Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade56
Mobilspel
Pågående18 877

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sejmårr2011-06-08 23:51
Antal inlägg: 843

Konflikträdd
Varför är konflikträdd ett negativt ord? Fråga vilken duktig diplomat som helst, och denna kommer att svara att det är något positivt. Konflikt är negativt. En lösning på en konflikt kan man åstadkomma om man har en vilja att UNDVIKA konflikter. Konflikträdd=Villig att finna lösningar på problem.

Gitarrmagnus2011-06-08 23:53
Antal inlägg: 5045

Konflikträdda är ofta inte villiga att finna lösningar. Dom vill bara smita undan obehaget att behöva ta i skiten som en konflikt innebär.

Gitarrmagnus2011-06-08 23:56

Dom låter dessutom gärna andra hantera deras egna konflikter.

Teacherspet2011-06-08 23:58
Antal inlägg: 124

jag tror inte nån duktig diplomat skulle kalla sig konflikträdd. kanske diplomatisk är ett bättre ord för "villig att finna lösningar på problem"...?

Gitarrmagnus2011-06-08 23:59

Helt rätt ska man vara diplomat så ska man nog vara allt annat än konflikträdd.

sejmårr2011-06-09 00:27

Det är ju det jag menar: Konflikträdd används ofta som ett allmänt ord på folk som inte vill att olika åsikter ska leda till öppen konflikt. Jag anser själv att ett problem lättare går att lösa INNAN det går till konflikt. Och detta pga att jag inte anser att konflikter är positiva....jag är konfliktundvikande....

Måns_E2011-06-09 00:36
Antal inlägg: 12028

Att vara rädd för konflikter är väl sällan bra? Allra minst för just diplomater som just jobbar med konflikter.

Jag tror att "konflikträdd" är något väldigt dåligt att ha på CV't om man säker jobb på UD.

Hillegnu2011-06-09 00:38
Antal inlägg: 710

Undrar om man kan vända på det? Är diplomati detsamma som konflikträdsla? Förmodligen bara en ursäkt för konflikträdda att vägra insikt

sejmårr2011-06-09 00:44

Nej, det är ju det jag försöker säga! Det är ett negativt laddat ord, men om man tänker en stund............. så kanske det BORDE vara positivt. Jag skyr inte konflikter, jag löser dem när de uppstår men jag tycker och tror att konflikterna är lättare att lösa medan de fortfarande är på embryostadie. För mig är en konflikt en uppblossande historia. JAg inser nu, medan jag skriver att jag lägger alltför mycket betydese i varje ord.... För mig är det viktigt att vara tydlig, men det går inte när människor har så olika värderingar i orden

Måns_E2011-06-09 00:50

Fast en diplomat kastar sig ju in i en konflikt och försöker lösa den (måhända på olika stadier i olika konflikter)

Men att medla är ju knappast en synonym till konflikträdsla. Då gräver man ju snarare ner huvudet under sanden, låtsas som ingenting och hoppas att det går över. Eller också så går man med på allt fastän det känns fel.

Det stämmer inte alls överens med min bild av diplomater. Där handlar det snarare om att ta en konflikt och komma fram till något som kan accepteras av alla parter. Alltså typ tvärtom.

sejmårr2011-06-09 01:03

OK! Jag förstår och anammar det ni säger. Jag ville bara så ett frö till att förstå att ordet "Konflikträdd" inte alltid är ett negativt ord. I min värld är det alltid bättre att möta skiljaktlighetrna inna de går till konflikt. Det gör oftast den som inte gillar konflikter. Motsatsen till konflikträdd torde vara - konfliktsökande.... Eller?

Måns_E2011-06-09 01:08

Konfliktundvikare är väl ett bättre ord än konflikrädd i så fall?

Konfliktsökare kan ju vara bra ibland, men kanske inte i det långa loppet.

Gitarrmagnus2011-06-09 01:13

Jag är själv konfliktlat. Jag orkar inte tjafsa om varje skitsak. Men jag är för den skull inte konflikträdd om det är nån som verkligen är viktigt.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?