på en ålder på 80 år t.ex. så man tror att inga faror finns som olyckor osv?

Jag skulle aldrig i mitt liv vilja veta hur gammal jag ska bli. Skrämmande att göra en test och den visar en ålder på 50 t.ex. och gå med det resultatet i bakhuvudet resten av sitt liv.
Sen har jag svårt att tro på att det verkligen kan visa rätt ålder genom ett blodprov.

Vaikuntha - Ej medlem längre2011-05-17 02:01
Antal inlägg: 961

Det finns redan vattentät info kring detta. deathdate.info/s/death/

Tess 082011-05-17 06:24
Antal inlägg: 18003

Vissa saker kan man nog se via blodet, men knappast när man ska dö.
Jag menar, olyckor och skräpmat finns ju också...

Redan nu (har vi iofs kunnat ett tag) kan vi kolla blodfetter, leverstatus och en massa annat i blodet och vissa saker kan vi själva förbättra genom sundare leverne och genom tabletter. På så sätt kan vi förlänga vårat liv en stund till om man bara ser till dessa saker...
Jag har iofs inte läst länken och vad de ska kolla med blodprovet, men det känns inte helt tillförlitligt... å andra sidan är det väl svårt att reklamera något om man skulle dö innan det datum de satt...

Tess 082011-05-17 06:30
Antal inlägg: 18003

Hahaha! Ok, nu har jag läst!!

Först står det (iofs skrivet av reportern):
"Testet mäter vitala strukturer i ändarna av kromosomerna, så kallade telomerer. Ju längre telomerer – desto längre kommer du att leva."
och sen:
"Vi vet att människor som föds med kortare telomerer än normalt också dör tidigare. Däremot vet vi inte om långa telomerer betyder att du kommer att leva längre, säger Maria Blasco, en spansk forskare som är en av dem som har uppfunnit testet, till the Independent."

Så testet är tillförlitligt, men de vet inte om det stämmer att vi lever längre om dessa telomerer är längre än normalt?

Nu var iofs TS fråga bara om vi vill veta :)
Nej, tack! Jag har svårt att lita på att ett blodtest kan visa det. I alla fall just nu...
Dessutom kan vi få en fingervisning genom diverse prover redan nu och sedan förbättra våra odds att leva längre genom att äta medicin och/eller leva sundare.

Dersu2011-05-17 07:44
Antal inlägg: 461

Om man antar att testet fungerar; nej tack :P Hade verkligen inte velat veta. Eventuellt hade man kunnat ta testet och be som svar endast om man kommer dö väldigt tidigt, då hade man kanske prioriterat om vissa saker

Dersu2011-05-17 07:48
Antal inlägg: 461

Tycker för övrigt den andra länken var jävligt taskig. Utan att röka, dricka eller ta droger kommer jag enbart bli 63 :P Hade nog velat ha 20 år till, minst.

Mia W2011-05-17 08:35
Antal inlägg: 180

Jag har kollat på ett par olika gratistester. De har samstämigt försäkrat mig om att jag sannolikt kommer att bli äldre än genomsnittlig levnadsålder för kvinnor i Sverige. Jag tror att det var något på 82 år. I min mammas familj har nästan alla blivit mer än 90 år (rekordet är 98), i min pappas familj har de flesta blivit 80+. Men vad säjer det om mig? Jag har inte lust att få besked via ett ev. blodprov,

Men -blir jag riktigt gammal så tänker jag bli en rik, vresig, oberäknelig gammal dam som förhopppningsvis sätter skräck i släkten. Vi har haft en sådan och det blev en rätt komisk historia till slut...

frukantarell2011-05-17 10:34
Antal inlägg: 251

Nej. Jag vill inte veta hur gammal jag kommer att bli. Jag skulle antagligen bara bli stressad.

nulltj - Ej medlem längre2011-05-17 10:52
Antal inlägg: 14052

>> Så testet är tillförlitligt, men de vet inte om det stämmer att vi lever längre om dessa telomerer är längre än normalt?

Det känns inte alls konstigt ur ett forskningsperspektiv att man med stor säkerhet kan fastställa att den med kortare telomerer än normalt lever kortare, men att det inte är säkerställt huruvida den med längre telomerer än normalt lever längre. Två helt olika hypoteser, väldigt lite inom medicinsk forskning har enkla samband.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-05-17 10:56
Antal inlägg: 31064

Nej. Fruktansvärt otäckt. Trots att jag är en "vetenskaplig" person så drivs jag i såna här fall av någon slags skrockfullhet. Jag vill inte ta del av några som helst profetior av rädsla för att de skall bli självuppfyllande.

SylphiD2011-05-17 13:06
Antal inlägg: 346

Jag tog testet och blir bara 56 år, 4 månader och 19 dagar :'(

Pottränad - Ej medlem längre2011-05-17 13:53
Antal inlägg: 4315

Vill icke veta.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?