Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 855

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Vixen2011-05-27 07:51
Antal inlägg: 163

Mördargurkor?
Läste just att folk fått EHEC-bakterier och flera dött efter att ha ätit spanska gurkor.
Bla här:
www.svd.se/nyheter/i...19 8701.svd

Om man struntar i den komiska aspekten med "mördargurkor" - är det någon här som kan förklara sambandet? Hur blev grönsaker något som man kan dö av?

promenad - Ej medlem längre2011-05-27 08:08
Antal inlägg: 3995

som du sa, en bakterie, hallå?

Vixen2011-05-27 08:18

Ok, men HUR hamnade den på/i gurkorna?
Det är ju knappast så att spanjorerna står och sprutar ner gurkorna med bakterier.
Men vad gör de som inte andra gör när de odlar gurka....?

promenad - Ej medlem längre2011-05-27 08:24

De kanske kissar i bevattningssystemet

koksiken2011-05-27 09:18
Antal inlägg: 304

sv.wikipedia.org/wiki/EHE C
Detta var vad en sökning på EHEC gav...
...det kan komma från avföring eller urin från djur eller människa.

Köp svenska gurkor, btw, och skölj även dem noga innan du äter dem, då är du både säkrad mot många bakterier och har dessutom bidragit till att minska långa transporter från tex Spanien.
=)

lollipopkorv2011-05-27 09:22
Antal inlägg: 27

Ännu ett bra skäl till att köpa närproducerat :)

koksiken2011-05-27 09:23

japp!
=D

öhmöh - Ej medlem längre2011-05-27 09:41
Antal inlägg: 675

Jag brukar avråda ifrån att överhuvudtaget köpa utländska gurkor och tomater. Detta för att de redan i vanliga fall innehåller så många gifter.

Men så fort inhemsk tomat och gurka börjar säljas i våra butiker hänger jag mig åt en "frosseriorgie" som varar säsongen ut...

slånbär2011-05-27 09:51
Antal inlägg: 5539

För övrigt så kan naturligtvis även närproducerat bli kontaminerat av både det ena och det andr. Det hänger på egenkontrollen hos odlaren men det kan alltid hända olyckor som man inte har förutsett och detta även hos grannbonden. Vad gäller gifter så besprutas även svenskodlade grönsaker friskt så vill man inte ha det då är det ekologiskt som gäller.

Vixen2011-05-27 10:11

Jag odlar själv, ekologiskt, dock ej gurkor.
Och om man INTE ska använda konstgödsel, så måste man använda skit, från kor, grisar eller höns. Och det brukar inte vara något problem, folk har använt skit i tusentals år som gödselmedel utan att folk dött av grönsakerna. Och jag tror inte att folk har varit så noga med att skölja grönsaker förr i tiden, det är något vi gör nu.

Det jag undrar är om bakterierna egentligen kommer från kontaminerade djur i Spanien, dvs från industriuppfödda grisar/höns.
Någon biolog här som kan säga att det skulle kunna finnas ett sånt samband?

By the way, närproducerat är ingen garanti för att grönsakerna inte innehåller spår av växtgift.

koksiken2011-05-27 10:17

Så klart är inte närproducerat en garanti mot smitta men givetvis en garanti mot långa transporter!
Det är alltså en bonus man får om man köper grönsaker man "känner".

Att värma maten eller att skölja den väl är väl det enda som man kan göra för att minska bakterier?
Jag är säker på att folk dog i mängder, förr i tiden, när de struntade i att skölja grönsakerna eller lät köttet bli härsket o dyl. Det är väl tämligen bevisat att vi har längre livslängd idag än för bara en generation sedan?

Däremot hade de säkert större motståndskraft mot bakterier, på en del plan, än vad vi har idag.
Jag är givetvis ingen biolog, bara intresserad av att jorden ska bli lite bättre nyttjad än vad den är i dagsläget...

silverbjälke - Ej medlem längre2011-05-27 11:49
Antal inlägg: 928

varför spanska gurkor? vi har väl massa egna.

lewarcher2011-05-27 11:52
Antal inlägg: 2035

"- Vi får se om vi kan få närmare uppgifter om vilka grönsakspartier det kan röra sig om, så att vi kan försöka ta reda på om de har hamnat i Sverige. Men det kan vara ett visst pussel att lista ut hur livsmedel färdas i Europa, säger mikrobiolog Mats Lindblad på Livsmedelsverket."

Det låter betryggande.

silverbjälke - Ej medlem längre2011-05-27 11:53
Antal inlägg: 928

lite skadeglädje, köp svenskt. våra ligger inte och guppar på långtradare och tåg i flera dygn och de slipper ligga staplade i samma last och omlastningcentral som containrar med motordelar, elektronik, kläder, järn och gud vet vad.

men tycker man det är ett bra köp att åka till Lidl och spana in senaste importmaten för att spara en krona så........

;)

sfi2011-05-27 12:11
Antal inlägg: 137

Klart att man måste använda skit om man vill odla grönsaker. Det har man alltid gjort. Glömmer aldrig vad den gamle arrendatorn på landet sa: "Det är nog bekvämt med toaletten inne, men sådan blomkål som vi fick när vi hade avträde det får vi aldrig mer".

lewarcher2011-05-27 12:15
Antal inlägg: 2035

Dessutom ska vi nog inte vara så snabba med att slå oss för bröstet.
Nu när vi börjat återinföra Fattigsverige lurar med absolut säkerhet Lortsverige runt hörnet.

promenad - Ej medlem längre2011-05-27 13:34

koskit?

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?